Author Topic: Klassieke methode afleren?  (Read 4718 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Stephje

  • Guest
Klassieke methode afleren?
« on: 19 May 2012, 22:16:45 »
Hey!

Sinds dit jaar volg ik pop & jazz met mijn sax.
Maar na 9 jaar klassiek te hebben gevolgd, lukt het mij maar niet om die klassieke manier van blazen af te leren.

Hebben jullie misschien een idee hoe ik dit kan afleren.. Ik heb er echt op geoefend, maar nu na bijna 1 jaar proberen, heb ik het nog steeds niet afgeleerd.


Groetjes Steph

Offline drietenor

  • met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • Posts: 1.793
  • anser custodis animus
Re: Klassieke methode afleren?
« Reply #1 on: 19 May 2012, 22:35:53 »
Probeer dit eens na te spelen

[youtube:3pxreyc3]THCtJGitLr8&feature=related[/youtube:3pxreyc3]

Dat helpt meestal bij een klassieke techniek


 :twisted:  :twisted:  :twisted:
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline Invisible

  • Member
  • *
  • Posts: 909
  • Gender: Male
    • http://www.quatreforte.nl
Re: Klassieke methode afleren?
« Reply #2 on: 19 May 2012, 22:58:33 »
Tja, dat leer je niet even af :-D

Vanuit een klassieke manier van blazen gezien ben je gewend dat je een toon heel gecontroleerd laat komen en ben je als het ware jezelf continue aan het inhouden om niet over de schreef te gaan (dat gaat onbewust, vergelijk dat maar eens met een beginner die dat nog niet kan) en je lichte mondstuk wat je voor klassiek nodig hebt niet te overblazen. Om op een pop of jazz manier te leren blazen scheelt het al heel wat als je ook een mondstuk hebt wat daarbij past. Niet dat een mondstuk meteen je klank helemaal omgooit, want dat blijft vooral jouw manier van blazen, maar een mondstuk met veel grotere tip en baffle en een kleinere kamer forceert je wel meer om op die manier te gaan spelen.

Ik zie het blazen op een jazz/pop manier altijd als het je zelf toestaan om "over de schreef" te gaan tenopzichte van je klassieke manier van blazen. Je onderlip verder naar voren zetten helpt hier al bij (die ben je als klassieke blazer juist gewend meer naar achteren te hebben om zo meer controle te krijgen over je riet) en een zwaarder mondstuk met een lichter riet helpt hier ook zeker bij (wat heb je nu?). Vooral de combinatie zwaar mondstuk met licht riet is wennen voor een klassieke blazer (ten opzichte van een licht mondstuk met zwaar riet) en gaat in het begin echt tegen je klassieke gevoel in. Ook een kleiner bereik qua dynamiek (vooral in het begin is het lastig om op een grotere tipopening heel zacht te blazen), maar juist weer een groter bereik qua articulatie is even wennen (gebruik dat ook om meer te overdrijven in je articulatie). Maar blijf doorzetten en luister je eigen geluid ook eens terug (opnamen of anders tegen een spiegel of glasplaat aanspelen zodat je jezelf hoort), dan kom je er vanzelf wel.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Stephje

  • Guest
Re: Klassieke methode afleren?
« Reply #3 on: 20 May 2012, 00:14:49 »
Hey

Ik heb ondertussen al wat mondstukken mogen proberen, en heb er nu zelf eentje gekocht, ik gebruik nog steeds klassieke rieten (heb vorig jaar een hele voorraad ingeslagen, dus die moeten er eerst door xD)

Ik weet wel hoe ik moet blazen, zit al sinds september erop te oefenen, maar toch krijg ik het niet afgeleerd, van zodra ik een nummer begin te spelen, zit ik weer met de klassieke methode.. Erg frustrerend om na al die maanden geen vooruitgang te zien..

Offline drietenor

  • met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • Posts: 1.793
  • anser custodis animus
Re: Klassieke methode afleren?
« Reply #4 on: 20 May 2012, 02:00:57 »
Quote from: "Stephje"
Ik weet wel hoe ik moet blazen, zit al sinds september erop te oefenen, maar toch krijg ik het niet afgeleerd, van zodra ik een nummer begin te spelen, zit ik weer met de klassieke methode.. Erg frustrerend om na al die maanden geen vooruitgang te zien..

Die frustratie kan ik begrijpen, je oefent een techniek, bij het oefenen lukt het, maar als het nodig is lukt het..... nog niet.
vreselijk, maar je kan het wel,.... ooit.

Wat ik zelf af en toe doe is proberen geen muziek te maken maar geluid uit je instrument te halen op allerlei manieren.
Dat is deels om je technieken te verruimen, deels om je instrumenten te beproeven en voornamelijk omdat ik dat leuk vindt.
Af en toe komt dat van pas, maar je gaat ze pas gebruiken in muziek als ze een deel van je zijn geworden, kan even duren.

Totdat die geluiden in je spel binnensluipen kan het zinvol zijn om op volume te oefenen, veel jazz en pop wordt gespeeld bij hogere volumes en dat maakt  ook een deel van de toon. Het gaat de goede kant uit als je opmerkingen hoort als ....  niet de trompetten overheersen.
Je kan een jazz/pop sound ook krijgen met een laag volume. Maar vaak kan volume wat extra's geven.
En af en toe is een stukje Schumann te gebruiken in een popnummer.

Wanneer moet je van jezelf een nieuwe sound hebben :?:
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline Invisible

  • Member
  • *
  • Posts: 909
  • Gender: Male
    • http://www.quatreforte.nl
Re: Klassieke methode afleren?
« Reply #5 on: 20 May 2012, 09:31:33 »
Quote from: "Stephje"
Hey

Ik heb ondertussen al wat mondstukken mogen proberen, en heb er nu zelf eentje gekocht, ik gebruik nog steeds klassieke rieten (heb vorig jaar een hele voorraad ingeslagen, dus die moeten er eerst door xD)
Als je met de zelfde sterkte rieten blaast als met klassiek, heb je waarschijnlijk ook een mondstuk uitgekozen (welke tipopening heb je?) dat met diezelfde rieten even zwaar blaast als je klassieke mondstuk wat voor pop en jazz juist een vrij licht mondstuk zou zijn. Dan wordt je juist weer gedwongen om op je klassieke manier te blijven blazen omdat je anders bij hogere volumes (en zoals drietenor al zegt, je moet er naar streven om harder te gaan spelen want dan ga je al meer op de juiste manier blazen) snel vervorming krijgt (iele tonen in het hoog bijvoorbeeld) en je op je klassieke manier gaat inhouden. Het probleem van alleen een mondstuk uitzoeken voor jazz/pop wat niet te licht is terwijl je vooral nog vanuit een klassiek standpunt zoekt is dat het dan al snel te zwaar aanvoelt. Pak dan bij je zoektocht naar een goed mondstuk dan ook een riet wat veel lichter is dan je klassiek blaast.

Ik zelf ben het laatste jaar ook met een soortgelijke omschakeling van klassiek naar pop/jazz bezig geweest (maar speel nu toch nog voornamelijk klassiek) omdat ik in een band ben gaan spelen. Ik had daarvoor eerst ook een mondstuk uitgezocht wat weliswaar een echt jazz-mondstuk is (Otto Link STM met een 6* tipopening), maar met een lekker kleine tipopening zodat het niet te veel afweek van wat ik klassiek blies en ook met de zelfde rieten kon spelen. Al snel merk je dan dat je continue aan het inhouden bent en je daardoor te veel klassiek gaat klinken. Nu heb ik een veel zwaarder mondstuk voor de band (een Peter Ponzol M2 110) en met mijn klassieke manier van spelen krijg je er dan gewoon geen goed geluid uit en wordt je gedwongen om "agressiever" en minder ingehouden te spelen. Die omschakeling kost mij dan altijd een half uurtje, maar daarna voelt het gewoon goed aan. Qua rieten blaas ik klassiek een riet dat vergelijk baar is aan Vandoren traditional 3, maar in de band vergelijkbaar is met iets tussen 2 en 2,5 in, een stuk lichter dus.

Uiteindelijk kan je met elk mondstuk wel behalen wat je wilt (zelfs met een klassiek Selmer C* mondstuk bijvoorbeeld) en is het vooral een kwestie van hoe je blaast, maar met een zwaarder mondstuk met lichter riet ten opzichte van je klassieke lichte mondstuk met zwaar riet wordt je wel meer in de juiste richting van blazen geduwd omdat je klassieke manier van blazen niet meer goed zal werken.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline Maaarten

  • Member
  • *
  • Posts: 2.242
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
Re: Klassieke methode afleren?
« Reply #6 on: 20 May 2012, 11:23:44 »
ik heb zelfs een link 7 met la voz soft. (ja, soft he:p )

Offline the martin

  • Member
  • *
  • Posts: 3.566
    • http://www.themartinstory.net
Re: Klassieke methode afleren?
« Reply #7 on: 20 May 2012, 19:48:17 »
Het gaat er meer om HOE je speelt dat WAT je speelt (in de zin van materiaal)

Luister bijjv eens naar Maceo Parker en verbaas je over zijn (ontbrekende) manier van aanzetten.
Of de vloeiende manier van spelen van Cannonball Adderley
Of de ritmiek en de manier van spelen van Charlie Parker (ff vloeken, die ik dus nog steeds niet lekker vind om naar te luisteren)
Candy Dulfers solerend op Pick up the Pieces.. Magical..

Ik zou op zoek gaan naar alternatieve technieken. Leer een growlen (is echt niet moeilijk), gooi er eens een overdreven vibrato in, benden...
Er is zo veel, je sound is niet alleen de klank van die ene noot. Ook de manier van (niet) aanzetten, benden, trillers, noem maar eens wat

Vergeet wat je geleerd is en ga eens spelen.
Zet eens een cd op van iemand die je lekker vind klinken en probeer maar eens 1, 2, of 3 noten mee te spelen en die klank te imiteren
(bijv die zelfde Solo van Candy, begint op C meen ik mij te herinnneren, lekker raunchy toontje aan toe voegen...., moet je wel even de goede versie vinden  :twisted: )

Er komt ook gewoon een stukje branie bij kijken
Iedereen wil jou horen, f*ck die verkeerde noten, die zijn juist prachtig en maken het spannend.
GAAN.....

Offline Thijs Leuven

  • Member
  • *
  • Posts: 1.628
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
Re: Klassieke methode afleren?
« Reply #8 on: 31 May 2012, 21:43:24 »
Quote from: "the martin"
Het gaat er meer om HOE je speelt dat WAT je speelt (in de zin van materiaal)

Ik speel op een Otto Link 6* met Vandoren Classique 3, kan fluisterzacht spelen maar ook scheuren als een malle. Het gaat inderdaad oom hoe je speelt, niet om wat je speelt.
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Offline sbandit

  • Member
  • *
  • Posts: 9
Re: Klassieke methode afleren?
« Reply #9 on: 16 July 2012, 10:13:34 »
Beste Stephje,
een goede metode te gebruiken is na spelen om het geluid van de jazz te krijgen.
Probeer niet veel van noten te lezen maar na spelen.
Als jij Tenor spelen kan jij bvb Hank Mobley solos naspelen.
Als jij alt spelen evt sonny stitt.
een goede metode is Jim snidero - advance music- Jazz conception beginner, jazz conception en jazz conception intermidiate. Deze metode gaat niet om de noten spelen maar om de interpratatie van de noten en de feel.
Veel luisteren na de erg goed ingespeelde meespeel cd en dan de bladmuziek spelen.
Evt spelen met koptelefoons aan dat jij jezelf niet zo goed hoort en de geluid van de koptelefoon overhersend.
ik hoop dat jij dit advies kan gebruiken,
vragen zijn welkom,

gr
Søren

Offline mabo1024

  • Member
  • *
  • Posts: 22
Re: Klassieke methode afleren?
« Reply #10 on: 17 August 2012, 17:34:42 »
Goed idee van die koptelefoon, ik heb me net zelf een koptelefoon aangeschaft waarbij het externe
omgevingsgeluid sterk gedempt wordt, dan moet het volume van de begeileigingsmuziek niet zo hoog,
beter voor de oren als je wat langer oefent  :-)

Ik start terug op na een periode van ongeveer 10 jaar, en het verbaast me dat als ik in een muziekwinkel
instrumenten ga testen, er toch nog wel een goede toon (klassiek dan) uitkomt.
Ik kom net uit een muziekwinkel en heb daar een Yani uitgeprobeerd met mijn vroeger mondstuk en nr 3 riet.
Ze hadden me gezegd dat ik waarschijnlijk een lichter mondstuk (C*) nodig zou hebben om uit te proberen,
maar dat viel enorm mee, zelfs de lage tonen kwamen er nog mf - p uit zonder veel moeite.

Ik heb tot nu toe ook alleen maar klassiek gespeeld en wil ook wel wat meer punch toevoegen.
Als ik echter op een licht riet ga spelen gaat mijn toon alle kanten uit,
soms knijp ik het riet gewoon dicht zodat er niets meer uitkomt, soms klinkt het zo vals als een kat.
Hoe pak je dat het beste aan ?

Vroegere setup Bariton sax, Selmer SA80-E mondstuk, Vandoren classic rieten Nr 3 - 3.5.

Offline jthole

  • Member
  • *
  • Posts: 409
Re: Klassieke methode afleren?
« Reply #11 on: 01 September 2012, 21:01:24 »
Neem les van een docent die gespecialiseerd is in moderne muziek (jazz, latin, ...). Ik heb ook geworsteld om mijn klassieke aanzet en timing uit mijn systeem te krijgen.
A: Martin Indiana + Selmer SA80 II / Vandoren V16
T: Martin Committee III / OL Tone Edge
B: Keilwerth Toneking / OL Tone Edge

Offline Pieter

  • Member
  • *
  • Posts: 1.575
Re: Klassieke methode afleren?
« Reply #12 on: 01 September 2012, 22:44:23 »
Ik zou zeggen, neem een docent die beide beheerst en doceert. Je moet nl niet je klassieke speelmanier afleren, maar een lichte manier aanleren.
Veelzijdigheid is niet verkeerd.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Maaarten

  • Member
  • *
  • Posts: 2.242
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
Re: Klassieke methode afleren?
« Reply #13 on: 02 September 2012, 11:54:13 »
Ik snap ook niet waarom iets afgeleerd moet worden. Veelzijdigheid is juist mooi en kan vaak van van pas komen.

ruit

  • Guest
Re: Klassieke methode afleren?
« Reply #14 on: 04 November 2012, 12:20:29 »
Op de website van Allard Buwalda (http://www.allardbuwalda.nl/) staan 7 instructie-video's voor beginnende saxofonisten.
Met name de laatste 3 video's zijn ook interessant voor saxofonisten met een harmonie/fanfare of klassieke achtergrond, die willen overschakelen naar moderne muziek (pop, jazz).