Dank voor alle opmerkingen bij deze.
Diep in mijn hart hou ik van de tenor om te spelen.
En gevoelsmatig weet ik dat het antwoord is houden die tenor.
Een alt is ook fijn maar mijn hart ging al snel uit naar een tenor.
De keuze voor een alt was een 'praktisch en logische' keuze.
Dus eerlijk gezegt een onmogelijke keuze voor mij.
Reizen met een SaxMaar emigreren en reizen zijn 2 dingen.
Met reizen bedoel ik niet het emigreren maar het feit dat ik veel onderweg ben.
En dat ik altijd al een laptop en spiegelreflex meesjouw
Dus een sax mee is meestal op het randje van kan net wel of net niet.
Wat vliegen betreft met een sax betreft, heb ik onderhand wel geleerd hoe je hem met de handbagage meekrijgt.
Want een sax in het ruim zonder een goeie koffer is mijn grootste angst.
Mocht je in die situatie komen stuur me een pm en de maatschappij waarmee je vliegt.
Die informatie wijzigt met de tijd/ervaring en het is niet slim om dat zo 'open' neer te schrijven.
Google haalt er alle info zo uit.

En als de hele wereld het weet gooien ze die mogelijkheden zo weer dicht.
Voor de meeste reizigers, als een sax als 1 stuks bagage telt ben je meestal de pineut.
Bijbetalen kan duur uitpakken. Afhanklijk van de maatschappij tussen de 50 en 600 Euro. Ik vlieg categorisch niet met maatschappijen waarbij de bijtelling zoveel is. Maar na bijna alle maatschappijen te hebben gehad kan ik zeggen:
Als je veel bagage meeneemt kan goedkoop heel snel duurkoop worden.
Europese maatschappijen:
Binnen Europa is
Britisch Airways de oplossing. De handbagage regels zijn daar ruimer. Ik zeg dan 1 stuks bagage in het ruim, 1 stuks bagage met de hand en dan een laptoptas en zo erbij. En de britse humor van het cabine personeel is geweldig.
Dat ik extra reistijd in moet plannen (overstappen Heathrow) neem ik dan voor lief.
Finnair is ook een fijne maatschappij. Mocht ik daar ooit moeten bijbetalen dan is het ook minimaal. M
KLM is ook erg coulant voor mij als frequent flyer.
Vindt je het niet erg om met een
Chinese maatschappij te vliegen dan is het nooit een probleem geweest om een sax als handbagage mee te nemen.
Denk dat ik een CE195 van JW Eastman neem. Die toeter is net iets te groot voor de normale tenor koffers.
Trouwens Coen, dank voor je opmerking dat liet bij mij een lichtje branden.
Heb al verscheidend pro's ontmoet die als gig-sax een chinese kloon meenemen.
De meest recente zijn verdomd goeie kopien van de Yana's. En als je de tijd neemt om ze te zoeken is het geluid ook goed.
Ze zijn alleen veel minder duurzaam. Wel de ideale travel & go/studie sax.
En dan hou je tenminste geld over voor een verdomd goeie mondstuk.
En 'the martin', ik snap wat je zegt. Deze sax heeft zijn historie.
Zo'n 12 jaar geleden gekocht bij Maarten Prins toen hij zijn net werkplaats in Rotterdam had.
Mijn leraar zei, daar koop je je saxofoon en anders niet. Hij had net een lading saxofoons uit Amerika ontvangen.
Echt een hele middag naar al die saxen geluisterd terwijl die 2 erop bliezen. Eigenlijk op slag verliefd op deze Martin.
Eigenlijk mazzel, qua geluid was dit de beste sax. Was niet moeders mooiste en moest goed gereviseerd worden.
Eigenlijk bijna voor kostprijs gekregen. 1400 guldens met een Otto Link mondstuk erbij.
Dus plan iets gewijzigd nu, goeie kloon zoeken in Azie en als kadootje meenemen voor mijn nichtje.
Ga ik een half jaar inblazen totdat ik hem weer mee terug neem naar Nl.
Dan later ooit eens een extra voor mezelf.
Denk dat die arme tenor hier nog een half jaar stof moet happen totdat hij meekan.
P.S. Meer meningen zijn altijd welkom.