Author Topic: Oblivion en Fantaisie, door Amanda :D  (Read 26770 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Amanda

  • Member
  • *
  • Posts: 1.845
Oblivion en Fantaisie, door Amanda :D
« on: 28 March 2011, 20:06:49 »
Oblivion:
Fantaisie:

Gespeeld op 19 maart 2011, met het fanfareorkest Tavenu uit Schenkeldijk, als gast-soliste.
Was erg leuk om eens te doen.
Zo vaak zal dat niet voor komen  :-D
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Offline Pieter

  • Member
  • *
  • Posts: 1.575
Re: Oblivion en Fantaisie, door Amanda :D
« Reply #1 on: 30 March 2011, 12:53:32 »
Hoi Amanda,

Vooral in de Fantasie kun je horen dat je behoorlijk wat orkestervaring hebt, je klinkt soepel en gemakkelijk. En het is nooit gemakkelijk, een lange solo spelen! Ik heb wel heel wat kanttekeningen....
In het algemeen denk ik dat de opnamekwaliteit niet zo best is, en het orkest, daar heb je volgens mij alleen maar last van.
Bij Oblivion: Het eerste wat opvalt is de stemming; je speelt te hoog ten opzichte van het orkest en je toon is niet stabiel, de klank is dun. Ik heb je beter horen spelen.
Bij de Fantasie is de stemming beter, maar ik blijf de klank heel iel vinden. Heb je nog les, Amanda? Ik denk dat je je misschien een beetje meer moet gaan richten op muzikaliteit, nu klinkt het allemaal nogal technisch en techniek heb je best genoeg in huis om eens een andere weg te gaan bewandelen. Ik mis "durf" je zoekt nog niet echt de muzikale mogelijkheden om de muziek interessant te maken. Het klinkt allemaal nogal voozichtig, niet als " Hier ben ik en ik heb wat te vertellen"  Dat vind ik trouwens over het algemeen iets wat je heel veel bij Harmoniemensen tegenkomt, het niet buiten het veilige boekje gaan.
Wat mij helemaal niet verkeerd lijkt is dat je je eens zou gaan ontwikkelen in de lichte muziek. Laat dat klassieke gebeuren maar eens een poosje voor wat het is. En dan bedoel ik niet af en toe eens ee nswingnummer spelen, mar neem gewoon eens les voor een jaartje of 2 bij een lichte muziekdocent. Je wordt dan wat losser in je spel, ook in je klassiek spel. Het helpt ook wel om heel veel opnames van verschillende beroepsspeles te beluisteren van hetzelfde stuk, het stuk wat je zelf aan het spelen bent en kritisch te luisteren naar het waarom en waardoor van hetgeen wat hun uitvoering nu zoveel beter maakt.

Als solist moet jij het orkest meenemen. Die dirigent heeft op zo,n moment niets te zeggen, dat is een kunst op zich hoor, maar daar heb je wel muzikale vaardigheden voor nodig.

groetsels,
Pieter
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline stijn

  • Member
  • *
  • Posts: 28
Re: Oblivion en Fantaisie, door Amanda :D
« Reply #2 on: 30 March 2011, 19:43:22 »
Wijze woorden. Wanneer komt er een opname van u online, o almachtige Pieter?

Offline Pieter

  • Member
  • *
  • Posts: 1.575
Re: Oblivion en Fantaisie, door Amanda :D
« Reply #3 on: 30 March 2011, 20:03:40 »
En Stijn....wil jij echt altijd alleen maar horen hoe geweldig je bent, of wil je dat alleen maar horen wanneer het werkelijk zo is?
Amanda kan beter dan dit en ik denk dat ze dat zelf ook wel weet... zo hoog schat ik haar dan wel weer in.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline stijn

  • Member
  • *
  • Posts: 28
Re: Oblivion en Fantaisie, door Amanda :D
« Reply #4 on: 30 March 2011, 20:27:21 »
Ik ben me zeker bewust van het didactische bijsmaakje van deze thread. Sterker nog, de manier van beoordelen en de normatieve stijl doen zelfs vermoeden dat we hier met de grootmeester van de klassieke saxofoon te maken hebben. Vandaar dat ik ook benieuwd ben naar jouw opnames. Aan de hand van de kwaliteit hiervan kan Amanda dan bepalen in welke mate zij waarde moet hechten aan bovengenoemde, ongetwijfeld goed bedoelde adviezen.

Offline Pieter

  • Member
  • *
  • Posts: 1.575
Re: Oblivion en Fantaisie, door Amanda :D
« Reply #5 on: 30 March 2011, 22:24:37 »
"klassieke grootmeester...." ik zal het mijn docent vetellen, die is het vast met je eens dat dat de enige personen zijn die zich een mening kunnen vormen :)

Luister maar eens naar eerdere opnames en kom dan eens met iets inhoudelijks. Als ik ergens een hekel aan heb is het vlijerij of ongefundeerd geslijm of kritiek waar niemand iets aan heeft.

Of ik nu nog maar net "Altijd is Kotjakje ziek" of het quartet van Desenclos kan spelen doet aan muzikale beoordelingsvermogens niets af. Je moet nl zeker ook kunnen luisteren om goed te leren spelen. Aan de andere kant hoef je niet te kunnen spelen om goed te kunnen luisteren, dus wat wil je nu eigenlijk zeggen? Ach, laat ook maar...
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Thijs Leuven

  • Member
  • *
  • Posts: 1.628
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
Re: Oblivion en Fantaisie, door Amanda :D
« Reply #6 on: 30 March 2011, 23:36:55 »
Quote from: "stijn"
Ik ben me zeker bewust van het didactische bijsmaakje van deze thread. Sterker nog, de manier van beoordelen en de normatieve stijl doen zelfs vermoeden dat we hier met de grootmeester van de klassieke saxofoon te maken hebben. Vandaar dat ik ook benieuwd ben naar jouw opnames. Aan de hand van de kwaliteit hiervan kan Amanda dan bepalen in welke mate zij waarde moet hechten aan bovengenoemde, ongetwijfeld goed bedoelde adviezen.

Stijn, je loopt hier onredelijk te zeiken, ik heb er geen andere woorden voor. We hebben hier echt al meerdere opnames van Amanda voorbij zien komen en als je hier regelmatig leest hoor je te weten dat Pieter heel vaak met zinvol advies en goed commentaar komt. Het lijkt mij heel sterk dat hij Amanda probeert af te kraken, volgens mij heet (al dan niet terechte) opbouwende "kritiek" waar je als speler iets mee aan kunt.
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Offline Invisible

  • Member
  • *
  • Posts: 909
  • Gender: Male
    • http://www.quatreforte.nl
Re: Oblivion en Fantaisie, door Amanda :D
« Reply #7 on: 31 March 2011, 07:59:36 »
Ok, Pieter is soms (ok, wel wat meer dan soms) wel eens wat recht voor zijn raap  :D, maar hij haalt hier zeker wel valide punten op. Als je op een gegeven moment op een het niveau komt dat je af en toe dit soort grotere solo's blaast voor een harmonie/fanfare, dan ben je alleen maar blij met zulke opbouwende kritiek zodat je je zelf alleen maar weer verder kan verbeteren. Kompleet afbranden zou te ver gaan, Amanda (en de meeste mensen hier) spelen sax als een hobby, niet als hun werk, maar van afbranden vind ik dat het hier niet aan de orde is. Het punt om je ook eens in lichte muziek te verdiepen kan ik overigens ook alleen maar beamen. Als je met een band of zo mee speelt, leer je in ieder geval niet te veel met je neus in de muziek te zitten en meer op gehoor te spelen. wat overigens ook erg leerzaam is, is om zelf muziek proberen te arrangeren voor een klein ensemble (saxkwartet bijvoorbeeld). Dat leert je ook goed om naar het volledige plaatje te kijken en ook om beter te kunnen interpreteren hoe andere arrangeurs/componisten iets bedoelen.

Het meest storende in de opnames vind ik overigens het begeleidingsorkest. Vooral in het begin van fantaisie waar je hoort dat het orkest het stuk gewoon nog niet onder de knie heeft (snelle loopjes waar ontzettend in omgeslagen word bijvoorbeeld) en een veel hoger tempo wil dan de soliste waardoor de soliste wel gedwongen word om een etudische stijl van spelen aan te nemen en alle vrijheid in tempo te laten varen. En ook de zuiverheid laat te wensen over, maar in de hoogte zijn veel orkesten standaard niet zuiver wat erg irritant is als je zelf wel veel tijd en moeite steekt om zelf zuiver te zijn.



Zelf afgelopen zaterdag ook nog een solo (op tenor dan) gespeeld met het harmonie-orkest waar ik bij speel. We speelde de muziek van Schindler's list (dit is het origineel, wellicht dat ik later nog opnames van mij zelf heb) en had gelukkig goed onderling contact met de dirigent zodat deze mijn tempo volgde. Dit stuk is trouwens een aanrader als je een solostuk wilt spelen wat qua noten redelijk eenvoudig is om te spelen, maar waar veel muzikaliteit in gelegd moet worden (luister maar eens in het Youtubefilmpje hoe de violist het tempo steeds voor- en achteruit trekt), maar dan moet je zeker weten een orkest en dirigent hebben die de solist volgen. Als je de solopartij dan ook nog eens grotendeels uit het hoofd kan spelen (ok, de bladmuziek er bij voor het geval dat is zeker wel verstandig) kan je je ook veel meer concentreren op de muzikaliteit doordat je niet afgeleid wordt door wat op papier staat.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline Amanda

  • Member
  • *
  • Posts: 1.845
Re: Oblivion en Fantaisie, door Amanda :D
« Reply #8 on: 31 March 2011, 14:36:35 »
Bedankt voor de reacties.

Ik heb bewust een heleboel info van tevoren niet gegeven, omdat ik wilde dat er blanco naar geluisterd werd.

Het orkest waar ik dit mee speel is een 5e divisie orkest wat niet heel hoogstaand is. Het is vooral plezier, met af en toe muziek spelen. Plezier staat echt voorop.
Hierdoor missen ze wel een muzikale feeling en kunnen eigenlijk niet begeleiden.
De vertragingen en versnellingen die er (minimaal) in zitten zijn van tevoren afgeproken en ingestudeerd. Ik had dus geen enkele vrijheid, behalve wat dynamische mogelijkheden. Het orkest (en dirigent) volgden simpelweg gewoon niet.
Het is in een bepaald tempo ingestudeerd en zelfs al wilde ik sneller of langzamer, dat kon niet.

Dat geldt voor beide stukken overigens.
Daarnaast was het gewoon heel onzuiver. Het orkest speelde in een hele warme zaal. Ik kwam vanuit een ruimte die misschien wel 10 graden in temperatuur verschilde. Probeer daar maar eens op af te stemmen. Dat lukt niet.
En ik kan wel bijstemmen, maar de mensen daar niet. En als daar de onderlinge verschillen al groot zijn dan kan ik niet eens een gemiddelde nemen.

Wat betreft mijn klank: dat ligt echt aan de opname. Deze is namelijk niet dun. Het hele orkest klinkt iel op de opname vind ik. De opname is vrij scherp en ik heb zeker geen scherpe klank.
En ja, ik heb nog steeds les. Inmiddels via het Utrechts conservatorium bij 4e jaars leerlingen van Johan v.d. Linden en af en toe Johan zelf.

Pieter: wat je zegt ben ik het zeker mee eens (behalve de iele klank dan, maar je bent van harte uitgenodigd dat eens in het echt te komen beluisteren ;) ). De punten die je aangeeft ben ik met les hard mee bezig. Het loslaten van de veiligheid, actiever en met meer energie spelen, meer laten horen wie ik ben. Ik vond dat in dit geval heel moeilijk, omdat ik dat zelf sowieso al lastig vind en dan met een orkest wat mij niet kan volgen en ik eigenlijk heb moet volgen... Dat werkte niet echt mee.
Lichte muziek lessen heb ik wel. Niet met regelmaat en ook niet van een saxofonist maar van een bassist/pianist met veel lichte muziek ervaring. Daar zijn we ook alleen maar bezig met loslaten, luisteren en spelen.
Ontzettend moeilijk en spannend, maar wel ontzettend leuk!

stijn: bedankt voor je 'beschermende' opmerkingen, maar deze zijn niet nodig  :)
Ik weet welke waarde ik aan de opmerkingen van Pieter kan hechten en ik weet van mezelf waar ik al mee bezig ben en waar ik het wel of niet mee eens ben.
Ik heb deze opnames ook niet geplaatst om alleen maar positieve feedback te krijgen.
Arrogant misschien, maar deze krijg ik vanuit de HaFa wereld al genoeg en ik ben het daar gewoon niet mee eens.
Ik weet dat er genoeg te sleutelen is, maar ik krijg het (behalve op les) gewoon veel te weinig te horen. En dat vind ik jammer.
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Offline Pieter

  • Member
  • *
  • Posts: 1.575
Re: Oblivion en Fantaisie, door Amanda :D
« Reply #9 on: 31 March 2011, 15:00:10 »
Komt wel goed met je....
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Amanda

  • Member
  • *
  • Posts: 1.845
Re: Oblivion en Fantaisie, door Amanda :D
« Reply #10 on: 31 March 2011, 21:53:58 »
Oh vast wel.
Ik wil graag leren en beter worden en ik weet dat er nog genoeg te doen is.
Sinds ik in Utrecht les merk ik zelf een enorme groei. Ik durf de veiligheid meer los te laten.
Het is er nog zeker niet, maar Rome is ook niet op 1 dag gebouwd  :-D
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Offline jupialto

  • Member
  • *
  • Posts: 585
Re: Oblivion en Fantaisie, door Amanda :D
« Reply #11 on: 01 April 2011, 16:26:30 »
Quote from: "Pieter"
Komt wel goed met je....

Nu Stijn nog....(gniffel;gniffel) :mrgreen:
groet, Menno

 \"your inner voice will always guide you\"

Offline Sivas

  • Member
  • *
  • Posts: 26
Re: Oblivion en Fantaisie, door Amanda :D
« Reply #12 on: 03 April 2011, 14:45:45 »
hoi!

ik vind het heel tof gedaan.
is de versie van Oblivion toevallig de onderstaande:
http://www.sheetmusicplus.com/title/Oblivion/18637098
(ik vermoed van wel, want ze klinkt toch zeer hetzelfde)
want ik vind het een heel mooi stuk, alleen jammer dat de solist twee keer exact hetzelfde moet spelen... heb je daar misschien ook ooit andere bewerkingen van gedaan?

groetjes
s : Le Monde Universal °2010 - Meyer 6 - Vandoren 3
a : Selmer SA80 °1984 - Selmer S80 C** - Vandoren V16 3