Author Topic: Welke bek ?  (Read 3794 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

msmits

  • Guest
Welke bek ?
« on: 06 August 2009, 12:29:32 »
Vraagje:

Ik speel in fanfareverband tenorsax (Selmer SA/vandoren D/vandoren 3).

Nu ben ik gevraagd om de saxpartijen voor een (vrij sucesvolle) knettergekke-smartlappen-meets-rock-meets-pop-band in te vullen. Ik denk dat mijn normale set wat te weinig volume en body geeft, dus ben ik me aan het orienteren op een ander mondstuk/riet combinatie voor erbij.
Tweedehands is mijn oog gevallen op de volgende mondstukken:
-Otto Link 6 Super Tone Master mondstuk gold plated brassed
-Meyer 7 M Eboniet hard rubber Opening 7 Facing M
-Otto Link tone edge 6
-Otto Link Elkhart Indiana Usa stalen koperkleur bell metal Super Tone Master dus van voor 1997 Facing no 7
-Lebayle mondstuk 7, evt. met vandoren rietbinder met drukplaatjes
Ik kan ze niet gaan uitproberen dus moet enigzins "blind" gaan kopen. Daarom: Graag jullie advies.

Maurice

Offline the martin

  • Member
  • *
  • Posts: 3.566
    • http://www.themartinstory.net
Re: Welke bek ?
« Reply #1 on: 06 August 2009, 13:58:19 »
knettergekke-smartlappen-meets-rock-meets-pop-band  :lol:

Klinkt leuk..

Opmerking 1
Ik denk dat je dat met de door jouw opgegeven mondstukken niet gaat trekken.
De klank is te warm en niet geschikt om er door heen te snijden zeg maar..

Voor rock en pop heb je toch wat aggressievere mondstukken nodig..
Liefst met een grotere tipopening..

Dan denk ik aan een Berg Larsen 110/2 sms of 110/1 sms
(Die eerste is MIJN persoonlijke favoriet op tenor, hoewel dat misschien al te warm is..)
Tony gebruikt een alluminium Lakey (Die is al wat aggresiever)
Wie weet een Lebaylle studio (Lebaylle heeft wel een vrij constistente kwaliteit dacht ik)

Wil je echt de anderen pijn doen probeer dan eens een Dukoff 7

Over het algemeen dus een mondstuk met een wat grotere tip opening en een wat hogere drempel/baffle.
Meyers en Otto Links vallen dan al af..
(Hoewel als je EEN GOEDE OL STM 7* kan vinden)

Opmerking 2
Het is nooit verstandig om een mondstuk te kopen ZONDER dat je DAT specifieke individu zelf bespeeld hebt.
Er zit veel kaf tussen het koren en elk mondstuk (ook al is die van het zelfde type) kan weer anders spelen.
Otto Ling, Berg Larsen en Dukoff staan hier bekend om, maar als je daar een goede van kunt vinden.. WAUW

Uitproberen dus.

msmits

  • Guest
Re: Welke bek ?
« Reply #2 on: 06 August 2009, 14:23:22 »
Dank voor jullie reacties:

Dukoff 7 of B-L zijn idd alternatieven, de vraag is of ik dat ga trekken met mijn embouchure en luchtstroom ? lakey wordt weinig aangeboden voor zover ik weet.

msmits

  • Guest
Re: Welke bek ?
« Reply #3 on: 06 August 2009, 14:25:02 »
P.S: wat vinden jullie van deze:
 
1. Dukoff (Miami Florida Super Power Chamber) 7D (staal): i.g.st., krachtig scheurijzer, tip en rails in prima staat, incl. rietbinder, zonder dop: 100 euro
2. Dukoff (Miami Florida Super Power Chamber) 7S (staal): i.g.st., krachtig scheurijzer, tip enigszins beschadigd, maar goed bespeelbaar, rails verder in prima staat, incl. rietbinder, zonder dop: 80 euro
3. Berg Larsen 105 2M (staal): i.g.st., tip en rails in goede staat, alleen losse (beschadigde) bijtplaat (moet worden vervangen, kan opnieuw worden ingeplakt), scheurijzer!: 80 euro

Offline Maaarten

  • Member
  • *
  • Posts: 2.242
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
Re: Welke bek ?
« Reply #4 on: 06 August 2009, 16:11:03 »
de eerste dukoff is wel ok, en die berg larssen ook wel, weet niet welke BL's scherp klinken. Ken de specs niet.

Dukoffs zijn sterk variabel in afwerking, blijven proberen dus

Offline CBone

  • Member
  • *
  • Posts: 491
    • http://www.bigbandboesten.nl
Re: Welke bek ?
« Reply #5 on: 06 August 2009, 19:37:28 »
Bij een Berg is de 0 de kleinste en de 3 de grootste kamer, dus de 0 heeft de hoogste drempel en zal het felst zijn. De genoemde tipopening op een Berg is heel vaak afwijkend van de werkelijkheid, afwijkingen van 0,010 tot 0,015 naar boven en beneden zij helemaal niet vreemd. Eerst proberen dus of van een bekende bron kopen.

Er zijn meer opties, niet altijd makkelijk aan te komen maar ik ben heel tevereden met mijn Ponzol M2 (ik heb de oude brass versie, de nieuwe zijn stainless). Mogelijk dat een M1 (iets grotere kamer, lagere drempel het ook goed trekt.

Daarnaast is er de oplossing die The Martin op zijn alt heeft gevonden, een Java of desnoods een Jumbo Java (behang en verf van de muur spelen) van Vandoren.

Geweun gaon perbere, det is altied t beste, aoch veur eine jong oet Voelender. Of höb-se heel veul haost.

Dreum van morgen, herinner dich giester, maar laef vandaag

Twitter...HaRonnie

Offline the martin

  • Member
  • *
  • Posts: 3.566
    • http://www.themartinstory.net
Re: Welke bek ?
« Reply #6 on: 06 August 2009, 22:47:13 »
Quote from: "CBone"
Daarnaast is er de oplossing die The Martin op zijn alt heeft gevonden, een Java of desnoods een Jumbo Java (behang en verf van de muur spelen) van Vandoren.
Bij mij zit het behang nog steeds aan de muur..
Maar fel is die wel..

Quote from: "msmits"
P.S: wat vinden jullie van deze:
 
1. Dukoff (Miami Florida Super Power Chamber) 7D (staal)
2. Dukoff (Miami Florida Super Power Chamber) 7S (staal)
3. Berg Larsen 105 2M (staal)

Een 7D is al een beest en vergt (zover ik mij kan herinneren) niet zoveel van je embouchure..
De 7S is NOG gemener (kleinere kamer) en raad ik je niet aan..
En die BL heeft een langere baan dan de normale SMS modellen. Geen idee wat de invloed daar van is..
Mag je zelf even uitzoeken  8)


Maar Dukoffs zijn niet van staal. Ze zijn van een vrij zacht metaal wat erg makkelijk beschadigd
(zij hij denken aan de perfecte LD-6 die nou niet meer zo perfect is :roll: )

Het risico om ongespeeld tweedehands te kopen is voor jou om in te schatten.
Als je een goed mondstuk krijgt die niet bij je past kun je hem altijd weer verkopen..

Offline Maaarten

  • Member
  • *
  • Posts: 2.242
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
Re: Welke bek ?
« Reply #7 on: 07 August 2009, 11:06:57 »
Quote from: "the martin"

En die BL heeft een langere baan dan de normale SMS modellen. Geen idee wat de invloed daar van is..

Maar Dukoffs zijn niet van staal. Ze zijn van een vrij zacht metaal wat erg makkelijk beschadigd
(zij hij denken aan de perfecte LD-6 die nou niet meer zo perfect is :roll: )


Dukoffs zijn van Silverite, een licht giftig metaal :o
Een langere baan zorgt in elk geval voor een tragere respons, dus wat lastiger om  staccato's vlak achter mekaar te spelen.

Offline the martin

  • Member
  • *
  • Posts: 3.566
    • http://www.themartinstory.net
Re: Welke bek ?
« Reply #8 on: 07 August 2009, 11:55:38 »
Ik zou dus niet voor een lange baan gaan...


Voor de  engelstaligen onder ons, zoals gevonden op http://www.theowanne.com/mouthpieces101/curves.php

Quote
The short facing emphasizes the upper register, making it respond easier. This is partially due to the fact that only the forward, thinner portion of the reed is vibrating. A short facing creates less resistance and back pressure when playing as well.

On the negative side, the low end can feel weak, making it harder to fill up the horn, and sub-tone as well. At first one may feel a short facing mouthpiece is easy to play. However, after some use, most people find them rather tricky. It is a lot like riding a race car on the city streets - just too hard to control.

The long facing curve accentuates the lower register of the horn. The sound becomes especially lush and reedy sounding across all registers. Because more of the thick part of the reed is now vibrating, there is also more resistance and back pressure while blowing into the horn. A long facing makes the mouthpiece feel like a larger tip opening than it actually is. A lot of people who like a warm vintage and reedy sound love long facing curves. Anyone wanting a quick responding mouthpiece though will not want a long facing curve.

Another benefit, or drawback, depending on how you look at it, is that the long facing curve allows notes to be bent easier. This is because more of the reed inside the mouth is susceptible to jaw pressure

A lot of saxophonists from the 40s and early 50s played mouthpieces with small tip openings and very long curves. This set-up produces a fat sound with good resistance that sounds much like our current larger tip openings with a medium curve. The long facing also allowed them to easily bend notes, produce a nice reedy sound, and fill up the horn at the same time.

The medium facing is the balance between the short and long facings and is what the majority of mouthpieces made use. A medium facing creates a quick responding upper and lower register, and is also easy to play. Reeds are less picky with a medium curve. You will find more reeds work with this facing. Many players have chosen larger tip openings with medium facings in order to get the big sound of the long curve but the ease of playing afforded by the medium curve. Elongating the length of a medium curve very slightly (approximately one millimeter) on a modern tip opening mouthpiece (say a 7* in a tenor mouthpiece) creates a very vintage sound. Still, most players like the ease of control, and easy responding sound of the standard medium facing, choosing to get the sub-tone, and reedy sound, etc. more with their jaw, instead of being forced into it by the mouthpiece.

The medium facing is the most common facing for good reason. Overall, it is the most versatile and easy to play. An exception, though, is with very high baffle mouthpieces. Because of the shape of the baffle, a longer curve is actually needed to get the mouthpiece to respond appropriately. A high baffle mouthpiece with a short of medium curve will choke the airstream passing through it. Hence, high baffle mouthpieces with a long facing tend to play like medium baffles with a medium facing.

Also it is important to note that different manufacturers name their facings differently. For example the Berg Larsen 'M' or medium curve is actually a long curve, and their SMS, or short curve, is actually a standard medium curve.

Offline Maaarten

  • Member
  • *
  • Posts: 2.242
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
Re: Welke bek ?
« Reply #9 on: 07 August 2009, 13:14:10 »
ah mooie uitleg, wat uitgebreider

trouwens wat zijn die altsax mondstukken klein zeg! :o

msmits

  • Guest
Re: Welke bek ?
« Reply #10 on: 22 September 2009, 20:47:42 »
Even een berichtje terug.
Om te beginnen allemaal bedankt voor jullie inbreng. Wat een simpele vraag al niet teweeg kan brengen.
Uiteindelijk heb ik gekozen voor een Link New York facing 7*. Prima balans tussen volume, controle, eisen aan embouchure en prijs (vrijwel nieuw, schappelijke prijs) én in de buurt.
Had eigenlijk voor een Brancher willen gaan na deze te hebben uitgeprobeerd via een kennis: Wat een geweldige sound. Waren echter moeilijk aan te komen en al helemaal niet hier in de buurt. Meest dichtbijzijnde winkel is geloof ik Den Bosch. En ik had een beetje haast en weinig vrije tijd, dussss.....Maar ik denk nu al dat dat mijn volgende gaat worden.Groet, maurice

Offline the martin

  • Member
  • *
  • Posts: 3.566
    • http://www.themartinstory.net
Re: Welke bek ?
« Reply #11 on: 23 September 2009, 13:14:43 »
Link 7*..
Perfecte tipopening voor dat merk