Ondertussen heb ik nog wat verder zitten experimenteren met de stand van de lippen , keel en tong,
en een positie gevonden waarbij het middenregister er goed uitkomt.
Met deze stand komen ook de overtonen er makkelijker uit.
Het luistert wel nauw en ik moet echt opletten, maar ik veronderstel dat het idd met meer oefenen
op lange noten en goede ademsteun wel zal verbeteren.
Ik ga ook eens uitkijken om les te nemen, zodat ik geen slechte gewoontes begin aan te kweken.
Op het internet heb ik ook zitten rondkijken en een hoop methodeboeken en filmpjes gevonden,
en ik zie dat er blijkbaar 2 strekkingen ivm embouchure zijn:
- intoneren dmv de speiren van je gezicht en lippen, zoals beschreven door Larry Teal
- meer mondstuk innemen, totaal geen druk op het riet en tooncontrole - intoneren met keel en tong
zoals beschreven door Joe Allard.
Er wordt ook aangeraden om als opwarmer en goede intonatie te bevorderen,
om enkel met het mondstuk toonladders te spelen.
Het geluid lijkt nergens op, maar het zou enorm goed zijn om je embouchure
op te bouwen en een betere intonering te bekomen omdat je de toon dan zelf
bepaald door de stand van je lippen, tong, keel ...
en je dan echt goed moet luisteren om de juiste noten eruit te halen.
Zijn er hier nog mensen die dat doen ?
Groetjes,
Marc