Author Topic: improvisatie  (Read 12104 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Tineke

  • Member
  • *
  • Posts: 92
(No subject)
« Reply #15 on: 04 April 2006, 14:02:35 »
Quote from: "mrPC"
met betrekking tot improvisatie is het belangrijk te realiseren dat hetgeen men doorgaans bedoeld met improviseren een optelsom is van een aantal vaardigheden. Als je begeleiding zoekt in de vorm van een boek neem dan een boek waar aan al deze aspecten aandacht wordt besteed, bijv. Jazz method for saxophone van John O'neill.
Richt je niet direkt (uitsluitend) op aebersoldboeken e.d. ken eerst de ingredienten voordat je gaat koken! zou ik zeggen.
succes


Ik zal het boek van O'neill eens bekijken. De meeste vaardigheden heb ik wel onder de knie, alleen van akkoorden en schema's heb ik geen kaas gegeten. Ik wil dit graag weten, omdat mijn muziekleraar "wanhopig" van mij wordt. Al 2 jaar is hij bezig om  met mij een begin te maken met improvisatie, maar ik kom (op les) niet verder. Daarom wil ik mezelf wat verdiepen in akkoorden schema's etc. In de hoop dat als ik wat zekerder ben van mezelf, dat dan ook eens tot uiting komt in mijn (improvisatie) spel.

Offline Thijs Leuven

  • Member
  • *
  • Posts: 1.628
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
(No subject)
« Reply #16 on: 20 September 2007, 17:35:45 »
Hoe bedoel je precies de Solist zit in een iets strakker keurslijf?

Naar mijn mening moet de begeleiding juist een herkenbare vorm van het schema blijven spelen, waarop uiteraard variaties uitgevoerd mogen worden maar dit gaat denk ik al erg ver voor een beginnende muzikant, waarop de solist dan zijn/haar verhaal kan vertellen, in theorie klinkt een toon niet als hij niet opgenomen is in de ladder, maar in praktijk blijkt dat je vaker gewoon de teugels los kan laten om even later weer mooi in het schema te belanden. Dus je hebt als solist wel veel vrijheid, maar je wordt natuurlijk "beperkt" door het schema waarin je speelt.

Geert Roelofs heeft eens op de repetitie van onze band gezegd:
'Jongens, speel nou eens af en toe gewoon een lekker foute noot!'

Om maar even een voorbeeldje te geven...  :lol:

Thijs

(excuses voor mijn nogal onsamenhangende verhaal)
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Offline EelcoW

  • Member
  • *
  • Posts: 452
(No subject)
« Reply #17 on: 20 September 2007, 19:59:18 »
Hat hangt er uiteraard ook vanaf wat voor muziek je het over hebt. Een solo van een bebop artiest zit toch niet bepaald in een strak keurslijf.

Offline Pieter

  • Member
  • *
  • Posts: 1.575
(No subject)
« Reply #18 on: 20 September 2007, 20:28:19 »
Houd eens op jullie! Jullie zijn helemaal niet onsamenhangend! :-D
Ik kan ook werkelijk maanden achter elkaar dezelfde cd luisteren bv. je ontdekt elke keer weer wat anders.

Verder denk ik dat het antwoord  van mrPc, een paar posts terug in dit draadje eigenlijk alles beschrijft wat nodig is om ooit te kunnen improviseren. Ik geloof ook dat je niet 1 ding uit dat lijstje kunt overslaan.
Het leuke vind ik ook dat je ditzelfde lijstje ook aan een klassiek saxofonist voor kunt leggen. De hoofdstukken zijn hetzelfde, alleen de inhoud is anders. Maar ook daar geldt, wil je het goed doen, dan moet je je aan een aantal zaken confimeren.

Wat je zegt, vrijheid, mijn eigen ding doen, het zijn vaak frases die een gebrek aan kunde en studiemotivatie moeten verhullen. Dat is althans mijn ervaring. Diegene die ik echt interesant vind om naar te luisteren blijken vrijwel altijd mensen te zijn die er keihard voor werken om die vrijheid te verkrijgen en zich confirmeren aan het lijstje van mrPc. Er zijn maar weinig mensen echt zo talentvol dat ze het allemaal vanzelf kunnen, de meesten moeten er gewoon hard voor werken. Maar dat verveelvoudigd ook wel je plezier.

En inderdaad, een foute noot blazen kan je wel eens op onverwachte ideeen brengen, maar ik denk wel dat er verschil bestaat tussen het per ongeluk een verkeerde noot spelen of een verkeerde noot spelen omdat je niet weet wat je had moeten blazen.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Thijs Leuven

  • Member
  • *
  • Posts: 1.628
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
(No subject)
« Reply #19 on: 21 September 2007, 16:27:22 »
Quote
Thijs,
Misschien zorgt het woord solist voor verwarring. Ik bedoel eigenlijk te zeggen dat je luisterend naar muziek meer opsteekt van bijvoorbeeld de contrabassist, die soms verrassend binnen de kaders zijn noten plukt, dan te focussen op de zanger of zangeres, die meestal een bekende melodie zingt, die je na een paar keer luisteren niet meer verrast, tenzij de solist er iets bijzonders mee doet natuurlijk...


Dan verstaan wij (misschien) iets anders onder solist, als ik solist zeg dan bedoel ik een muzikant die staat te improviseren, niet een zanger(es) die een themaatje staat te zingen  :lol:

En natuurlijk moet je echt weten waar je mee bezig bent voordat je de teugels los kan laten, dat moet je niet gaan doen als je je instrument niet beheerst of het schema niet goed kent, als je dat dan doet dan beland je helemaal nergens  :lol:

Ik bedoel met een foute noot blazen niet per ongeluk een foute noot blazen of een foute noot blazen omdat je niet meer weet waar je mee bezig bent, maar doelgericht een "foute" noot blazen om ofwel te shockeren of om de luisteraar even wakker te schudden.

Thijs
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Offline Tom

  • Member
  • *
  • Posts: 576
(No subject)
« Reply #20 on: 23 September 2007, 01:03:58 »
Bij mij ging het eigenlijk Automatisch.
Toen ik in bandjes begon te spelen was mijn kennis van bladmuziek vrij beperkt.
Ook speelde ik nog niet zo lang en waren bepaalde nummers gewoon nog te hoog gegrepen.
Gelukkig kreeg ik de ruimte om er iets anders van te maken en dat ging me tegen alle verwachting in redelijk goed af.
Ik denk dat ik daar toendertijd een beetje op ben gaan leunen.
Goed voor de improvisatie maar wel weer minder goed voor het lezen van bladmuziek.
Ik denk dat je het eigenlijk gewoon moet proberen.
Als je je gevoel bij een bepaald muziekstuk laat gaan kun je jezelf nog wel eens verbazen.
Ik heb me nooit echt druk gemaakt over de regels van het improviseren.
Voor mij is dat een soort schoolmeester die zegt: je mag doen wat je wilt, maar dan wel op mijn manier.
Gewoon jezelf laten gaan en kijken waar het schip strand.
Als het niet lukt kun je je altijd nog druk maken over de regels.
Selmer Reference 54 Tenor. OL. stm. NY.6*/ BL. 100/2.sms Duckbill. Lebayle metal Jazz 7.
Buffet Crampon (Evette) Alt. Zinner (Ed Sperber) 5*. Vandoren Jazz 2,5.