Author Topic: Selmer  (Read 3383 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Anacho

  • Member
  • *
  • Posts: 489
Selmer
« on: 12 December 2007, 11:02:52 »
Na toch wel behoorlijk klaar te zijn met Amerikaanse vintage saxen (heel persoonlijk maar ik vind ze heel onplezierig spelen) ben ik geïnteresseerd geraakt in oude Selmer saxen. Iedereen kent natuurlijk de Mark VI en in mindere mate de Mark VII als meest beroemde en gewilde saxen ooit gemaakt. Daarvoor had je natuurlijk nog de Super Balanced Action, de Balanced Action en zelfs de Cigar Cutter en de 22 worden nog wel eens in het wild gespot, vaak best betaalbaar.

Nou heb ik wel gelezen op diverse plaatsen dat bij echt oude saxen de applicatuur en de techniek zodanig ouderwets zijn dat het geen pretje is om er op te spelen. Ik ben natuurlijk gewend aan een S80II, toch een moderne sax. De vraag is eigenlijk, in hoeverre worden bovengenoemde oude modellen beschouwd als ouderwets en evenredig lastig bespeelbaar?

Modele 22 (1922-1925)
Modele 26 (1926-1929)
"Cigar Cutter" (1930-1933)
Radio Improved (1934-1935)
Balanced Action (1936-1947)
Super Action (1948-1953)
Mark VI (1954-1973)
Mark VII (1974-1980)
Selmer Super Action 80 (1980-1985)
Super Action 80 Serie II (1985-)
Super Action 80 Serie III (1994-)
Reference 54 / Reference 36 (2000-)

Offline Ben Rodenburg

  • Member
  • *
  • Posts: 1.211
  • Gender: Male
    • Website
(No subject)
« Reply #1 on: 12 December 2007, 15:45:28 »
ik heb op zon beetje elk model gespeeld van selmer dus ik hoop je vraag een beetje te kunnen beantwoorden :P

Ik heb ooit op een selmer BA uit 39 gespeeld en vond het geluid zeer maar dan ook ZEER de moeite waard. waarom moeite? omdat de aplicatuur neit zo was... De balanced action is nog best te bespelen omdat het linkerpinkplayeau al veranderd was...

Alles voor de balanced action vind ik niks qua aplicatuur, cigar cutter, mooie sound maar ligt gewoon niet lekker in de hand, ook weer vooral het linkerpinkplateau was een probleem.

Ik zou gewoon wat saxen gaan proberen en de sound tegenover het speelcomfort zetten, tenslotte is de sound ook belangrijk, je moet niet alleen maar naar speelcomfort gaan kijken.
Sopraan: Yamaha YSS875S, JodyJazz HR*Alt: Selmer Supreme, Le Monde Satellite Brass. Drake NY Tenor: Selmer Mark VI 180xxx, Le Monde Satellite Brass. Retro Revival Super D Bariton: Selmer Mark VI 154xxx, Drake CCII

Offline Anacho

  • Member
  • *
  • Posts: 489
(No subject)
« Reply #2 on: 12 December 2007, 16:05:40 »
Bedankt voor je reactie... linkerplateau was ook waar ik me voortdurend aan stoorde bij de Amerikaanse saxen dus dat kritiekpunt neem ik heel serieus. Ik heb wel begrepen dat elke Selmer sax anders is omdat ze steeds weer kleine veranderingen aan de types hebben doorgevoerd, late SBA zou al veel weg hebben van een Mark VI.

Helaas kun je saxen die via Internet worden aangeboden niet uitproberen en in de winkel groeien de oude Selmers toch niet aan de boom, zeker niet voor nette prijzen...

Offline Maaarten

  • Member
  • *
  • Posts: 2.242
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
(No subject)
« Reply #3 on: 12 December 2007, 18:24:33 »
echt heel goed klinkende BA's zijn een stuk schaarser dan MK6jes heb ik gelezen op de site van harry bakker. (heb zelf helaas nooit een BA geprobeerd)
Dus wordt misschien langere zoektocht als je daarvoor gaat.

Dit weekend komt nog een BA tenor uit 1937 bij saxcompany binnen.

Offline mrPC

  • Member
  • *
  • Posts: 131
    • http://www.cocreatives.nl
(No subject)
« Reply #4 on: 14 December 2007, 13:22:05 »
een model 22 of 26 zou ik, evenals een cigarcutter, niet kopen. dit zijn best aardige saxen, maar niet van die kwaliteit als die je momenteel van een selmer verwacht. vooral de intonatie is 'bijzonder'.

een balanced action is erg de moeite waard. natuurlijk moet je er een vinden die bij je past, want echt niet alle BA's zijn okee.
de BA en SBA hebben een oude applicatuur (stand v/d handen gedraaid en lastige pinken)

daarna zijn er alleen maar saxen gemaakt met een goede applicatuur.
onder de mark VI zul je de meeste goede saxen vinden, maar ook zeker bij de series daarna zitten erg goede exemplaren.

voorop blijft staan, je kiest uiteindelijk de sax die je helemaal te gek vind.
probeer dus wel de 'oudere'  selmers, want misschien mis je 'jouw' sax door op voorhand op applicatuur te selecteren.

succes
alt; Selmer SA80II ontlaktmondstukken; Guardala \'bebop\', meyer 6SS en lebayle 7* studio. sopraan: Yanagisawa S9930, mondstuk selmer \'f\', rieten: rico jazz select 3, binders: Francois Louis Ultimate. Selmer endorser (www.selmer.

Offline Anacho

  • Member
  • *
  • Posts: 489
(No subject)
« Reply #5 on: 14 December 2007, 20:30:52 »
Dan wordt het toch gewoon proberen en zelf voelen, is wel ongeveer de informatie die ik had verwacht te krijgen. Bedankt :).