Author Topic: Mening van Johan van der Linden  (Read 2613 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Oliver

  • Member
  • *
  • Posts: 152
    • http://home.planet.nl/~bree0170/kees/
Mening van Johan van der Linden
« on: 06 January 2007, 14:00:44 »
Ik had Johan van der Linden gevraagd naar het verschil in halzen en mondstukken.
Voor wie hem niet kent: in het antwoord zit ook z'n website.
Zijn antwoordmail (die eigenlijk super snel kwam) is erg interessant.
Ik sluit 'm bij en hoop maar niet dat Johan van der Linden dat erg vindt.

Quote
1. Ik denk dat je niet kunt stellen dat een rechte hals beter is. Alle halzen verschillen dus dit soort uitspraken kun je nooit doen. Dus de keuze is niet de houding maar het geluid en zuiverheid. De hals is het belangrijkste deel van de saxofoon als het om de klank en zuiverheid gaat. De kromme hals waar ik op speel is niet de originele hals. Het is een uitgezocht exemplaar.

U zal wellicht gezien hebben dat ik op mijn tenor een houten hals van Paraschos(uit Griekenland) bespeel. Zie ook www.selmer.nl Ook typisch zo’n keuze voor klank. Ook op mijn alt en binnenkort op mijn sopraan zal ik ook overstappen op deze houtenhalzen. In de Bin-code van selmer Nederland zal hierover van mijn hand een artikel verschijnen.

2. Ik speel op een selmer f mondstuk. Maar dit mondstuk is omgebouwd door de mondstukken specialist uit Duitsland Heinz Viotto. Zie ook op mijn website: www.johanvanderlinden.nl

Ik denk niet dat je kunt stellen hoe verder je bent hoe groter het mondstuk. Ik vind dat je ontspannen moet kunnen spelen. En een geluid moet flexibel zijn. U geeft zelf al aan dat het heel luid en zacht moet kunnen. M.a.w. ik kan nog een veel mooier geluid maken met ander materiaal maar ben dan minder flexibel. Het is altijd een compromis. De houten hals maakt het wel weer flexibeler, dat zal echt een nieuwe toekomst zijn. Ze kosten tussen de 300 en 500 euro, ook in Nederland verkrijgbaar via de vakhandel.

De rietenbinder maakt ook een groot verschil. Ik speel op de Francois Louis rietenbinder. En niet te vergeten de rieten. Ik ben sinds kort officiële speler van de grandconcert select rieten van Rico. Een veel beter riet dan Vandoren.

De grote van een mondstuk heeft ook te maken met uw fysieke kracht. Ik zou het niet overdrijven dat hoor je nl terug in het geluid en manier van spelen.

Metalen selmer mondstukken waren heel goed. De nieuwe die ik nu regelmatig uitprobeer werken niet echt goed. Groot probleem van de metalen mondstukken is het condens in het mondstuk tijdens het spelen.

Ik organiseer saxofoondagen i.s.m. selmer Nederland. Kom eens langs op zo’n dag want dan leg ik deze dingen allemaal uit aan iedereen die het horen wil.  Kijk op; (RED. zie link verder)

Met vriendelijke groet, Johan van der Linden

http://http://www.selmer.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=90&Itemid=1

groeten Oliver  :smt039
[size=75]Selmer Soprane Series III (modif), Vandoren Optimum SL4, Rico GrandClassic Select 2,5, BG Classic[/size][/b]

Offline Daan

  • Member
  • *
  • Posts: 2.327
  • Gender: Male
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #1 on: 07 January 2007, 01:08:57 »
Oliver,

wat geweldig dat je ook info ging navragen.

De houten halzen zijn wel nieuw maar zijn er al een tijdje, volgens mij staat op de site Amsterdam Winds wat erover.

Ze zouden een meer donkere, vintage sound geven. Dus iets wat er vroeger was.
Maarja dat maak ik dus op alleen uit teksten...

Helaas wordt de hals altijd minder gevonden dan de sax zelf en de mondstuk... Er is ook een halzenmaker Gloger heet hij volgens mij, woont in Groningen de saxofoon winkel zou er een dealer van zijn. De wanddikte zou dus wel een belangrijke rol hebben in de aanzet en de sound.

En over zo'n metalen selmer mondstuk, Volgens mij speelde Marcel Mule eentje (of een ander legendarische saxofonist) maar dat was een ander type... Zoals enorm veel mondstukken zijn ze veranderd doorloop van de jaren. Eigenlijk hetzelfde als saxofoons :). Wie zegt dat de moderne saxofoons beter zijn? Niemand... Denk maar aan die vintage saxofoons Mark 6 (al moet je blijven oppassen met het kopen van zo'n sax, laat je niet misleiden alleen door de naam) of een oude amerikaan...

Zelfde als mondstukken...

Vintage mondstukken zijn niet slechter omdat ze er zo verweerd uit zouden zien. Paul zou er alles van weten :P . Meeste mondstukken zien er gewooon slecht uit... Kan ook niet anders naar al die jaren. Vele Otto Links zouden dan bijvoorbeeld een nieuw goudlaagje moeten krijgen. Omdat het zo gesleten is (het is messing met een goudlaagje erop). Messing is niet fijn om op te blazen. Ik kan het weten met bruneren voor een graveeruitschieter weg te werken (ja dat doe ik met me speeksel, was een tip van me leraar... niemand anders doet het maar het is als je het echt veel doet ook niet gezond :) , ik geef geen uitleg erbij :P ).
Al die mondstukken zijn in de loop van de jaren veranderd, wat informatie staat bijvoorbeeld ook op: www.mouthpieceheaven.com . zie al die veranderingen... van één type.. En ze zijn dus ook in waarde gestegen.

Vele veranderingen terwijl je als je net zo beginnen nooit op zou merken. Ik heb het er heel af en toe over mondstukken met andere, dan vraag ik wat hij/zij bespeeld, en dan weten ze het niet of het is een Selmer maar hebben geen idee wat die cijfer en ster zou betekenen... mondstukken zijn zo varieren, er zijn bv. big shanks, short shangs Selmer Solist mondstukken. Je zou denken nou dat is een moderne, maar eentje met een kleine kamer zou dan een vintage zijn. Die geeft weer een unieke geluid. Kleinere kamers zouden makkelijker aanspreken, maar dat in combinatie met de rest zou het kunnen verschillen... Mondstukken die kwalitatief goed zijn, blijven geldwaard...

gewoon niet laten misleiden door de naam en uiterlijk.

Er bestaan meerdere saxofoons en mondstukken dan Selmer. Ja ik begrijp toch wel je situatie, je zoekt een alternatief. Misschien alleen al om de ervaring. Je bent er gewoon mee bezig, je ondervraagd ook mensen die een bekende naam hebben al is het alleen al op het mondstukken gebied, één ding waar ik daarover wou zeggen is:  Ga zo door!!!  ;-) .

Maar ik snap je echt wel, je ben gewoon erg nieuwsgierig met verschillende klanken vooral mondstukken omdat je jouw sax al gevonden hebt.

Maar toch nog ff advies geven :P , wat ik zou doen met zo'n gigantisch grote zoektocht, wat ook in het verleden afspeelt.

Is nagaan op het ineternationale forum: Sax on the web Forum

Daar ging wel eens over klassieke mondstukken een onderwerp, zet er vooral bij sopraan. Helaas zijn daar minder mondstukken varieaties voor, zeker op het klassieke gebiedt.

Maar ga niet blind iets kopen op internet. Er staat zo vaak een vintage sax met een goede naam en een mondstuk met een goede naam op internet. Ik denk altijd, eerst proberen dan beslissen... Wat er kan echt van alles mis gaan. Dan zie ik al voor ogen dat ze bijvoorbeeld de hele tipranden van een mondstukken vernaggeld hebben =/ . Maar mondstukken met hetzelfde type, dus helemaal hetzelfde kan ook echt helemaal varieren. En hij moet natuurlijk ook passen! net als een schoen, mensen denken wel er is niets vervelender als een niet passende schoen. Ik heb al een hekel aan schoenen passen haha. Stel je voor een te krappe schoen... Maar nog erger een slecht mondstuk waar je bijvoorbeeld gewoon niet (goed) staccato kan op spelen en zacht omdat het te zwaar voor je is zoals Johan van der Linden aangaf...

Misschien is het verstandig om een foto te maken van je leraars metalen selmer mondstuk, met  name de binnenkant. Dan zouden ze misschien wel kunnen achter halen wat voor type selmer metalen mondstuk het is. Wie weet ligt er wel nog zo'n zelfde soort vintage mondstuk in een saxwinkel en heel dicht bij waar je woont .
 :o


Off-topic: ik schrok wel net ff hoe laat het was, tijdens het typen van dit bericht. Ik typ wel erg snel volgens andere maar het verwoorden is natuurlijk lastig, maar het was al tegen éénen en ik had het niet eens door. ik denk het is wel rond 11 uur =/ . Waarschijnlijk door die andere topic over het reviseren :) .
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."