Author Topic: Sociale media en muziek  (Read 2453 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Invisible

  • Member
  • *
  • Posts: 909
  • Gender: Male
    • http://www.quatreforte.nl
Sociale media en muziek
« on: 16 July 2012, 13:47:32 »
Even een niet zo zeer saxofoon gerichte discussie die ik hier aan wil gaan, namelijk het gebruik van sociale media door muziekgroepen en daarbij maakt het mij niet zo zeer uit of het een band, orkest of wat mij betreft een solist is. Elke groep die wat vaker naar buiten treed met optredens enzo, heeft tegenwoordig wel een website. De ene steekt daar veel werk in en houdt deze ook regelmatig bij (geen agendapunten van een jaar geleden er meer op hebben staan bijvoorbeeld) en heeft een resultaat waar een professioneel websitebouwer zich niet voor hoeft te schamen en de andere maakt één keer eens webpagina met een standaard layout en lettertype timesnewroman en kijkt er misschien eens per jaar naar om. De ene gebruikt het als kanaal naar zijn "fans" toe om die bij de groep te betrekken, de andere niet meer dan als een visitekaartje met wat contactgegevens.

Het nadeel waar je als amateurmuziekgroep in mijn ogen tegen aan loopt is dat je te weinig "doet" om veel content voor je website te genereren en ben je al blij als je eens per maand wat nieuws te vermelden hebt. In dat geval zal je weinig bezoekers hebben die regelmatig terugkomen om je te blijven volgen terwijl je dat juist wel wilt om ze ook naar je optredens te krijgen. Nu zit ik zelf te denken aan Twitter om siteupdates en kleine nieuwtjes naar "fans" te kunnen sturen. Nu doe ik dat nog via een nieuwsbrief via email (waar bezoekers zich voor kunnen aanmelden via de website), maar daar wil je ook niet al te vaak gebruik van maken om niet te opdringerig over te komen waar het bij Twitter veel gewoner is vaak klein nieuws te pushen.

Mijn vraag is: hoe gaat jullie muziekgroep om met jullie eventuele website (wordt deze bijvoorbeeld regelmatig bijgehouden?) en hoe maken jullie verder gebruik van sociale media zoals Facebook en Twitter? Ook ben ik wel benieuwd naar hoeveel bezoekers jullie op de website hebben (Google Analytics is hier heel bruikbaar voor) en of de website jullie ook wat oplevert (bijvoorbeeld nieuwe leden en bezoekers van optredens).
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline Janneman

  • Als Candy Dulfer 'm zou spelen, zou 'ie twaalf weken op 1 staan.
  • Member
  • *
  • Posts: 380
  • Gender: Male
    • SaxTips
Re: Sociale media en muziek
« Reply #1 on: 16 July 2012, 14:22:06 »
Phoe, dat is nog eens een vraag en het antwoord is al evenmin makkelijk. Er spelen zoveel factoren mee!
Een belangrijke factor is hoeveel tijd je in sociale media en websitebeheer wilt en kunt steken. Het valt of staat namelijk met de te besteden tijd en het aantal volgers welke weer over jou vertellen.
Dat het vervolgens veel kan opleveren bij juist gebruik is evident.
Enkel goede en uitgebreide voorbeelden staan in het volgende artikel beschreven;
De waarde van social media voor muziekbands en artiesten
Veel succes.
Alto    - Yanigisawa A901 brons neck
Tenor - Yanigisawa T901
Bariton - Yanigisawa B-901

Offline Janneman

  • Als Candy Dulfer 'm zou spelen, zou 'ie twaalf weken op 1 staan.
  • Member
  • *
  • Posts: 380
  • Gender: Male
    • SaxTips
Re: Sociale media en muziek
« Reply #2 on: 16 July 2012, 14:32:47 »
En hier staat nog een stappenplan welke je kunt volgen om tot een werkende strategie te komen!
Alto    - Yanigisawa A901 brons neck
Tenor - Yanigisawa T901
Bariton - Yanigisawa B-901

Offline Invisible

  • Member
  • *
  • Posts: 909
  • Gender: Male
    • http://www.quatreforte.nl
Re: Sociale media en muziek
« Reply #3 on: 16 July 2012, 14:37:15 »
Quote from: "Jantje"
Phoe, dat is nog eens een vraag en het antwoord is al evenmin makkelijk. Er spelen zoveel factoren mee!
Een belangrijke factor is hoeveel tijd je in sociale media en websitebeheer wilt en kunt steken. Het valt of staat namelijk met de te besteden tijd en het aantal volgers welke weer over jou vertellen.
Dat het vervolgens veel kan opleveren bij juist gebruik is evident.
Enkel goede en uitgebreide voorbeelden staan in het volgende artikel beschreven;
De waarde van social media voor muziekbands en artiesten
Veel succes.
Tja, ik houd de vraag bewust een beetje breed om zo ook een wat bredere discussie aan te wakkeren  :D

Tijd is inderdaad een belangrijke factor in deze kwestie, waar je het dan ook vaak mis ziet lopen zijn groepen een website nemen omdat het zo "hoort", maar er verder niet iemand is met de kennis en inzet om hem bij te houden.

Interessante link overigens, maar het gaat mij eigenlijk meer om amateurgroepen hoe die er mee omgaan, al is de vergelijking met proffesionele groepen ook wel interessant natuurlijk.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline Invisible

  • Member
  • *
  • Posts: 909
  • Gender: Male
    • http://www.quatreforte.nl
Re: Sociale media en muziek
« Reply #4 on: 16 July 2012, 14:45:10 »
Quote from: "Jantje"
En hier staat nog een stappenplan welke je kunt volgen om tot een werkende strategie te komen!
Die link is ook zeker handig met als kern van het verhaal, bedenk van te voren wat je wil bereiken en wat zinvol is en wat niet, doe niet iets omdat iedereen het doet.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline Janneman

  • Als Candy Dulfer 'm zou spelen, zou 'ie twaalf weken op 1 staan.
  • Member
  • *
  • Posts: 380
  • Gender: Male
    • SaxTips
Re: Sociale media en muziek
« Reply #5 on: 16 July 2012, 14:46:28 »
Quote from: "Invisible"
......maar het gaat mij eigenlijk meer om amateurgroepen hoe die er mee omgaan, al is de vergelijking met proffesionele groepen ook wel interessant natuurlijk.
Maar wat is het verschil tussen beide groepen voor wat betreft gebruik van website en social media? Juist....er is geen verschil. Beide zullen hun tijd en middelen erin moeten steken. Ok, de een kan wellicht een bedrijf betalen welke dat voor ze doet, de ander moet op zoek naar vrijwilligers. Maar wil het gaan werken moeten beide, amateur en professional, toch ongeveer hetzelfde doen.
Alto    - Yanigisawa A901 brons neck
Tenor - Yanigisawa T901
Bariton - Yanigisawa B-901

Offline Janneman

  • Als Candy Dulfer 'm zou spelen, zou 'ie twaalf weken op 1 staan.
  • Member
  • *
  • Posts: 380
  • Gender: Male
    • SaxTips
Re: Sociale media en muziek
« Reply #6 on: 16 July 2012, 15:11:40 »
Nog een interessante website om te onderzoeken is marketingfacts.nl Er staat b.v. een artikel over hoe facebook niet in te zetten
Alto    - Yanigisawa A901 brons neck
Tenor - Yanigisawa T901
Bariton - Yanigisawa B-901

Offline Invisible

  • Member
  • *
  • Posts: 909
  • Gender: Male
    • http://www.quatreforte.nl
Re: Sociale media en muziek
« Reply #7 on: 16 July 2012, 15:12:28 »
Quote from: "Jantje"
Quote from: "Invisible"
......maar het gaat mij eigenlijk meer om amateurgroepen hoe die er mee omgaan, al is de vergelijking met proffesionele groepen ook wel interessant natuurlijk.
Maar wat is het verschil tussen beide groepen voor wat betreft gebruik van website en social media? Juist....er is geen verschil. Beide zullen hun tijd en middelen erin moeten steken. Ok, de een kan wellicht een bedrijf betalen welke dat voor ze doet, de ander moet op zoek naar vrijwilligers. Maar wil het gaan werken moeten beide, amateur en professional, toch ongeveer hetzelfde doen.
Daar heb je zeker een punt :lol:

Het grootste verschil is wellicht wat ik in mijn eerste post al aanhaalde, een amateur zal minder vaak wat te melden hebben dan een pro en daardoor minder kunnen leunen op uit zich zelf terug komende bezoekers.

Andere vraag, zijn er hier mensen die aan de hand van Google Analytics hun site optimaliseren? Ik doe het zelf sinds een maand of twee en vind het erg interessant om te zien wat voor statistieken je er uit kan halen en dus ook wat wel veel bekeken wordt en wat niet.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline Janneman

  • Als Candy Dulfer 'm zou spelen, zou 'ie twaalf weken op 1 staan.
  • Member
  • *
  • Posts: 380
  • Gender: Male
    • SaxTips
Re: Sociale media en muziek
« Reply #8 on: 16 July 2012, 15:25:06 »
Google Analitics is zeker een interessante tool om je bezoekers te volgen en op basis van de gegevens je website te optimaliseren. Maar je hebt wel voldoende bezoekers nodig om een goede analyse te krijgen.
Een mogelijk obstakel vormt de sinds 1 juli aangenomen cookiewet, waarmee je iedere bezoeker expliciet moet vragen om cookies toe te staan, ook van websites van derden zoals Analitics! Dat werpt dan wel weer een drempel op!
Alto    - Yanigisawa A901 brons neck
Tenor - Yanigisawa T901
Bariton - Yanigisawa B-901

Offline Invisible

  • Member
  • *
  • Posts: 909
  • Gender: Male
    • http://www.quatreforte.nl
Re: Sociale media en muziek
« Reply #9 on: 16 July 2012, 21:04:31 »
Erg interessante en bruikbare informatie Jantje! Maar ik ben alsnog wel erg benieuwd naar ervaringen met websites en social media van amateurmuziekgroepen en wat wel en wat niet succesvol is gebleken daarmee.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110