Author Topic: gil geluid  (Read 3219 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Leonie

  • Member
  • *
  • Posts: 30
gil geluid
« on: 06 April 2012, 17:59:14 »
Hallo allemaal,

Ben hardstikke nieuw hier, heb een vraagje aan jullie kenners.

Waarmee krijg je het "gil" geluid (zoals ik dat zelf noem) zoals bijvoorbeeld Clarence Clemons dat kon. Ligt dat aan de sax, longinhoud.....?

gr. Leonie

Offline Hades

  • Member
  • *
  • Posts: 41
Re: gil geluid
« Reply #1 on: 06 April 2012, 18:15:52 »
Met name aan je embouchure, dat is het gebruik van de spieren van je gezicht en lippen. Verder spelen
ook het mondstuk, het riet en de sax een rol. Je longinhoud is niet van invloed op het geluid dat je
produceert, dan is je ademsteun van grotere invloed.

Bij het sax spelen zijn er veel factoren van invloed op het geluid dus het is niet aan één bepaalde zaak
toe te schrijven. Bepaalde materiaalkeuzes zullen je dichter bij het geluid brengen dat je wilt produceren,
maar je eigen techniek is veruit het belangrijkst. Zeker als beginner moet je, je niet teveel op klank focussen.
Dat komt later. Althans dat is wat er ook tegen mij wordt gezegd :) Ben zelf pas 11 maanden aan het blazen.

KoenD

  • Guest
Re: gil geluid
« Reply #2 on: 06 April 2012, 18:52:32 »
Met gil geluid bedoel je "growlen"
Er is enorm veel te vinden op het internet.
Probeer maar eens de noot die je speelt, mee te zingen, terwijl je de noot blaast!  

maar als beginner.... focus je beter op de basis.

Offline drietenor

  • met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • Posts: 1.793
  • anser custodis animus
Re: gil geluid
« Reply #3 on: 06 April 2012, 21:57:12 »
Bij mijn weten zijn er drie combinaties waarmee je dit geluid goed kan maken.

De eerste is de Selmer padless die uit zichzelf een schreeuwerig geluid heeft dat heel natuurlijk klinkt.

De tweede is een combinatie van mondstuk, saxofoon en riet dat ik ooit heb gebruikt die dat geluid heel makkelijk oppakte.
Moeilijk om na te maken omdat de bewuste saxofoon zeldzaam is.  
Goed: metalen mondstuk Otto Link (new York) 7, riet Rico Royaal, niet te sterk, saxofoon President, niet te verwarren met de Hohner President.
Over de President zal je weinig vinden op internet, gemiddeld wordt er een per jaar te koop aangeboden op deze wereld.
Van Hohner Presidenten wordem er gemiddeld 50 per jaar aangeboden.

De derde is de line up van Clarence, hij was voorstander van de Selmer, type en mondstuk onbekend.

Waarschijnlijk is de samenhang tussen deze drie voorbeelden de maximale reflectie van geluid op de gesloten klep.
Dus: niet te sterk riet, mondstuk met grote of middelgrote kamer, en grote metalen reflectoren op de pads.

Je kan het geluid natuurlijk ook bereiken door de drie O's
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline Leonie

  • Member
  • *
  • Posts: 30
Re: gil geluid
« Reply #4 on: 07 April 2012, 08:25:26 »
Bedankt allemaal,

Ik als leek dacht natuurlijk dat het aan de grote longen van the Big Man lag.

Moet dus nog een hoop leren. Dus jullie zullen vast nog wel eens stomme vragen van mij tegen komen.

gr. Leonie

Offline drietenor

  • met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • Posts: 1.793
  • anser custodis animus
Re: gil geluid
« Reply #5 on: 07 April 2012, 10:08:45 »
Nog even gekeken naar de line-up van Clarence

tot 1980 voornamelijk Selmer mvi met Dukoff en Berg Larson met la Voz rieten medium.
Daarna Keilwerth met Ria 11 metal mondstuk verwisseld met Rovner deep v 40D size 10.
Die ene gesigneerde Malerne saxofoon past hier ook bij omdat ze goed combineren met Dukoff mondstukken.

Mondstukken van Clarence zitten in de range 140-150 duizendste van een inch (tipopening)
Ook Lawton is genoemd als mondstuk, de grootste Lawton heeft een 135 tip.
Fysiek een zware set-up, waarvoor een zeer goed getrainde embouchure nodig is, maar ook een behoorlijke aanleg.
In feite schiet me geen naam van een levende saxofonist  te binnen die hiermee een goed geluid kan maken.

De tipopening is niet essentieel voor het geluid, luister eens naar Don Byas die met de zelfde tipopening een heel ander geluid maakt.
De meeste van de genoemde mondstukken hebben een soort van power chamber die een schel en hard geluid geven met heel weinig energie.
Als je als beginner te vroeg met een power chamber gaat spelen dan zal het bijna onmogelijk zijn om iets subtiels in je spel te krijgen.
Clarence had een heel subtiele beheersing van klankkleur door een combinatie van de drie O's en aanleg.

Uniek persoon 8)  8)  8)

Het verhaal gaat dat het stormde op de dag dat hij voor het eerst Springsteen ontmoette.
Toen hij de deur opende van de kleedkamer deed een stormvlaag de deur zwaar openklappen.
Springsteen was zo geimponeerd van deze binnenkomst dat hij ja zei op alles wat Clarence voorstelde.
Zo is hij bij de band gekomen.
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline the martin

  • Member
  • *
  • Posts: 3.566
    • http://www.themartinstory.net
Re: gil geluid
« Reply #6 on: 07 April 2012, 11:01:11 »
Volgens mij wordt er ook veel electronisch gedaan
Om dat rauwe basis randje er in te leggen

Offline Leonie

  • Member
  • *
  • Posts: 30
Re: gil geluid
« Reply #7 on: 07 April 2012, 13:12:13 »
He 3 tenor,

Bedankt voor je tekst en uitleg. Heel uniek persoon. Hij wordt niet voor niets door 2 saxofonisten vervangen.
Ik ken het verhaal. Geen idee of het waar is. Maar een mooi verhaal is het zeker. Ik ga met m'n broer naar Frankfurt. Concertje pakken. Maar 't zal wel wennen zijn zonder the Big Man.

gr. Leonie

Offline drietenor

  • met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • Posts: 1.793
  • anser custodis animus
Re: gil geluid
« Reply #8 on: 07 April 2012, 16:42:21 »
Veel plezier met het concert Leonie
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810