Author Topic: hekjes  (Read 6096 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline jupialto

  • Member
  • *
  • Posts: 585
hekjes
« on: 07 March 2007, 23:07:46 »
Lui,

Als "luie blazer" kijk ik niet telkens naar serienummers van saxen die te koop worden aangeboden, maar veelal naar de visueel waarneembare zaken.
Vraagje: zijn de oudere (vintage) tenors herkenbaar aan de zgn. "hekjes" rond de onderste kleppen i.p.v. allerlei modieus gevormde geleide-beugeltjes, of is dit slechts mijn giswerk?
groet, Menno

 \"your inner voice will always guide you\"

Offline Sonny

  • Member
  • *
  • Posts: 149
(No subject)
« Reply #1 on: 08 March 2007, 07:14:24 »
Zover ik weet hebben moderne saxen geen "hekjes"...
Happiness is a nice wet reed (Dexter Gordon)

Offline Paul

  • Member
  • *
  • Posts: 266
  • Gender: Male
(No subject)
« Reply #2 on: 08 March 2007, 17:00:32 »
Luiwammes,

Kzou eerder het serienummer in de gaten houden............. wellicht dat Edwin (The Martin) hierover wat kan "oreren" inzake : beide kanten toongaten of aan een kant; Mercedes-ster achtig kleppen a la de Conn's; de fraaie getrokken toongaten van veel merken; en meer van dit soort ongein waarvoor sommige saxofonisten altijd opslagruimte in die grijze klomp aanwezig hebben. Ik heb dat weer voor mondstukken...... :-D
Bovendien is de vraag: wanneer noem je iets vintage......? Een Conn uit 1968 is wel "oud" maar niet vintage ,IMHO.
Paul(beginner sinds 1998).
*The Martin Committee 1956 + Otto Link Florida 7* +Fibracell riet

Offline the martin

  • Member
  • *
  • Posts: 3.566
    • http://www.themartinstory.net
(No subject)
« Reply #3 on: 08 March 2007, 17:36:31 »
Laat ik eens kijken wat ik zo allemaal in die grijze masse beschikbaar heb...

SML keyguards herken je uit duizenden... (Vanaf de ref-C)
http://www.saxpics.com/cpg143/displayim ... =163&pos=1


Selmer nekken (Dat Sje en de manier waarop de octaafklep is gebouwd vanaf de MKVI)
De lelie voor op de Selmer Balanced action nek.

Yanagisawa 880 en 99* modellen met die onderliggende octaafklep.

Eerdere modellen King Zephyrs met de uit draad opgebouwde keyguard die de vorm van de kleppen volgt.
http://www.saxpics.com/king/headers/zephyr/header.jpg

Keilwerth New kings met die engelen vleugel..
http://www.saxpics.com/index_images/keilwerth.jpg

Elk model Martin heeft zijn eigen vormgegeven keyguard (moet je maar eens op letten, echte kunstwerkjes) zelfs binnen één model nog een variatie of 2...
Ken ze helaas niet allemaal uit mijn hoofd. Maar de Comm-2, Centennial, The Martin en Magna wel.
De toongaten van een Martin zijn ook super bekend...

Die Yamaha student toeters met hun lange keyguard over de lage Bb t/m C... Dus ook bij Vito saxen waarvan er dus sommigen door Yamaha zijn gemaakt.

Dolnet.. Die vierkante keyguards
http://www.saxpics.com/dolnet/thumbs/iibari_sil.jpg

De "bami" (platte reepjes) keyguards van een Buescher Big-B

De achter de beker geplaatste lage kleppen van een Buescher 400 TopHatandCane.
De naar links geplaatste kleppen en keyguard van de latere 400s zijn ook onmiskenbaar..
Bij beide natuurlijk geholpen door de onderliggende octaafklep..

Verder heeft Buescher altijd in de keyguard een mooi afgewerkt puntje zitten.. Het octaafmechanisme is ook heel herkenbaar
Kijk vooral eens op http://www.drrick.com/stencil.html voor nog meer karakteristieken.

Conn inderdaad, die mercedes ster. Onderliggende oktaafklap bij de 6M...

Gravures helpen natuurlijk ook wel...

Lijkt me wel genoeg voor nu  :twisted:

Offline Daan

  • Member
  • *
  • Posts: 2.327
  • Gender: Male
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #4 on: 08 March 2007, 17:57:08 »
Dank je Paul en Edwin voor de info...

Quote from: "Paul"
Bovendien is de vraag: wanneer noem je iets vintage......? Een Conn uit 1968 is wel "oud" maar niet vintage ,IMHO.


Ik dacht dat een sax die een 25 jaar is of ouder al 'vintage' benoemd zou worden... Goeie vraag...
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Offline Paul

  • Member
  • *
  • Posts: 266
  • Gender: Male
(No subject)
« Reply #5 on: 08 March 2007, 20:24:04 »
Quote from: "the martin"
Lijkt me wel genoeg voor nu  :twisted:


We willen MEER!!!! :-D
Paul(beginner sinds 1998).
*The Martin Committee 1956 + Otto Link Florida 7* +Fibracell riet

Offline the martin

  • Member
  • *
  • Posts: 3.566
    • http://www.themartinstory.net
(No subject)
« Reply #6 on: 08 March 2007, 22:02:53 »
Quote from: "Daan"
Ik dacht dat een sax die een 25 jaar is of ouder al 'vintage' benoemd zou worden... Goeie vraag...


Ligt er aan wie de term gebruikt...
Verkopende partijen noemen vaak een sax van 10 jaar oud al vintage  :-D

Verder lijkt het mij afhankelijk van het merk.
Aan Yanagisawa uit 1970 is al aardig vintage, terwijl ik een Buescher Aristocrat uit 1970 niet als zodanig wil omschrijven..

Als algemene omschrijving zou ik zeggen een ouder type sax van professioneel niveau...
In mijn ogen dan....

Offline the martin

  • Member
  • *
  • Posts: 3.566
    • http://www.themartinstory.net
(No subject)
« Reply #7 on: 08 March 2007, 22:05:24 »
Quote from: "Paul"
Quote from: "the martin"
Lijkt me wel genoeg voor nu  :twisted:

We willen MEER!!!! :-D

Offline jupialto

  • Member
  • *
  • Posts: 585
(No subject)
« Reply #8 on: 09 March 2007, 22:12:07 »
Mij rest u allen zeer te bedanken, voor de euvele moed om een luiaard te plezieren.
En denkt u nu: "die is genezen"!: neen.

De vraag om meer/meer/meer leeft ook wel ietwat bij mij, maar, eh,...als luiaard weet ik mijn plek (denk ik! :oops: )

Laat overigens wel duidelijk zijn dat ik geniet! Zowel van uw eerbiedwaardige bijdragen als van mijn eigen onbeholpen, doch goed bedoelde saxueel getetter :lol:
groet, Menno

 \"your inner voice will always guide you\"

Offline Paul

  • Member
  • *
  • Posts: 266
  • Gender: Male
(No subject)
« Reply #9 on: 10 March 2007, 19:32:22 »
Er zal ooit een dag komen dat ook de luiaard aangesproken wordt op zijn sterktes..................
 :-D
Paul(beginner sinds 1998).
*The Martin Committee 1956 + Otto Link Florida 7* +Fibracell riet