Author Topic: Eigenaardigheden speelwijze tenor  (Read 17427 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

harpje

  • Guest
(No subject)
« Reply #30 on: 28 April 2008, 00:07:12 »
Quote from: "Pieter"
Nee, het aantal hz zegt iets over de hoogte van de toon. Maar bv de A in het 1 gestreept oktaaf ligt rond de 440 herz, maar of dat nu 440 of 445 is, is een keuze, maar hij blijft in het 1 gestreept oktaaf.De benamingen van de oktaven liggen vast onafhankelijk het instrument. Naamgeving naar het AANTAL oktaven wat op het instrument aanwezig is zoals bij de piano,
is gebruikelijk voor pianisten maar iemand cello speelt bv heeft er niets aan. Wanneer je de afgesproken benaming gebruikt weet je over welke noot je het hebt, of je nu gitaar doedelzak of sax speelt. Veel mensen kennen de benamingen niet en noemen dan de plaats van een noot op hun instrument.  Als iemand het volgens de officiele benaming heeft over een C" bv en hij wil dat alle instrumenten uit een orkest die klinkend spelen dan klinkt overal dezelfde noot  en als het stemt ook nog ongeveer op gelijke golflengte.

De kans overigens dat je strottehoofd en je embouchure nog veel aan alt spelen gewend zijn kan best de oorzaak zijn van je overblazen. Ook wanneer j edit in het begin niet had.  Anders zou ik die toeter eens na laten kijken.


Helemaaal mee eens om de officiele benaming te gebruiken. Dan weet je tenminste over welke toonhoogte je het hebt. Tussen haakjes kun je dan aangeven welke c het op de sax is, voor diegene die deze theorie niet kennen.

harpje

  • Guest
(No subject)
« Reply #31 on: 28 April 2008, 00:10:24 »
Quote from: "Bas*"
Mijn tweede vraag/ opmerking ging over het overblazen van de G (hoge G :lol: ) zonder dat dit de bedoeling is. Tips?


embouchure loslaten en keel open gooien. Iets minder de u stand van de keel doen.

Offline EelcoW

  • Member
  • *
  • Posts: 452
(No subject)
« Reply #32 on: 28 April 2008, 09:23:13 »
Wat ik zou doen is gewoon heel veel lange noten-oefeningen gaan spelen, dat helpt bij dit soort dingen altijd. Goed voor je ademsteun, intonatie, klank, etc.

harpje

  • Guest
(No subject)
« Reply #33 on: 03 May 2008, 16:33:33 »
Quote from: "Eelcow"
Wat ik zou doen is gewoon heel veel lange noten-oefeningen gaan spelen, dat helpt bij dit soort dingen altijd. Goed voor je ademsteun, intonatie, klank, etc.


Ja het klassieke boek van Klose. Wereldoefeningen staan daar in :-D

Offline Bas*

  • Member
  • *
  • Posts: 58
(No subject)
« Reply #34 on: 04 May 2008, 15:16:26 »
Ik ben al lange noten aan het spelen! Die zijn inderdaad goed voor bijna alles... :)

De U vorm Harpje, als ik mijn keel meer open doe, dan krijg je toch vanzelf juist meer een U?

Waarom Klose? Ik heb die boeken, althans 25 excersise journaliers oid wel gespeeld met les, maar ik hou niet zo van klassiek.
Inscription on Lisa\'s New Sax]

harpje

  • Guest
(No subject)
« Reply #35 on: 05 May 2008, 20:20:34 »
Quote from: "Bas*"
Ik ben al lange noten aan het spelen! Die zijn inderdaad goed voor bijna alles... :)

De U vorm Harpje, als ik mijn keel meer open doe, dan krijg je toch vanzelf juist meer een U?

Waarom Klose? Ik heb die boeken, althans 25 excersise journaliers oid wel gespeeld met les, maar ik hou niet zo van klassiek.


De U is toch wat meer gespannen dan de A. zing voor je zelf A. Dan voel je je hele keel en mondstand ontspannen en rond. Zing dan een U dan merk je dat je meer voor in de mond zingt, deze wat meer gespannen is en de keel iets dichter. Bij de i is de keel nog dichter.

Klose is wel beregoed voor de techniek. Ik heb saxophoon methode deel 1 van klose. dat begint met lange noten , tertsen kwarten etc en zeer vervelende bindingen. Gewoon 2 of 3 balkjes dus niet lang. Pas aan het eind komen de lange stukken. Jij hebt het over lange etudes.
Als ik hoor dat iemand die 8 jaar al speelt nog steeds niet c1 (lage c) kan spelen en ik dat na krap een half jaar wel dan zweer ik toch bij Klose. We beginnen de studie altijd met deze oefeningen.
Daarnaast hebben we jazzstudieboeken voor improvisatie, rithmiek en frasering.

Offline Thijs Leuven

  • Member
  • *
  • Posts: 1.628
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
(No subject)
« Reply #36 on: 05 May 2008, 23:32:31 »
Ik speel pas sinds een half jaartje Klose, maar ik kan toch al heel lang de c1 spelen... Het is niet normaal dat je dat na 8 jaar nog niet kan  :shock:
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Offline Pieter

  • Member
  • *
  • Posts: 1.575
(No subject)
« Reply #37 on: 05 May 2008, 23:38:39 »
Het duurt ongeveer gemiddeld 10 jaar van met aandacht oefenen voordat je pas in staat zult zijn een lage C, en lager goed te spelen.....
Het is niet normaal dat iemand dat goed doet in korte tijd, zeker niet na een half jaar spelen.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline the martin

  • Member
  • *
  • Posts: 3.566
    • http://www.themartinstory.net
(No subject)
« Reply #38 on: 06 May 2008, 07:26:10 »
Met het accent op "GOED TE SPELEN"

Het zal je echt wel lukken om deze noten er eerder uit te krijgen..
Maar in elke situatie, van zacht tot hard, wel aanzet, geen aanzet, accenten etc is een ander verhaal

harpje

  • Guest
(No subject)
« Reply #39 on: 06 May 2008, 16:34:47 »
Quote from: "the martin"
Met het accent op "GOED TE SPELEN"

Het zal je echt wel lukken om deze noten er eerder uit te krijgen..
Maar in elke situatie, van zacht tot hard, wel aanzet, geen aanzet, accenten etc is een ander verhaal


dat klopt, zover ben ik nog niet. Voor een klarinetspeler is het nog moeilijker. ik heb absoluut geen last van de hoge noten. Komen er zuiver, zacht, hard wat je maar wilt uit omdat dit dicht bij de klarinetembouchure ligt. Maar mijn schone zus die ik ook besmet heb met het saxvirus speelt dwarsfluit en heeft dus totaal geen last met de lage nootjes maar wel weer met de hoge nootjes.
ik streef er toch wel naar dat ik over een jaar mijn lage nootjes er netzo uit krijg als de rest en ze goed onder controle kan houden. Wat ik veel moeilijker vind is de intervalsprongen en ultra korte noten.

Offline Bas*

  • Member
  • *
  • Posts: 58
(No subject)
« Reply #40 on: 06 May 2008, 18:34:13 »
mbt de lage noten, vind ik wel een dat er een duidelijk verschil is met alt en tenor. Die laatste is lastiger wat de laagte betreft. Misschien iets makkelijker wat hoogte, maar ik speel niet lang genoeg tenor om dat te kunnen zeggen, overal vind ik de alt makkelijker, maar voor mijn gevoel kan de tenor meer, of kun je meer met de tenor (sturen e.d. )
Inscription on Lisa\'s New Sax]

Offline the martin

  • Member
  • *
  • Posts: 3.566
    • http://www.themartinstory.net
(No subject)
« Reply #41 on: 07 May 2008, 07:34:39 »
Gek, ik heb het precies anders om...  8)