Even een niet zo zeer saxofoon gerichte discussie die ik hier aan wil gaan, namelijk het gebruik van sociale media door muziekgroepen en daarbij maakt het mij niet zo zeer uit of het een band, orkest of wat mij betreft een solist is. Elke groep die wat vaker naar buiten treed met optredens enzo, heeft tegenwoordig wel een website. De ene steekt daar veel werk in en houdt deze ook regelmatig bij (geen agendapunten van een jaar geleden er meer op hebben staan bijvoorbeeld) en heeft een resultaat waar een professioneel websitebouwer zich niet voor hoeft te schamen en de andere maakt één keer eens webpagina met een standaard layout en lettertype timesnewroman en kijkt er misschien eens per jaar naar om. De ene gebruikt het als kanaal naar zijn "fans" toe om die bij de groep te betrekken, de andere niet meer dan als een visitekaartje met wat contactgegevens.
Het nadeel waar je als amateurmuziekgroep in mijn ogen tegen aan loopt is dat je te weinig "doet" om veel content voor je website te genereren en ben je al blij als je eens per maand wat nieuws te vermelden hebt. In dat geval zal je weinig bezoekers hebben die regelmatig terugkomen om je te blijven volgen terwijl je dat juist wel wilt om ze ook naar je optredens te krijgen. Nu zit ik zelf te denken aan Twitter om siteupdates en kleine nieuwtjes naar "fans" te kunnen sturen. Nu doe ik dat nog via een nieuwsbrief via email (waar bezoekers zich voor kunnen aanmelden via de website), maar daar wil je ook niet al te vaak gebruik van maken om niet te opdringerig over te komen waar het bij Twitter veel gewoner is vaak klein nieuws te pushen.
Mijn vraag is: hoe gaat jullie muziekgroep om met jullie eventuele website (wordt deze bijvoorbeeld regelmatig bijgehouden?) en hoe maken jullie verder gebruik van sociale media zoals Facebook en Twitter? Ook ben ik wel benieuwd naar hoeveel bezoekers jullie op de website hebben (Google Analytics is hier heel bruikbaar voor) en of de website jullie ook wat oplevert (bijvoorbeeld nieuwe leden en bezoekers van optredens).