Van een vriend die dwarsfluiten reviseert hoorde ik dat hij de klepdruk meet en probeert zo gelijkmatig in te stellen. Ik heb maar eens iets geknutseld met een hele goedkope brievenweger en dat geeft wel verrassende uitkomsten.

Als referentie heb ik mij yanagisawa sopraan gemeten en vergeleken met de door mijzelf afgestelde Keilwerth Toneking.
De getallen zijn in grammen.
YanagisawaOp het eerste gezicht ziet het er voor de Yanagisawa niet heel gelijk matig uit. Er zijn een paar uitschieters: de f tiller en de hoge e. Maar dat zijn op het eerste gezicht niet zulke belangrijke kleppen.
Het is belangrijk dat de kleppen die gezamelijk worden ingedrukt een vergelijkbare tegendruk geven. Bijvoorbeeld als je van fis naar d gaat, dan moeten de f en de d klep even makkelijk sluiten. Anders veroorzaakt het ongelijktijdig sluiten. Triller kleppen die altijd afzonderlijk worden bediend mogen best wat afwijken.
Dat de bes klep heel licht loopt is wel goed. Die wordt altijd samen met de b klep ingedrukt en er moet niet te veel verschil zijn met de b afzonderlijk. Bovendien wordt de bes klep ook meegenomen met de f, e en d klep en moet ook dan niet te veel extra tegendruk geven.
De linker palm keys lopen vrij zwaar, maar dat is niet zo erg.
De lage C loopt ook wel heel licht.
KeilwerthDe bes klep loopt iets te zwaar en de linker pink keys zijn ook vrij zwaar. Verder ziet het er niet zo slecht uit.