Author Topic: Stemming  (Read 2859 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline yanamayo

  • Member
  • *
  • Posts: 252
  • Gender: Female
Stemming
« on: 28 September 2011, 13:24:06 »
Ik heb een probleem met mijn stemming. Ondanks dat ik op een Yanagisawa (alt) speel, die er wel om bekend staat dat ze redelijk zuiver zijn, lukt het me (nog) niet om de d en g (+a) (met oktaafklep) stemmend te krijgen. Als ik de stemming een beetje in het midden hou met het verschuiven van het mondstuk dan blijft m'n g te laag en de d te hoog. Ik vind dit moeilijk te corrigeren. Een paar weken geleden kwam ik aardig in de buurt, maar op het moment is de stemming weer ver te zoeken.

Is dit nu zo'n moment van pieken en dalen in embouchure  en gebruik strottehoofd, of zou ik bij de reparateur eens moeten vragen of er nog één en ander bij te stellen is. Vraag me dan af of dit dan een soort van 'het ene gat met het andere vullen' is en er dan misschien weer andere stemmingsproblemen ontstaan.

Als ik op m'n alt een toonladder speel, klinkt dit vrij zuiver. Als ik op m'n sopraan een toonladder speel is die minder zuiver, maar heb het idee dat dit makkelijker te corrigeren is.
[size=85]- Yanagisawa 901 alt -  Selmer Soloïst C* - Selmer (1 schr.) lig. - Rigotti 2,5
- Le Monde Universal goudlak sopraan - Yana 5 - FL Ultimate lig. - Hemke 2,5
- Howarth S50C hobo

Offline Maaarten

  • Member
  • *
  • Posts: 2.242
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
Re: Stemming
« Reply #1 on: 28 September 2011, 13:34:11 »
Je kunt 'm altijd nog laten bekijken en evt. bijregelen door een goede reparateur.
Alleen is er soms weinig aan te doen. Als de hoge A te hoog is kun je de G klep dichter afstellen zodat de toon iets zakt, maar dan wordt de A weer te stoffig van klank plus dat je speelt met veel weerstand. Je vult dus vaak het ene gat met het andere.
Soms is het bij te stellen, maar het is toch een compromis.
Je zou ook hulpgrepen kunnen gebruiken.

Offline Pieter

  • Member
  • *
  • Posts: 1.575
Re: Stemming
« Reply #2 on: 28 September 2011, 13:51:50 »
Quote from: "yanamayo"
Als ik op m'n alt een toonladder speel, klinkt dit vrij zuiver. Als ik op m'n sopraan een toonladder speel is die minder zuiver, maar heb het idee dat dit makkelijker te corrigeren is.

Zegt je stemapparaat dit ook?

Nooit zomaar op je eigen oren vertrouwen.

Afstemmen (niet hoger dan a=441) op midden C, dit is de meest stabiele toon op je sax. en speel dan een toonladder van onder tot boven, heel langzaam en kijk wat het stemapparaat ervan zegt.
Midden D is altijd veel te hoog, dit is normaal. meestal zoveel te hoog dat je hem met je embouchure niet meer kunt intoneren, dat betekent dat je hem zelf in je hoofd te hoog hoort en dat zet je inderdaad je strottehoofd zo hoog neer dat je embouchure niet genoeg meer kan uitrichten en krijg je klankverlies.

Wanneer je een piano hebt kun je jezelf vergelijken wanneer je bv C-F speelt ( het begin van 't Wil-C-hel-F-mus) speel datzelfde interval ( A-D) op je sax en luister of je verschil hoort. Beter nog een keyboard waar de stemming niet van verloopt.

Zing! Wilhelmus en speel daarna het interval en kijk op je stemapparaat.

Doe dat een poosje en voel en ervaar oed hoever je naar beneden moet met die D.

Als je les hebt laat je docent ernaar kijken, wanneer hij of zij er ook moeite mee heeft, dan kun je altijd nog de lage C klep een heel klein beetje naar beneden draaien. Een kwart slag, ongeveer.

Die hoge G is ook normaal gezien iets te hoog, maar daar kun je pas wat van zeggen wanneer je goed op die midden C bent afgestemt, die afwijking is meestal niet zo groot en soms zelfs erg klein.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Invisible

  • Member
  • *
  • Posts: 909
  • Gender: Male
    • http://www.quatreforte.nl
Re: Stemming
« Reply #3 on: 28 September 2011, 14:16:12 »
Wat bij de hogere noten (hoge D bijvoorbeeld) ook mee speelt is dat je hier vaak onbewust harder bij gaat knijpen als je er niet helemaal zeker van bent of je deze noot er wel uit gaat krijgen waardoor de toon omhoog gaat. Het is dan in de hoogte vaak ook zaak om deze noten naar beneden te denken (ik houd mij zelf dan vaak wel voor de gek dat ik ze eigenlijk een octaaf lager speel bijvoorbeeld), maar zeker ook met genoeg lucht te blazen (meer lucht zal er voor zorgen dat de toon iets naar beneden gaat) en niet te voorzichtig zijn dus.

Een goede oefening blijft altijd de D-A oefening. Speel een lage D voor twee seconden, dan zonder te stoppen de A daar boven en concentreer er op dat je niets aan je mond veranderd, dan na twee seconden door naar de midden D, de hoge A en tenslotte de hoge D en dan de zelfde noten weer terug. Om het hele loopje vol te houden (9 x 2 seconden) wordt je ook meteen geforceerd om een goede ademsteun te gebruiken wat ook meespeelt in de zuiverheid. Doe deze oefening elke keer voordat je begint te oefenen en het zal je onbewustheid trainen om in de hoogte niet meer te knijpen. Als je het met twee seconden goed stabiel kan doen, maak je die tijd wat korter en na een jaar kan je dit loopje snel spelen (het hele loopje in twee seconden) en blijf je in het hoog zuiver. Kortum, blaas de hoge noten met de zelfde lipspanning als je de lage noten blaast. Let maar eens op bij provisionele saxofonisten, die veranderen haast niets aan hun mond.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline yanamayo

  • Member
  • *
  • Posts: 252
  • Gender: Female
Re: Stemming
« Reply #4 on: 29 September 2011, 09:33:24 »
Bedankt voor jullie reacties! Ik zal zeker het stemapparaat en de dig.piano er bij halen om e.e.a. te controleren. En ook die oefeningen gaan doen, want ik wordt er zo onderhand een beetje depri van :evil: . IK HOU NIET VAN VALS SPELEN!!!
Pieter, m'n midden G is trouwens te laag i.p.v. te hoog.
[size=85]- Yanagisawa 901 alt -  Selmer Soloïst C* - Selmer (1 schr.) lig. - Rigotti 2,5
- Le Monde Universal goudlak sopraan - Yana 5 - FL Ultimate lig. - Hemke 2,5
- Howarth S50C hobo

Offline Pieter

  • Member
  • *
  • Posts: 1.575
Re: Stemming
« Reply #5 on: 29 September 2011, 13:42:26 »
Je hebt geen midden g, alleen laag en hoog. ( met en zonder octaafklep) Lage g is over het algemeen te laag en hoge g is over het algemeen te hoog.
Om lage g omhoog te krijgen kun je, dacht ik tf klep erbij open zetten, of lage dis. probeer maar wat, lage a te laag? Gis klep erbij open. maar beter omhoog intoneren.

te hoge hoge g, laag intoneren.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Amanda

  • Member
  • *
  • Posts: 1.845
Re: Stemming
« Reply #6 on: 29 September 2011, 15:00:13 »
Op een Yana sopraan zit een G''' klep. Dus een midden G zal dan waarschijnlijk de G'' zijn in dit geval.

Verder is alles al gezegd geloof ik.
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo