Author Topic: Aanpassing aan bassax achteraf  (Read 11812 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Maaarten

  • Member
  • *
  • Posts: 2.242
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
Aanpassing aan bassax achteraf
« on: 06 July 2012, 11:31:37 »
http://http://www.flickr.com/photos/thewoodwindworkshop/7327437736/in/set-72157626690835778/

Heel apart.
Het is volgens de reparateur misschien om de stemming aan te passen.

Het kan ook een aanpassing van de boring zijn om de speelbaarheid van hoog tot laag aan te passen denk ik.
Ik denk dat de lage tonen te moeilijk gingen(in het voordeel van de hoge) op deze bassax en dat daarom alles nauwer is gemaakt.

Offline drietenor

  • met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • Posts: 1.793
  • anser custodis animus
Re: Aanpassing aan bassax achteraf
« Reply #1 on: 07 July 2012, 09:33:28 »
Zelf gok ik erop dat ze dit uitgevoerd hebben om flutter bij lage  zachte tonen tegen te gaan.
Als je een bassax speelt in klassieke muziek wil je dat je zachte lage tonen er goed strak uitkomen.
Daarnaast hebben ze ook nog een forse halve maan in het toongat van de lage Cis gezet om daar de stemming te verhogen.
Daar zal je geen heldere toon mee kunnen spelen.
Bij het Bes toongat in de beker is dat niet gedaan, B kon ik niet zien.
Als je een orgelpijp smaller maakt verander je de klank, het effect op de frequintie is minimaal.
Dit soort uitvoerige correctieve operaties zijn iets uit het verleden, het is nu meestal goedkoper om een andere saxofoon in gebruik te nemen.
Hoewel, bij saxomania hebben ze een aantal jaren geleden bij een mark zes bariton twee lage toongaten (c en cis dacht ik) verplaats om de stemming goed te krijgen.
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline Surion

  • Member
  • *
  • Posts: 324
    • Beaufour Saxophone Quartet
Re: Aanpassing aan bassax achteraf
« Reply #2 on: 09 July 2012, 15:55:13 »
Sowieso werd dit gedaan om de stemming aan te passen, kan in principe geen enkele andere reden hebben.

Hoe kleiner je een instrument maakt (in dit geval, de inhoud van een instrument). hoe hoger hij gaat klinken.
(you know, sopraan is hoger dan alt, alt hoger dan tenor, enz enzo)

Ik vermoed dat dit instrument nooit gemaakt geweest is om 440 gestemd te kunnen worden, maar lager, zoals het vroeger was. En dat ze 't met die aanpassingen hebben willen verhogen. Echt optimaal is dat natuurlijk niet omdat je dan in de knoop komt met de afstanden van de kleppen die dan ten opzichte van elkaar weer niet meer zullen kloppen. Waarvoor ze dan weer gaten verkleind hebben met halve manen erin....

Veel knutselwerk, voor iets wat je spijtig genoeg nooit helemaal rechtgetrokken kunt krijgen. Anyhow, voor de rest ziet het er een fantastisch instrument uit, en ehm,... staat elke sax niet een beetje vals? :)
Beaufour Saxophone Quartet: http://www.beaufour.be
Mainstream Music Band: http://www.mmband.be
S, Jupiter JPS-747, Selmer E | A, Le Monde Universal Vintage, Selmer E  & Otto Link n°7 | T, 1934 Couesnon Otto Link n°8 | B, Selmer Serie II 80 Super Action

Offline drietenor

  • met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • Posts: 1.793
  • anser custodis animus
Re: Aanpassing aan bassax achteraf
« Reply #3 on: 09 July 2012, 21:38:33 »
Selmers zijn gemaakt met een stemming van de A van 465 Hz (high pitch) en 440 Hz (low pitch).
High pitch saxofoons zijn iets uit het verleden.
Het lijkt me sterk dat er een bassax van 440 Hz is omgebouwd naar 465 Hz.
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline Maaarten

  • Member
  • *
  • Posts: 2.242
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
Re: Aanpassing aan bassax achteraf
« Reply #4 on: 10 July 2012, 11:33:49 »
Quote from: "drietenor"
Selmers zijn gemaakt met een stemming van de A van 465 Hz (high pitch) en 440 Hz (low pitch).
High pitch saxofoons zijn iets uit het verleden.
Het lijkt me sterk dat er een bassax van 440 Hz is omgebouwd naar 465 Hz.

Ik denk ook dat ie daarvoor te nieuw is. High pitch is trouwens 456Hz.

Ik weet echter nog steeds niet zeker of de boring de toonhoogte zo direct beinvloedt. Ik zie nu ook die halve maan in de C toongat ja.

Offline stef

  • Member
  • *
  • Posts: 104
Re: Aanpassing aan bassax achteraf
« Reply #5 on: 17 November 2012, 16:20:01 »
Quote from: "Surion"
Sowieso werd dit gedaan om de stemming aan te passen, kan in principe geen enkele andere reden hebben.

De reden dat aan deze bassax is gesleuteld is dat de lage tonen op een franse type bassax makkelijk gaan rollen. Dit is een fout in de franse bassaxmodellen die minder hoog komen dan de amerikaanse modellen omdat ze in het algemeen breder zijn. Door een mindere conische vorm veranderd de luchtstroom ook binnenin. Door materiaal te gaan plaatsen die de luchtstroom wijzigt kan dit rollen tegengegaan worden.
Selmer Performing Artist

Offline Maaarten

  • Member
  • *
  • Posts: 2.242
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
Re: Aanpassing aan bassax achteraf
« Reply #6 on: 17 November 2012, 16:37:27 »
ik dacht ook in die richting. niet aan toonhoogte. Je hebt 2 bassaxen trouwens? wow:)