Author Topic: Tenor omruilen voor een Alt (The Martin). Slim of...  (Read 1923 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Espresso

  • Member
  • *
  • Posts: 144
Tenor omruilen voor een Alt (The Martin). Slim of...
« on: 16 January 2013, 00:53:22 »
Dag allemaal.

Momenteel speel ik een Martin '46 Tenor met Otto Link. Ik hou zelf van het prachtig laag wat ik eruit krijg.
Nu ben ik veel onderweg en ga ik emigreren. En met al dat gereis

Een tenor meesjouwen is gewoon een logistieke crime.
En wil ik aan mijn verslaving voldoen dan is een alt wel haalbaar.
Dus is het of regelmatig een alt meenemen of geen sax.

Is het slim deze tenor om te ruilen voor een alt?
Dan waarschijnlijk ook weer een Martin of een Conn ladyface.
Misschien een Buescher omdat die volgens mij een lagere klank heeft.

Mijn 2de optie is de alt dan aan mijn nichtje te schenken.
12 jaar maar zo muzikaal. En een tenor met die kleine handen en longetjes is net iets teveel.
En dan voor mijzelf een Azië-kloon (janagis...kloon) kopen als ik daar rondreis.
Voor 200-300 Euro kan ik me geen buil vallen.
Als die beschadigd, stukgaat of kwijtraakt is de financiële schade beperkt.

Mond, mondstuk en riet blijft toch het belangrijkste.

Wat is jullie persoonlijke mening?
THE Martin tenor met Otto Link 8*

Offline the martin

  • Member
  • *
  • Posts: 3.566
    • http://www.themartinstory.net
Re: Tenor omruilen voor een Alt (The Martin). Slim of...
« Reply #1 on: 16 January 2013, 07:32:59 »
Je hebt het wel over één van de betere/beste tenorsaxen ooit gemaakt (al ben ik ietwat bevooroordeeld  8) )

Ik zou gewoon die tenor mee nemen als je gaat emigreren en daarnaast een leuke alt er bij kopen voor weinig.
Een Buescher, of Conn Chu moet met wat onderhandelen voor een leuk prijsje te krijgen zijn.
En met je emigratie zal die tenor niet in de weg liggen lijkt mij..

Offline Coen

  • Member
  • *
  • Posts: 247
  • Gender: Male
Re: Tenor omruilen voor een Alt (The Martin). Slim of...
« Reply #2 on: 16 January 2013, 07:54:08 »
Het verschil tussen een tenor en een alt is heel wat anders dan tussen een alt en een sopraan. Anders gezegd: zo groot is het verschil in grootte niet. De koffer die je moet meenemen is iets groter, maar sjouwen moet je toch. Emigreren is geen issue, dat is meestal eenmalig en soms twee keer als mensen spijt krijgen en terug willen  :?
Mijn gevoel zegt dat je er spijt van krijgt als je je prachtige tenor van de hand doet.
En btw: ik ben erg blij met mijn Azië-kloon  :wink:
Tenor Keilwerth Toneking (1937) met Otto Link STM 6* en Francois Louis Ultimate rietbinder en La Voz medium soft.
Alt Amati Kraslice Toneking (rond 1950) met Otto Link Tone Edge 6 en Vandoren Jazz ZZ 2.

Offline Penningh

  • Always remember; the world is full of nice people! So if you can't find one.....be one.
  • Member
  • *
  • Posts: 487
  • Gender: Male
Re: Tenor omruilen voor een Alt (The Martin). Slim of...
« Reply #3 on: 16 January 2013, 11:14:07 »
Zou ik moeten kiezen tussen een alt en een tenor ging de tenor mee.
Als je er veel mee moet sjouwen ga dan op zoek naar een goede rugkoffer.
Penningh
Tenor: Selmer Mark VI 1967 verzilverd - mondstuk Selmer C**- Rigotti 3m.
Tenor:The Martin Stensil ong. 1935 -verzilverd- mondstuk SM-Rigotti 3m.

Offline drietenor

  • met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • Posts: 1.793
  • anser custodis animus
Re: Tenor omruilen voor een Alt (The Martin). Slim of...
« Reply #4 on: 16 January 2013, 13:21:52 »
Vliegen met een tenor begint inderdaad een probleem te worden.
Niet alleen omdat saxofoons te teer zijn voor de bagageafhandeling van alle vliegvelden en als handbagage moet worden gezien.
Maar ook omdat vliegtuigmaatschapijen niet standaard bagage zien als een mogelijkheid om meer geld te vragen.
De alt schijnt nog relatief veilig te zijn omdat deze beter door kan gaan voor handbagage.
Dus een goedkope reisalt is een goed alternatief voor de eerste onthoudingsverschijnselen.
Om een zo donker mogelijk geluid te krijgen bij voorkeur een met een brede boring, weinig of geen reflectoren, ribben op de body en en of stevige toongaten.
Ik zou de Martin niet wegdoen maar over laten komen zodra het mogelijk is.
Neem in een vliegtuig ook geen mes mee om rieten te snijden, ze kunnen daar erg moeilijk over doen.
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline Espresso

  • Member
  • *
  • Posts: 144
Rondreizen met een sax....
« Reply #5 on: 16 January 2013, 19:52:38 »
Dank voor alle opmerkingen bij deze.

Diep in mijn hart hou ik van de tenor om te spelen.
En gevoelsmatig weet ik dat het antwoord is houden die tenor.
Een alt is ook fijn maar mijn hart ging al snel uit naar een tenor.
De keuze voor een alt was een 'praktisch en logische' keuze.

Dus eerlijk gezegt een onmogelijke keuze voor mij.

Reizen met een Sax
Maar emigreren en reizen zijn 2 dingen.
Met reizen bedoel ik niet het emigreren maar het feit dat ik veel onderweg ben.
En dat ik altijd al een laptop en spiegelreflex meesjouw
Dus een sax mee is meestal op het randje van kan net wel of net niet.

Wat vliegen betreft met een sax betreft, heb ik onderhand wel geleerd hoe je hem met de handbagage meekrijgt.
Want een sax in het ruim zonder een goeie koffer is mijn grootste angst.
Mocht je in die situatie komen stuur me een pm en de maatschappij waarmee je vliegt.
Die informatie wijzigt met de tijd/ervaring en het is niet slim om dat zo 'open' neer te schrijven.
Google haalt er alle info zo uit.  :-D En als de hele wereld het weet gooien ze die mogelijkheden zo weer dicht.
Voor de meeste reizigers, als een sax als 1 stuks bagage telt ben je meestal de pineut.
Bijbetalen kan duur uitpakken. Afhanklijk van de maatschappij tussen de 50 en 600 Euro. Ik vlieg categorisch niet met maatschappijen waarbij de bijtelling zoveel is. Maar na bijna alle maatschappijen te hebben gehad kan ik zeggen:
Als je veel bagage meeneemt kan goedkoop heel snel duurkoop worden.

Europese maatschappijen:
Binnen Europa is Britisch Airways de oplossing. De handbagage regels zijn daar ruimer. Ik zeg dan 1 stuks bagage in het ruim, 1 stuks bagage met de hand en dan een laptoptas en zo erbij. En de britse humor van het cabine personeel is geweldig.
Dat ik extra reistijd in moet plannen (overstappen Heathrow) neem ik dan voor lief.
Finnair is ook een fijne maatschappij. Mocht ik daar ooit moeten bijbetalen dan is het ook minimaal. M
KLM is ook erg coulant voor mij als frequent flyer.

Vindt je het niet erg om met een Chinese maatschappij te vliegen dan is het nooit een probleem geweest om een sax als handbagage mee te nemen.
Denk dat ik een CE195 van JW Eastman neem. Die toeter is net iets te groot voor de normale tenor koffers.

Trouwens Coen, dank voor je opmerking dat liet bij mij een lichtje branden.
Heb al verscheidend pro's ontmoet die als gig-sax een chinese kloon meenemen.
De meest recente zijn verdomd goeie kopien van de Yana's. En als je de tijd neemt om ze te zoeken is het geluid ook goed.
Ze zijn alleen veel minder duurzaam. Wel de ideale travel & go/studie sax.
En dan hou je tenminste geld over voor een verdomd goeie mondstuk.

En 'the martin', ik snap wat je zegt. Deze sax heeft zijn historie.
Zo'n 12 jaar geleden gekocht bij Maarten Prins toen hij zijn net werkplaats in Rotterdam had.
Mijn leraar zei, daar koop je je saxofoon en anders niet. Hij had net een lading saxofoons uit Amerika ontvangen.
Echt een hele middag naar al die saxen geluisterd terwijl die 2 erop bliezen. Eigenlijk op slag verliefd op deze Martin.
Eigenlijk mazzel, qua geluid was dit de beste sax. Was niet moeders mooiste en moest goed gereviseerd worden.
Eigenlijk bijna voor kostprijs gekregen. 1400 guldens met een Otto Link mondstuk erbij.

Dus plan iets gewijzigd nu, goeie kloon zoeken in Azie en als kadootje meenemen voor mijn nichtje.
Ga ik een half jaar inblazen totdat ik hem weer mee terug neem naar Nl.
Dan later ooit eens een extra voor mezelf.

Denk dat die arme tenor hier nog een half jaar stof moet happen totdat hij meekan.

P.S. Meer meningen zijn altijd welkom.
THE Martin tenor met Otto Link 8*