Author Topic: PROBLEEM: Ruis met Otto Link STM7 en Vandoren ZZ2,5  (Read 2856 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Maaarten

  • Member
  • *
  • Posts: 2.242
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
PROBLEEM: Ruis met Otto Link STM7 en Vandoren ZZ2,5
« on: 25 January 2008, 12:54:58 »
Ik heb nu zo'n 10 maanden deze setup. Het is me nu gelukt om de hoge tonen zuiver te gaan spelen. Ook de klank is vooruitgegaan.

Ik heb een keer ZZ3 erop gezet, wat nog te zwaar was, want je hoorde dan veel ruis en de onderlippen trilden op den duur tijdens het spelen door embouchure gebrek.


Maar nu; Ik kan heel mooi luid spelen. Als ik zacht speel komt er een prima klank uit, maar dan komt er dus een ruisje bij. Niet hoofdzakelijk ruis dus, maar het is toch té aanwezig.
Ik kan me er niks van aantrekken, maar het klinkt toch wel hinderlijk.

Ik speel gewoon op de jazz manier. Niet de tanden tegen de onderlip, en de lip zoveel mogelijk op de plek waar het riet net de rail raakt.

Doe ik iets verkeerd? Is de ruis normaal? Of moet ik gewoon dooroefenen, desnoods met een ZZ2?(toch wel de ondergrens lijkt me)
Ik oefen 1x per 2 dagen een kwartier tot een half uur.

Bedankt alvast voor de tips want ik zit er best wel een beetje mee.

Offline Maaarten

  • Member
  • *
  • Posts: 2.242
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
(No subject)
« Reply #1 on: 25 January 2008, 17:30:56 »
hallo?

Offline Maaarten

  • Member
  • *
  • Posts: 2.242
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
(No subject)
« Reply #2 on: 25 January 2008, 19:16:01 »
titel maar aangepast

Offline Conn-artist

  • Member
  • *
  • Posts: 39
    • http://www.blessthemess.nl
(No subject)
« Reply #3 on: 25 January 2008, 20:40:14 »
Maaarten,

Heb je al eens een ander riet geprobeerd? En dan bedoel ik niet een andere sterkte, maar een riet uit hetzelfde doosje. Kwaliteit van rieten kan nogal eens verschillen.

Een STM7 is voor iemand die nog geen jaar speelt best wel een groot mondstuk, denk ik. Dwz.: de tipopening is groot. Over het algemeen geldt: grote tipopening, zachter riet.

Naarmate je langer/vaker speelt ontwikkelt je embouchure zich, en krijg je meer controle over het riet, en minder valse lucht :)

Ik zou als ik jou was de stap naar #3 nog even uitstellen: het gaat er niet om dat je zo gauw mogelijk op een Dukoff D10 speelt met riet #5, maar dat je een mooie sound hebt, en goede controle.

HTH
Nothing surpasses great sax

Offline Maaarten

  • Member
  • *
  • Posts: 2.242
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
(No subject)
« Reply #4 on: 25 January 2008, 20:52:53 »
ja ik heb het met die sterkte dus, 2,5.
Hangt niet af van exemplaar helaas.
Toch maar dan ZZ2 proberen, en blijven oefenen. Volgens de tabel op de Vandoren site is ie nog wel te combineren met een 7 zonder dat het geluid veel te dun wordt.

Ik oefen eigenlijk te weinig om een degelijk geluid met een 7 te produceren.
Ik kwam eigenlijk met die vraag, omdat ik die 2,5 niet echt zwaar vind spelen. Ik ben altijd gewend dat als een riet te zwaar is dat ik dan een vermoeide onderlip krijg. Maar dat speelde nu dus niet, alleen dat er een ruisje was. (eigenlijk al gemerkt dat die minder wordt als ik wat krachtiger druk, wat ik helaas nog niet goed gecontroleerd kan doen)

Bedankt voor de tip. Morgen maar even wat ZZ2 rietjes halen en lekker dooroefenen.

Offline Conn-artist

  • Member
  • *
  • Posts: 39
    • http://www.blessthemess.nl
(No subject)
« Reply #5 on: 25 January 2008, 21:14:32 »
Je zou misschien met behoud van 2,5 een kleiner mondstuk kunnen proberen, als je dat hebt.

FYI: Ik speel zo'n 10 jaar sax. De eerste twee jaar een uur per dag, nu een paar uur per week, maar mijn setup is niet veel zwaarder dan die van jou; ZZ3 en een vergelijkbaar mondstuk.

Success :)
Nothing surpasses great sax

Offline Maaarten

  • Member
  • *
  • Posts: 2.242
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
(No subject)
« Reply #6 on: 25 January 2008, 21:19:55 »
ik heb van 1994 tot 2001 op een c* gespeeld. en van 2005 tot nu weer
met la voz hard. Dat was supermakkelijk voor mij.

Mij werd die 7 aangeraden omdat een hele kleine tip niet echt een jazzgeluid geeft (5* en kleiner). Maar misschien was een 6 of 6* beter geweest.
Ik werk er wel naartoe, want helaas heb ik geen kleinere link. Ik speel al veel op mijn Selmer E(ong 5*) om toch een fatsoenlijk geluid en embouchure op te bouwen.

Offline Jeroen Conn

  • Member
  • *
  • Posts: 153
(No subject)
« Reply #7 on: 31 January 2008, 22:51:51 »
De 7 is ook weer niet zo zwaar en zeker niet in combinatie met 2,5 ZZ. Lichtere rieten zou kunnen helpen en ook het miniem verschuiven van het riet van links naar rechts, onder of boven tot je de optimale positie hebt gevonden op het mondstuk. Deze positie kan van riet tot riet verschillen. Oefenen helpt natuurlijk ook!

Heb je toen het mondstuk uitzocht verschillende exemplaren geprobeerd? Mijn ervaring is namelijk dat er veel verschil zit met name als het gaat om aanspreken en controle van het geluid. Het zou zomaar kunnen dat je met een andere 7 er geen last meer van hebt.

Ik ben trouwens wel benieuwd hoe een ZZ speelt op een Link. Zelf heb ik nog vrij kort een 8* en speel daar nu met Java 3 rieten op. Ik wil nog Rico, ZZ en V16 rieten proberen. Als ik heel zacht speel hoor ik ook wel een ruisje, zeker met een zwaar riet maar dat hoort ook wel een beetje bij een open mondstuk vind ik. Luister maar eens naar Stan Getz of Ben Webster...  :?
Alt: Buescher True Tone
Tenor: Buescher Big B; Conn Ladyface

Offline Maaarten

  • Member
  • *
  • Posts: 2.242
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
(No subject)
« Reply #8 on: 01 February 2008, 11:19:34 »
Ik vond de eerste beste exemplaar makkelijk aanspreken dus heb die toen maar genomen.
En 2,5 is idd niet zo heel zwaar eigenlijk. Ik zoek het dus toch meer in de oefening.

En voor jou, ik vind de v16 en ZZ redelijk dicht bij elkaar liggen. Ik zou dus gewoon de ZZ proberen ofzo ipv deze 2. Is natuurlijk persoonlijk he.