Author Topic: Legére  (Read 16680 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Pieter

  • Member
  • *
  • Posts: 1.575
(No subject)
« Reply #30 on: 23 March 2006, 17:56:08 »
Een goed riet vinden valt niet mee. het riet wat vandaag goed klinkt kan morgen bagger zijn, maar soms is dat ook andersom. Een goed echt riet heeft een scala aan klanken in zich en stelt je in staat te kiezen voor een bepaalde klank. Wil je meer boventonen of wil je een open, ronde klank of wil je iets fuzzy's. Een sax is een instrument wat onmiddelijk weergeeft hoe de blazer er achter staat en om daar nu iets van kunstof tussen te stoppen.....Bovendien vindt ik ze niet mooi klinken, vlak en zonder ziel zou ik bijna zeggen.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Ben Rodenburg

  • Member
  • *
  • Posts: 1.211
  • Gender: Male
    • Website
(No subject)
« Reply #31 on: 23 March 2006, 20:43:55 »
het is voor mij oko de laatste keus hoor, ik heb hem wel in me koffer zitten als reserve, en zal hem nooit vrijwillig bespelen. blijf toch bij de houten steken ;)
Sopraan: Yamaha YSS875S, JodyJazz HR*Alt: Selmer Supreme, Le Monde Satellite Brass. Drake NY Tenor: Selmer Mark VI 180xxx, Le Monde Satellite Brass. Retro Revival Super D Bariton: Selmer Mark VI 154xxx, Drake CCII

Offline Surion

  • Member
  • *
  • Posts: 324
    • Beaufour Saxophone Quartet
(No subject)
« Reply #32 on: 16 November 2006, 20:44:27 »
je kunt me nu dom noemen hé, maar wat is de bedoeling van die glasplaat???
Beaufour Saxophone Quartet: http://www.beaufour.be
Mainstream Music Band: http://www.mmband.be
S, Jupiter JPS-747, Selmer E | A, Le Monde Universal Vintage, Selmer E  & Otto Link n°7 | T, 1934 Couesnon Otto Link n°8 | B, Selmer Serie II 80 Super Action

Offline Daan

  • Member
  • *
  • Posts: 2.327
  • Gender: Male
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #33 on: 16 November 2006, 22:50:35 »
Voor de buisjes van het rietje.

Om het riet zo glad te maken, je kan het dus beste afspoelen met water en dan op zo'n glasplaatje leggen... Dan trekt het riet goed recht. Sommige gebruiken dan ook nog eens een theelepeltje om de buisjes aan de bovenkant van het riet te strijken, maar doe dit wel richting de tip en niet richting het hart...
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Offline Daan

  • Member
  • *
  • Posts: 2.327
  • Gender: Male
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #34 on: 19 November 2006, 21:37:58 »
Maar dan zou het een riet zijn die even goed is. En als je dus je juiste sterkte hebt gevonden en de juiste manier van blazen op die rieten heeft het dus alleen maar voordelen haal ik uit je verhaal Gé, vele rieten uit een normaal pakje (geen syntetische rieten) zijn gewoon heel slecht vind ik... Dus zo'n synstetisch rietje doe je ook nog eens langer mee en zijn ook nog eens van constante kwaliteit.

Dus toch maar eens een keertje proberen :) . Weet je misschien ook met welke sterktes wij die Légère-rieten kunenn vergelijken?

Leuk dat iemand die zegt dat hij dan conservatorium doet een prof het tegendeel beweerd...

Nou zou ik er wel om kunnen vragen om opnames met dus de verschillende rieten met hetzelfde mondstuk, sax persoon. Maar dat zou dus niet uitmaken omdat het ook qua bespeelbaarheid enorm verschilt...

Iets om dus zelf uit te zoeken...


Quote from: "Johan IJmuiden"
Ik zag dat Boris van der Lek (Wild Romance en Hans Dulfer band) er ook op speelt en die klinkt zowieso super op zijn Keilwerth SX90.


Als iemand echt de basistechnieken goed beheerst, zoals ademsteun, juiste embouchure en ademhalingstechnieken vind ik het zowiezo een goede saxofoonklank... OF het nou op een Yamaha studiemodel is met een yamaha 4C mondstuk het klinkt dan gewoon mooi... Ik vind dit vele beter dan iemand die totaal niet die technieken beheerst en op een dure selmer speelt en totaal geen controle er over heeft...
Tuurlijk Boris van der Lek is net als vele een prof dus hij zou het wel weten het beste voorzichzelf...

Maar ik denk ook dat veel saxofonisten andere dingen gaan zoeken, een eigenwil niet zo standaard. Misschien zoals M Brecker datie EWI ging bespelen. Dat was toen lang niet zo bekend als nu... Maar juist door die bekende saxofonisten gaan de amateurs het ook proberen, wat dus juist leuk is...

Maar ik vind het best veel geld voor zo'n rietje... Ik wil graag weten van je met welke rieten je ze vergelijkt vooral qua sterkte, dan weet ik namelijk iets te vragen voor kerst... enorm moeilijk als ik niet iets graag wil, vraag ook niet wat ik tot nu toe op mijn lijstje hebt staan voor kerst!
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Offline Amanda

  • Member
  • *
  • Posts: 1.845
(No subject)
« Reply #35 on: 19 November 2006, 21:49:10 »
Op www.rieten.nl kan je rietsterktes vergelijken.
En anders gewoon even een mailtje sturen naar Maarten Prins, die kan je precies vertellen van hoe of wat.

Ik ben er geen voorstander van. Heb er toevallig pas geleden 1 uit geprobeerd.
Het voelt glad aan. Ik heb persoonlijk liever wat structuur tegen mijn onderlip.
Verder heb ik nogal wat vochtproductie met spelen (met andere woorden, ik spuug nogal veel)  :oops:
Een gewoon rietje neemt nog het eea aan vocht op. Een Legere riet dus niet. Dat blijft er op liggen en krijg je lastig weg, waardoor je klankverlies krijgt.

Het was interessant om eens te proberen, maar ik speel liever op een gewoon riet.
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo