Oke,
Mijn vraag; Wat zijn 'vibrato & roll tonen'
Vibrato is een effect wat je kan toevoegen aan je saxofoonspel, ik oefen er nog steeds af en toe op en gebruik het vooral bij lange noten, bij achte noten vind ik het wat lastiger

.
Het is een soort van "Wah-wah" effect, je zegt gewoon "piu" (een normale saxofoon embouchure houding...) en dan zeg je "wah". Echt die beweging.
Het maakt dus je muziek mooier, vooral toegepast in de klassieke muziek. Je saxofoonspel wordt niet zo saai als je het toepast.
3.1.9 Toonkwaliteit en vibrato
De saxofoon staat de muzikant toe een heel eigen geluid te ontwikkelen, dat anders dan van andere saxofonisten. Dit maakt de saxofoon tot een extreem artistiek instrument. Ook kan de saxofonist in zijn eigen geluid een heel scala van verschillende kleuren gebruiken die hem in staat stellen veel stijlen te spelen, barok tot hedendaagse muziek, van jazz tot pop…
Over de het geluid van de saxofoon bestaan dan ook verschillende opvattingen. Ondanks het jonge bestaan van de saxofoon zijn er toch verschillende scholen te onderscheiden. De Franse school geeft de voorkeur aan een helder geluid met een vrij snel vibrato, de Raschèr school daarentegen speelt met veel donkerder geluid en een langzamer vibrato. Het is belangrijk dat de leerling zich bewust wordt van de keuzes die hij zelf maakt over zijn eigen geluid. Natuurlijk worden die keuzes in de eerste instantie intuïtief genomen, maar door te weten hoe andere saxofonisten spelen, kan de leerling beslissen wat hem bevalt.
De toonkwaliteit wordt bepaald door het embouchure en de fysiek van de speler. De trillingen die de saxofoon produceert resoneren op een eigen manier in elk lichaam. Dit bepaalt het basisgeluid. Verder is het ‘randje’ van het geluid te beïnvloeden door gebruik te maken van de holtes in de mond en keel.
Experimenteer met lange noten en met langzame muzikale frases om de toonkwaliteit te ontwikkelen. Luister goed naar het geluid en leer om te verbeteren en veranderen, als dat nodig is, door de onderlip meer naar buiten of naar binnen te plaatsen, de boventanden meer naar voren of achteren te plaatsen en/of de opening van de keel te variëren.
Het is erg belangrijk om tijdens het werken aan de toonkwaliteit ook aan de stemming te werken. De leerling mag geen tonen onthouden die wel goed klinken, maar te hoog of te laag zijn. Daarom moet de leerling zich de toon voorstellen voordat die klinkt. Af en toe zou de leraar de leerling met wat basale solfège in aanraking kunnen brengen.
Vibrato is een kenmerk van de saxofoontoon. Marcel Mule, een belangrijke saxofoonpionier, zegt over het vibrato:
“Het vibrato, indien goed gebruikt, voegt een verfijnde dimensie aan de sonoriteit van de saxofoon toe, die voor een glorieuze expressieve toon zorgt […] Het (vibrato) is natuurlijk, we worden omgeven door golven. Het vibrato van de saxofoon zorgt voor dat essentiële element van expressie dat nodig is voor de succesvolle interpretatie van muziek.â€