Author Topic: Martin "The Martin" bariton  (Read 8024 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline jthole

  • Member
  • *
  • Posts: 409
Martin "The Martin" bariton
« on: 22 September 2007, 17:51:19 »
Vanmiddag heb ik bij Harry Bakker twee baritons geprobeerd; een Buescher Aristocrat (1963) en een Martn "The Martin" (1953). De mondstukken die ik heb geprobeerd waren een Selmer S80 C* en een Meyer 7.

Mijn impressie:

De Buescher was het "net niet". Hij speelde heel gelijkmatig, en de applicatuur is moderner dan die van de Martin (o.a. met zijklep voor de F#2), maar ik had er geen bijzonder gevoel bij. Het geluid was best mooi rond, maar het "zong" niet. Niet echt het geluid dat ik me bij een oud Amerikaans instrument voorstel.

De Martin voelde meteen goed, misschien wel omdat ik ook een Martin altsax heb. Hij is precies 10 jaar ouder dan de Buescher, en zag er qua uiterlijk een stuk verweerder uit (maar de Buescher was overgelakt). Wat me als eerste opviel was hoeveel de applicatuur overeenkomt met mijn alt; alles zit op een natuurlijke plek. Het viel me alleen op dat hij geen zijklep voor de F#2 heeft.

Qua geluid is het heel simpel; de Martin klonk veel voller en lekkerder dan de Buescher, vooral met het Meyer mondstuk. Qua intonatie was hij met de Meyer ook beter dan met de Selmer.

Tussen deze twee is het niet moeilijk kiezen, en er worden niet zoveel oude Amerikanen voor de verhuur aangeboden; ik denk dus dat het de Martin wordt. Dat geeft me rustig de tijd om na te denken of ik dit instrument wil kopen, of verder wil zoeken.

Het is wel een heel "fysiek" instrument vergeleken met de alt, en ook meer dan de tenor. Er kan veel lucht in :)
A: Martin Indiana + Selmer SA80 II / Vandoren V16
T: Martin Committee III / OL Tone Edge
B: Keilwerth Toneking / OL Tone Edge

Offline jthole

  • Member
  • *
  • Posts: 409
(No subject)
« Reply #1 on: 22 September 2007, 21:15:22 »
Die Martin heeft wel een nadeel: geen lage A. Hoe groot zou dat nadeel in de praktijk zijn? Hoe vaak komt in bigband muziek een lage A voor? Octaveren is niet altijd een oplossing, realiseer ik me.

Hoe doen anderen met een oudere bariton dat?
A: Martin Indiana + Selmer SA80 II / Vandoren V16
T: Martin Committee III / OL Tone Edge
B: Keilwerth Toneking / OL Tone Edge

Offline Thijs Leuven

  • Member
  • *
  • Posts: 1.628
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
(No subject)
« Reply #2 on: 22 September 2007, 23:57:08 »
Ik speel bariton, zonder lage A, ben nog nooit een lage A tegen gekomen. Al moet ik wel bekennen dat ik niet echt in een bigband speel, dus daar heb ik geen ervaring mee.
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Offline Thijs Leuven

  • Member
  • *
  • Posts: 1.628
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
(No subject)
« Reply #3 on: 22 September 2007, 23:58:22 »
Ik bedenk met net dat het dan pas van toepassing kan zijn in muziek geschreven nadat de lage op de bariton was geïntroduceerd en volledig geïntegreerd.  :)
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Offline jthole

  • Member
  • *
  • Posts: 409
Re: Martin "The Martin" bariton
« Reply #4 on: 23 September 2007, 19:34:28 »
Quote from: "jthole"
Tussen deze twee is het niet moeilijk kiezen, en er worden niet zoveel oude Amerikanen voor de verhuur aangeboden; ik denk dus dat het de Martin wordt. Dat geeft me rustig de tijd om na te denken of ik dit instrument wil kopen, of verder wil zoeken.


Ik ben nu weer heel erg aan het twijfelen gebracht  :? Mijn lerares raadde me sterk aan om eerst eens een tijdje een studiesax (Yamaha of First Sax) te huren, en dan over een paar maanden weer eens verder te kijken. Dat klinkt heel logisch (ook omdat de oude Amerikanen een erg eigen karakter hebben), maar ja ... ik heb inmiddels op die Martin gespeeld, en ik was er erg enthousiast over. Als ik mijn gevoel zou volgen zou het die Martin worden (in ieder geval om te huren), maar ik wil ook niet zomaar het (verstandig klinkende) advies van mijn lerares in de wind slaan.

Ik denk toch dat het die Martin wordt ... mijn gevoel zegt dat ik er anders waarschijnlijk spijt van krijg ...
A: Martin Indiana + Selmer SA80 II / Vandoren V16
T: Martin Committee III / OL Tone Edge
B: Keilwerth Toneking / OL Tone Edge

Offline Thijs Leuven

  • Member
  • *
  • Posts: 1.628
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
(No subject)
« Reply #5 on: 24 September 2007, 12:37:16 »
Saxen zijn heel persoonlijk, wat jouw lerares prima vindt kan jij heel goed niks vinden... En dat je met een yamaha moet beginnen wordt algemeen gezegd, het is ook wel terecht want je kan er prima op leren blazen, maar meer ook niet. Ik ben persoonlijk niet zo kapot van Yamahaatjes...

Ik denk dat je net zo goed met een oude Amerikaan kan beginnen, het zal misschien iets meer moeite kosten maar ik weet wel zeker dat de voldoening en het plezier naderhand veel groter zullen zijn.
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Offline jthole

  • Member
  • *
  • Posts: 409
(No subject)
« Reply #6 on: 24 September 2007, 15:43:50 »
Quote from: "Thijs Leuven"
Ik denk dat je net zo goed met een oude Amerikaan kan beginnen, het zal misschien iets meer moeite kosten maar ik weet wel zeker dat de voldoening en het plezier naderhand veel groter zullen zijn.


De kogel is door de kerk :)

Het wordt die Martin. Ik huur hem eerst eens voor drie maanden, en dat geeft me genoeg tijd om verder om me heen te kijken. Dat een oude Amerikaan zijn eigen karakter heeft weet ik al van mijn altsax ... ik denk dus te weten waaraan ik begin :)
A: Martin Indiana + Selmer SA80 II / Vandoren V16
T: Martin Committee III / OL Tone Edge
B: Keilwerth Toneking / OL Tone Edge

Offline Surion

  • Member
  • *
  • Posts: 324
    • Beaufour Saxophone Quartet
(No subject)
« Reply #7 on: 03 October 2007, 00:27:00 »
Quote from: "Thijs Leuven"
Ik speel bariton, zonder lage A, ben nog nooit een lage A tegen gekomen. Al moet ik wel bekennen dat ik niet echt in een bigband speel, dus daar heb ik geen ervaring mee.


ik kom ze in de harmonie bijna op elke partituur tegen,...
Beaufour Saxophone Quartet: http://www.beaufour.be
Mainstream Music Band: http://www.mmband.be
S, Jupiter JPS-747, Selmer E | A, Le Monde Universal Vintage, Selmer E  & Otto Link n°7 | T, 1934 Couesnon Otto Link n°8 | B, Selmer Serie II 80 Super Action

Offline Anacho

  • Member
  • *
  • Posts: 489
(No subject)
« Reply #8 on: 03 October 2007, 09:27:40 »
Quote from: "jthole"
De kogel is door de kerk :)

Het wordt die Martin. Ik huur hem eerst eens voor drie maanden, en dat geeft me genoeg tijd om verder om me heen te kijken. Dat een oude Amerikaan zijn eigen karakter heeft weet ik al van mijn altsax ... ik denk dus te weten waaraan ik begin :)


Zeker als je al een Martin alt hebt zou ik dat ook doen ja, succes ermee! :)

Offline jthole

  • Member
  • *
  • Posts: 409
(No subject)
« Reply #9 on: 03 October 2007, 13:23:50 »
Quote from: "Anacho"
Quote from: "jthole"
De kogel is door de kerk :)

Het wordt die Martin. Ik huur hem eerst eens voor drie maanden, en dat geeft me genoeg tijd om verder om me heen te kijken. Dat een oude Amerikaan zijn eigen karakter heeft weet ik al van mijn altsax ... ik denk dus te weten waaraan ik begin :)

Zeker als je al een Martin alt hebt zou ik dat ook doen ja, succes ermee! :)


Ik kom er alleen achter dat de prijzen voor Amerikaanse instrumenten in de USA wel heeel veeel lager zijn dan hier  :(

Als de hoge verzendkosten en BTW er niet overheen kwamen zou het haast de moeite waard zijn om het uit te proberen, ondanks de moeilijkheid om het instrument vooraf te bespelen.
A: Martin Indiana + Selmer SA80 II / Vandoren V16
T: Martin Committee III / OL Tone Edge
B: Keilwerth Toneking / OL Tone Edge

Offline Thijs Leuven

  • Member
  • *
  • Posts: 1.628
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
(No subject)
« Reply #10 on: 03 October 2007, 22:17:32 »
Quote
ik kom ze in de harmonie bijna op elke partituur tegen,...


Ik speel in een gelegenheids bigbandje, daar ben ik hem nog nooit tegengekomen. Je hebt overigens altijd de mogelijkheid om hem weg te laten of te octaveren. Voor het ontbreken van een lage A zou ik geen sax laten staan, niet als de sound en applicatuur me zeer goed bevallen!
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Offline Bianca

  • Member
  • *
  • Posts: 406
(No subject)
« Reply #11 on: 04 October 2007, 01:05:25 »
jthole, wat jou lerares zegt over een instrument, een moderne zou wel makkelijker zijn om het op te leren, maar als jou nou een oude Amerikaan beter bevalt (ik weet niet of je de modernere versies dan ook geprobeerd hebt), dan heb je voor jezelf toch een goede beslissing genomen?!

Jij moet er op blazen, niet je lerares...
En een instrument is heel persoonlijk.

En hoe vaak zeggen ze wel niet:"Op een oude fiets moet je het leren!"  :-D
Van link naar rechts:
hobo - esklarinet - besklarinet - sopraninosax

Offline jthole

  • Member
  • *
  • Posts: 409
(No subject)
« Reply #12 on: 06 October 2007, 09:42:00 »
Quote from: "Bianca"
jthole, wat jou lerares zegt over een instrument, een moderne zou wel makkelijker zijn om het op te leren, maar als jou nou een oude Amerikaan beter bevalt (ik weet niet of je de modernere versies dan ook geprobeerd hebt), dan heb je voor jezelf toch een goede beslissing genomen?!


Met alt ben ik begonnen op een Dolnet uit begin jaren '70, daarna heb ik een tijdje een YAS-23 gehad, daarna een Martin Indiana, toen een tijdje een Mark VI (geweldige sax, maar helaas van de muziekvereniging), en nu weer op mijn eigen Martin.

Ik heb de bariton deze week mee naar de les genomen, en mijn lerares was positief verrast, ook door de intonatie. Ik ben zelf al wel creatief met plakband geweest (van die Scotch Magic Tape, die laat geen plakkerige troep achter) om de positie van twee toongaten ietsje te verlagen. Uiteindelijk wil ik daar halve maantjes van kurk in laten zetten, want de E2 en F2 zijn anders veel te hoog (schijnt een standaard afwijking van de The Martin bari's te zijn). Voor de rest is de interne zuiverheid zeker niet slechter dan die van mijn alt. Daarop moet ik voor mijn gevoel meer corrigeren dan op de bariton.

Bij de bigband vonden ze mijn bari met Meyer mondstuk een lekker fundamentje :D  Het geeft hem ook een ronde volle klank, zonder ergens scherp te worden (ik hou niet zo van dat moderne geluid). Ik denk dat ze het Martin mondstuk iets te braaf vinden, hoewel ik het wel een heerlijk romige klank vind hebben.
A: Martin Indiana + Selmer SA80 II / Vandoren V16
T: Martin Committee III / OL Tone Edge
B: Keilwerth Toneking / OL Tone Edge