Author Topic: Jouw ideale sax...  (Read 4385 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Daan

  • Member
  • *
  • Posts: 2.327
  • Gender: Male
  • sopraan, alt en tenor
Jouw ideale sax...
« on: 22 March 2007, 20:36:50 »
Ik las dit over zijn nieuwe saxofoon:

Quote from: "Shofar"
Als ik ooit een andere sax aanschaf zal het zeker deze stijl zijn, qua uiterlijk.


De stelling: Hoe ziet volgens jouw de ideale sax eruit...
Dus niet alleen uiterlijk maar ook de sound en aplicatuur enz. enz.
Aangezien dit voor iedereen anders kan betekenen ben ik benieuwd hoe jullie erover denken...
Dus met name ook over de sound, en dan ook de vraag hoe denk je dit te kunnen/gaan bereiken ;) .

Muziek bestanden en afbeeldingen zijn welkom om gepost te worden :P

Ik weet niet zeker of er eerder ook een onderwerp hier over ging...
Voor de gein een Poll erbij gemaakt...

Kortom waaraan voldoet de perfecte/ideale sax volgens jouw (niet te bescheiden zijn dat je alleen voor de sound zou gaan :P .
Als je één auto van de twee mocht kiezen, dezelfde maar de ander zou van goud zijn zou je die kiezen en vervolgens verkopen natuurlijk alleen omdat hij zoveel meer waard zou zijn...)
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Offline Tony

  • Member
  • *
  • Posts: 2.266
  • Gender: Male
    • https://www.saxforum.nl
(No subject)
« Reply #1 on: 22 March 2007, 21:09:45 »
Mja... beetje lastig kiezen. Jammer dat er geen keuze gemaakt kan worden die geluid combineert met uiterlijk.

Ik vind zelf een oude Sax met geschiedenis fascinerend. Een nieuwe glimmende sax... 'k heb er weinig mee. Maar ik vind ook (persoonlijk dus) een donker vet geluid met een klein scherp randje te gek.

Offline the martin

  • Member
  • *
  • Posts: 3.566
    • http://www.themartinstory.net
(No subject)
« Reply #2 on: 22 March 2007, 21:37:42 »
Leuk topic.....

Ik heb anders gekozen.
Waarom ? Ik zoek een warm en vol klinkende sax met een goeie projectie die ik lekker fel kan laten klinken met een scherp mondstuk zonder dat die zijn warmte kwijt raakt..

Dat is mijn basis.....

Uiterlijk is niet belangrijk hoewel ik dat nieuwe vintage look wel erg gaaf vind.
Zilver : Mooi maar wordt gauw vlekkerig en slaat zwart uit
Goudlak : Prima
Lak bijna weg (Oud) : Ook goed
Re-lacquer : Alleen als die technish nog steeds echt goed is
Zwart lak/nikkel : Lekker kinky met gouden kleppen..

Offline Jazz.jr.rob

  • Member
  • *
  • Posts: 339
    • http://www.ohnojazzband.nl
(No subject)
« Reply #3 on: 22 March 2007, 21:48:07 »
das t leuke bij dit soort forum iedereen kiest anders omdat iedereen zn eigen voorkeuren.

ik wil (zoals t er nu uitziet)

een goeden sax:
als hij metaal is met gravure.
als hij mat is zonder.
hij of zij (wat is t eigenlijk) vrouwelijk zeker ;)
na zij moet een mega sound hebben, en met alle gemak moeten alle top tone en andere vage trucken der uitgebluft kunnen tappen.
de ideale sax moet niet kunnen buigen breken verslijten of zo dus een sax van carbon of kevlar. maar weet niet of die de sound hebben die ik wil en je moet er een lekker koud biertje mee kunnen tappen.....
 misschien wat neon aan de binnekant.... pimp my sax wordt t dan.

als we dan toch zover zijn wil ik een amfibie sax. die ook in het water te gebruiken. is ik kies wel goud goud.. ik wil geen zilveren.
alt: Selmer Reference 54, Mondstuk: Meyer 8 Riet: Rico Jazz Select 3S
Tenor: Conn 10M Lady face (\'39), Mondstuk: Ponzol vintage 105 Rico Jazz select 3S

Offline Maaarten

  • Member
  • *
  • Posts: 2.242
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
(No subject)
« Reply #4 on: 22 March 2007, 21:57:45 »
Ik ga toch voor zilver, heb het altijd zo gehad. Het is wel veel poetswerk en iets smoezelig maar het raakt me gewoon meer.
Licht goud is voor mij dus wel een mooi alternatief.
Goud vind ik gewoon te druk.
Mat heb ik niks mee.
En die Borgani zoals Lovano heeft vind ik gewoon smakeloos (mat zilver body met goud applicatuur).

Ik heb soms het idee dat zilver het geluid iets wollig maakt trouwens, maar aangezien riet en mondstuk veel meer uitmaken maak ik me er niet druk om.

Apart om te zien hoe divers de voorkeuren zijn trouwens. maar goed ook!

Offline CBone

  • Member
  • *
  • Posts: 491
    • http://www.bigbandboesten.nl
(No subject)
« Reply #5 on: 22 March 2007, 22:40:02 »
Quote from: "the martin"
Leuk topic.....

Ik heb anders gekozen.
Waarom ? Ik zoek een warm en vol klinkende sax met een goeie projectie die ik lekker fel kan laten klinken met een scherp mondstuk zonder dat die zijn warmte kwijt raakt..

Dat is mijn basis.....

Uiterlijk is niet belangrijk hoewel ik dat nieuwe vintage look wel erg gaaf vind.
Zilver : Mooi maar wordt gauw vlekkerig en slaat zwart uit
Goudlak : Prima
Lak bijna weg (Oud) : Ook goed
Re-lacquer : Alleen als die technish nog steeds echt goed is
Zwart lak/nikkel : Lekker kinky met gouden kleppen..


Sluit ik me nagenoeg helemaal bij aan. Warm en vol, beetje spreiding in het geluid mag ook. Bij de mondstuk keuze wijk ik af, gelukkig is dat allemaal lekker persoonlijk. Ik ga niet voor scherp, maar heb een voorkeur voor grote kamers en lage baffles, Ralph Morgan, STM, RPC en Barone bv.

Zilver; mooi glimmend met een matzilveren gravure en goldwash beker. Echter niet geschikt voor mijn handjes.
Goudlak en nagenoeg geen lak met mooie patina is ook prima.
De donkere honingkleur van mijn Buescher vind ik prachtig.
Zwart is niet voor mij.

Uiteindelijk gaat het om de sax zelf en of ik het gevoel heb dat dat UM is, uiterlijk komt daarna.

Ben Webster at New York
Old Folks

Dreum van morgen, herinner dich giester, maar laef vandaag

Twitter...HaRonnie

Offline SFANX

  • Member
  • *
  • Posts: 139
(No subject)
« Reply #6 on: 23 March 2007, 10:47:01 »
ik hou het erbij dat een sax moet klinken(het is ook iets om naar te luisteren), het uiterlijk is voor mij niet zo van belang :!:
dus warm en vol daar heb ik voor gekozen  :wink:
alt: buescher aristocrat "big B" 1945  tenor: buescher aristocrat"big B"1947  bar: dolnet(50er jaren)

Offline Jeske

  • Member
  • *
  • Posts: 30
(No subject)
« Reply #7 on: 23 March 2007, 12:25:38 »
een warme 'oude' klank heeft mijn voorkeur en hoe hij (mijn sax is een    man :D) eruit ziet is minder belangrijk...

Maarrr.... als ik mag kiezen...
ik vind mijn eigen conn mooi, die is mat zilver met glimmend zilvere kleppen en een gouden binnenkant van de beker.
Van Cannonball bestaat er ook een mat zwarte en die ziet er ook wel waanzinniguit (ook de kleppen zijn zwart, dus als het een beetje donker is zie je hem niet eens!).
Verder vind ik veel van die antiekgelakte saxen een beetje kitch eruit zien (reference 54 bijvoorbeeld, hoewel die wel super speelt). Qua uiterlijk vind ik een helemaal 'echt' ontlakte sax mooier.
Tenslotte op mijn verlanglijstje een beetje een exclusieve gravure, toevallig ken ik die Conn met de driemaster waar Daan het over had, en die is wel errug mooi!

Offline Daan

  • Member
  • *
  • Posts: 2.327
  • Gender: Male
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #8 on: 23 March 2007, 15:29:10 »
Ik vind zelf een mat zilveren of een zilveren met hoogglans heel erg mooi...
Ik heb zelf niet echt een voorkeur voor een matte of eentje met hoogglans, maar goud vind ik niet altijd even mooi, pas als goud echt hoogglans is is het prachtig...
Voor de sound ga ik voor een heldere sound het liefst met egde erin (scherpte...). Denk maar aan saxofonisten als David Sanborn, Eric Marienthal, Dave Koz, Candy Dulfer, Kees ten Dam, enz.

Zowiezo ben ik veel bezig met het werken aan mijn sound... Ik kom wel meer in de richting wat ik wil maar ik denk dat een mondstuk met een wegde (oftewel een hoge drempel/baffle) meer zou helpen, althans ik weet het wel zeker. Ik had in Januari op een Dukoff L 6 volgens mij, ik vond de tiptopening te klein... En een Beechler Belitte 8 vond ik te groot...
Ik ga dus echt voor zo'n popsound.

Gravures vind ik veel mooier op een sax die hoogglans is...
De gravure op mijn eigen sax vind ik niet heel bijzonder/mooi, ookal hebben ongeveer 475 saxofoons deze gravure toch vind ik de standaard Selmer gravure veel mooier... En zo'n schip wat ik van een jongen had gezien vond ik echt wel één van de mooiste gravures op saxofoons... Naar mijn idee kan het allemaal veel mooier en meer worden op zo'n sax... Niet een extra grootte gravure maar meer diepte in een gravure van een sax.
Net als wat Jeske typte een exclusieve gravure...
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."