Author Topic: solistenconcours-Café 1930 A. Piazolla-sopraan  (Read 5395 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Amanda

  • Member
  • *
  • Posts: 1.845
solistenconcours-Café 1930 A. Piazolla-sopraan
« on: 03 April 2010, 18:39:06 »


Ik plaats 'm toch maar  :-D

17 april volgende obstakel. Adios Nonino, tijdens het concert met ons orkest.
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Zoot

  • Guest
Re: solistenconcours-Café 1930 A. Piazolla-sopraan
« Reply #1 on: 03 April 2010, 19:23:41 »
hé,     :?    zonder lampjes

Quote from: "Amanda"
Ik heb bij dit soort dingen altijd vreselijk de zenuwen. Geen idee waar het vandaan komt.
Maar daardoor ga ik dus wel op safe spelen. Wat duidelijk te horen is.
Te braaf.... Veel te braaf....  :oops:

je hoeft eigenlijk alleen maar  :-D
mooi stuk muziek......... en braaf, ach, je bent een braaf meisje
  8)  van mij krijg je een dikke 8   8)

Offline mattim

  • Member
  • *
  • Posts: 90
Re: solistenconcours-Café 1930 A. Piazolla-sopraan
« Reply #2 on: 03 April 2010, 19:34:28 »
=D>  =D>  =D>  =D>  =D>  =D>  =D>  =D>
Alt: Selmer SA 80 II, Meyer 7SS, Steuer nr. 2,5, BG standard
Tenor: Keilwerth ST-90 II, OL STM 7, V16 2,5

Offline ferrytaile

  • Member
  • *
  • Posts: 118
    • http://www.thetankers.com/
Re: solistenconcours-Café 1930 A. Piazolla-sopraan
« Reply #3 on: 04 April 2010, 12:27:43 »
Mooi gedaan!
T= Selmer laVie TS250, otto Link 7*, FL ultimate, Vandoren zz 3
T= System\'54 R-series Pure Brass/Nickel key, Vandoren T35 V5, FL Pure Brass, Rigotti Gold 3
T= Selmer Bundy 2, otto Link 7*, Francois Louis ultimate, Vandoren zz 3
B = Jupiter 593, Selmer SA80 G, FL Pure Brass, Vandoren traditional 2,5

Ska!
www.thetankers.com

Offline Steph Saxin' Spé

  • Member
  • *
  • Posts: 411
Re: solistenconcours-Café 1930 A. Piazolla-sopraan
« Reply #4 on: 04 April 2010, 23:37:24 »
Quote from: "mattim"
 =D>  =D>  =D>  =D>  =D>  =D>  =D>

Ik sluit me aan ...

Offline zomertje

  • Member
  • *
  • Posts: 727
  • Gender: Female
    • http://dekleinekunstenaar.nl
Re: solistenconcours-Café 1930 A. Piazolla-sopraan
« Reply #5 on: 05 April 2010, 11:49:29 »
Ik vind het ook wel mooi hoor. Braaf, ach, gewoon erg mooi om naar te luisteren :)
En ik ben niet eens een echte sopraanliefhebber :)
Heer van Stand: Selmer SA80 II Tenorsax | Kroegtoeter: Yamaha YTS 275 Tenorsax | Meneer kn0r: Yanagisawa 901 Baritonsax *blingbling*

Offline Pieter

  • Member
  • *
  • Posts: 1.575
Re: solistenconcours-Café 1930 A. Piazolla-sopraan
« Reply #6 on: 06 April 2010, 10:11:11 »
Goed gedaan Amanda. Complimenten!!
Ik vind het zowiezo een prestatie om in je 1tje op zo'n podium te gaan staan spelen, hoor.
 
Je hebt gelijk wanneer je zegt dat het wat braaf is en ik denk ook dat dat komt door de spanning. Je hoort ook wel dat er meer in zit. Eigenlijk zou je boven het stuk uit moeten kunnen stijgen en wat Zoot zegt klopt ook als een bus, wanneer je een stuk goed kent, zijn je zenuwen een stuk minder en heb je meer ruimte voor vrijheid.
Natuurlijk heb je het netjes ingestudeerd en alle noten staan mooi op hun plek en klinken goed, maar je staat er nog niet boven. Daar zijn dan nog veel meer kilometers voor nodig. Pas als je daar bent kun je vrijheid nemen.

Wat helpt is om voor zo'n concours een stuk te  nemen wat je al een aantal jaar geleden gespeeld hebt en verder in de kast is belandt. Wanneer je zoiets weer oppikt merk je vaak al direct dat je in ontwikkeling gegroeid bent en dat je nu in staat bent om meer muzikaliteit erin te brengen omdat je al boven de techniek staat en het stuk je meer eigen is.

Het is een beetje waar je voor kiest. Met deze uitvoering heb je vast goed gescoord, maar ik vind de HAFA wereld ook wel een beetje uitblinken in middelmatigheid. Blaasinstrumenten zijn best moeilijk en zeker een om hele groep amateurs een mooikunstje te laten doen wil zeggen dat je veren moet laten. Articulatie bv is erg moeilijk, maar brengt veel muzikaliteit. Toch is ht soms slimmer om dan voor een wat gematigde uitvoering te kiezen die redelijk egaal ( maar saaier) klinkt dan een groep mensen te laten horen die allemaal verschillend articuleren. Dit is maar 1 voorbeeld, maar geldt voor veel aspecten en kleurt de waardering voor individuele spelers maar ook voor orkesten in het algemeen.
Ons orkest heeft afgelopen weekend nog een hele hoge waardering gehaald maar mijn eerlijkheid gebied me toch te zeggen dat ook onze solisten voornamelijk op routine spelen, maar worden ook binnen en buiten ons orkest hoog gewaardeerd. Wanneer je je hele leven ( voor veel mensen is dat zo) je alleen richt op de HAFA wereld zit je dus gevangen in dezelfde waarderingscirkel.

Wanneer jij kiest voor een stuk wat je al langer in je repertoire hebt, stijg je daar boven uit! Ik weet het zeker. en dan ook tijdens een uitvoering. Je fungeert dan ook meteen als een eye-opener voor de solisten die niet verder kijken dan de HAFA wereld.
Ik wordt ook voortdurend met "km maken!" om mijn oren geslagen en datbetekent dat ik op het moment vind dat het stuk rotsvast in mijn vingers zit, maaar dat ik nog heel wat marathons heb af te leggen voor ik er echt boven kan staan.

Je  zou bij het volgende concours misschien zelfs wel een keer het zelfde stuk kunnen spelen wedden dat je dan zelf meer tevreden bent? Want dat is waar het uiteindelijk om gaat, toch?
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Amanda

  • Member
  • *
  • Posts: 1.845
Re: solistenconcours-Café 1930 A. Piazolla-sopraan
« Reply #7 on: 06 April 2010, 12:32:46 »
Bedankt voor je uitgebreide reactie.

Wat je over de beperkingen van de HaFa wereld zegt kan ik me helemaal in vinden.
Ik wil zelf ook meer, maar wordt een soort van tegengehouden.
Gelukkig heb ik een dirigent en een docent die me wel verder kunnen helpen. Dat gaat alleen niet overal.
Wat je zegt, je wordt geacht met een groep hetzelfde te doen en er is weinig ruimte voor eigen inbreng.
Onze dirigent denkt daar ook zo over, maar zorgt voor mij wel voor uitdagingen door bijvoorbeeld een solostuk te doen waar ik mijn ding mee mag doen. (aanstaand concert doe ik Adios Nonino).

Het stuk voor volgend jaar heb ik al uitgezocht. Dat doe ik in juni op mijn examen en dan in maart op het solistenconcours.
Met die gedachte er ook achter. Ik speel dat stuk dan 1,5 jaar. Met tussenpozen van in de kast. Ik heb het in augustus gespeeld en heb het nu weer opgepakt en merk nu al dat het heel anders klinkt.
Km maken... Dat is inderdaad het enige dat werkt.
Wordt vervolgd  :-D
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Offline Invisible

  • Member
  • *
  • Posts: 909
  • Gender: Male
    • http://www.quatreforte.nl
Re: solistenconcours-Café 1930 A. Piazolla-sopraan
« Reply #8 on: 06 April 2010, 12:59:48 »
Zeer herkenbaar verhaal inderdaad dat je z'n stuk in de week moet leggen en ook dat je in de HaFa tam gehouden wordt. Wil je echt meer uit je zelf halen, maar je ook weer niet alleen op solo-stukken hoeven te richten, is het ook wel een aanrader om met een paar gelijkgezinde mensen een ensemble te stichten, bijvoorbeeld een saxofoonkwartet. Nu ik twee jaar in een kwartet speel, ben ik om deze reden dan ook van plan om binnenkort bij de harmonie te stoppen, de hele manier van spelen daarin begint mij de laatste tijd steeds meer tegen te staan.

Als je trouwens nog een mooi solo-stuk voor sopraan (of tenor) met pianobegeleiding zoekt, is Songs for Clair ook wel een aanrader. Qua noten niet zo heel erg ingewikkeld, maar wel erg veel uit te halen qua dynamiek en articulatie.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110