Ik heb een sa80II sopraan. Die is uit gezocht uit een stuk of 10 serie II, dezelfde dus en een aantal serie III's. Dat was best een klus, maar gelukkig was er iemand bij die het meeste werk voor me deed. Ik speelde zelf nog niet op een sop en dan krijg je er gewoon geen goed geluid uit omdat je de techniek niet hebt.
Hij is wat jonger dan die van jou, ik heb hem in 2002 gekocht. Als ik die sax nu zou verkopen is 2500 euro de minimumprijs. Het is een mooie sax, en het is een goede sax. De slechtste uit die groep kon wat mij betreft direct naar de schroothoop en de beste....die heb ik. Dan is er natuurlijk ook een groot klankverschil tussen die saxen....en dat hoor je pas goed wanneer je ze ook werkelijk kunt vergelijken.
Over stemming hoef je je bij een Selmer geen zorgen te maken, dat zit altijd wel goed. Het is wel zo dat je op de een harder zal moeten werken dan op een ander.
Kortom, wil je een sax op jouw maat gesneden.....probeer deze sax en nog een heleboel andere, ga zoeken. Wil je gewoon een leuke sax voor erbij, probeer hem en wanneer er geen manco's aan zitten, wat let je ?
Maar ik zal het nog 1 keer herhalen,
Een sax laat je door een beroeps uitzoeken. Hij speelt en laat de grenzen van het instrument horen, jij luistert. Jij speelt en laat de grenzen van je kunnen horen, hij kijkt en luistert. En hij kijkt de sax na.
Niet elk manco is op te lossen. Ik heb ook bij het uitzoeken van mijn sop een sax in handen gehad die was feitelijk mooier dan de mijne, maar er was 1 noot die een klein beetje voos klonk. Ik luister daarover heen, zal wel aan mezelf liggen denk ik dan, maar mijn docent niet, die valt dat gelijk op. Was ook niet te verhelpen. Dat mankement maakt die sax waardeloos en is alleen verkoopbaar aan degene die dat niet opmerkt.
succes.