Uit een branche onderzoek van muziekinstrumenten reparateurs (2005), blijkt dat mond op mond reclame de grootste leverancier van klanten is (was). Voor een startende ondernemer als ik is dat lastig. Voor een gevestigde ondernemer de uitdaging zijn/haar werk zo goed mogelijk te doen. Dit geldt natuurlijk ook voor een starter.
Verder blijt uit dat onderzoek dat het gros van de klanten terugkerende klanten zijn. Als je ergens al een keer naar tevredenheid bent geholpen, is de kans groot dat je daar terugkomt. Dat zou de prijs wat omhoog kunnen brengen omdat de reparateur dit ook weet. Verder is de prijs natuurlijk afhankelijk van een kosten-baten situatie.
Een reparateur, zoals ik bijvoorbeeld, die in een caravan zit te werken of een kamer in zijn eigen huis gebruikt, heeft lagere kosten dan iemand die een winkelpand moet huren (of personeel).
Een revisie is mijn ogen een sax voorzien van compleet nieuwe polsters,veren,kurk,vilt,schoonmaken,afstellen...dat lukt mij niet in 8 uur...`dus` ook niet voor 250,-
Tenzij ik een uurprijs reken van 10,-
Rolled toneholes: die zou IK dus niet gaan vlakkken.
Zo heeft iedere reparateur ook zijn eigen methoden...
Ook daar zou je eens naar kunnen vragen.
Een lek herstellen door de klep te buigen gaat sneller dan het lek herstellen door de polsters er opnieuw in te leggen.
Maar een gebogen klep is naar verloop van tijd weer terug in zijn oude stand (bijna)..
O ja..aan een sax kun je blijven `sleutelen`...Die neiging heb ik ook. Maar dat gaat dan weer te veel uren kosten..
Heb je bij een reparateur goede ervaring? Kun je met hem/haar over je sax praten? Gewoon blijven, ook al kost het je wat meer misschien. Op zoek naar een andere? Laat dan eerst eens een klein onderhoud uit voeren, kijk hoe de omgang en het geleverde werk je bevalt voor je 700,- uitgeeft aan een revisie.
Ik zou het niet erg vinden als er een soort keurmerk van saxofoonreparateurs zou komen ( )