Author Topic: Luchtstroom/aanblazen  (Read 6479 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline yanamayo

  • Member
  • *
  • Posts: 252
  • Gender: Female
Luchtstroom/aanblazen
« on: 10 October 2012, 12:52:45 »
Ik ben nog op één grote ontdekkingsreis qua embouchure en merk dat ik steeds meer holtes in mijn mond ga gebruiken om de luchtstroom te regelen (centreren). Op het moment de holtes bij m'n jukbeenderen, wat de klankvorming in voornamelijk de hogere noten zeker ten goede komt (in combinatie met niet proberen te knijpen bij de hogere noten).
Het behouden van een constante luchtstroom vind ik nog vrij moeilijk en merk dat die lucht dan op een gegeven moment weer boven in m'n borstkas blijft hangen, en het middenrif het dan teveel probeert over te nemen.

Heeft iemand misschien nog wat tips over die constante luchtstroom en over de manier van aanblazen. Ik dacht hier ergens gelezen te hebben dat er iemand was die een mondstuk had gekozen "dat meer bij haar/zijn manier van aanblazen paste". En wat is dan de beste manier van aanblazen? Is dat voor iedereen weer anders? Of komen we hier dan uit bij het Henk Rensink verhaal? (Ik ben trouwens wel blij met m'n mondstuk).
[size=85]- Yanagisawa 901 alt -  Selmer Soloïst C* - Selmer (1 schr.) lig. - Rigotti 2,5
- Le Monde Universal goudlak sopraan - Yana 5 - FL Ultimate lig. - Hemke 2,5
- Howarth S50C hobo

Offline Janneman

  • Als Candy Dulfer 'm zou spelen, zou 'ie twaalf weken op 1 staan.
  • Member
  • *
  • Posts: 380
  • Gender: Male
    • SaxTips
Re: Luchtstroom/aanblazen
« Reply #1 on: 10 October 2012, 13:26:26 »
Joe Allard heeft op zijn website een uitgebreid stuk geschreven, wellicht kan je hieruit inspiratie voor je oefeningen halen!
Alto    - Yanigisawa A901 brons neck
Tenor - Yanigisawa T901
Bariton - Yanigisawa B-901

Offline Invisible

  • Member
  • *
  • Posts: 909
  • Gender: Male
    • http://www.quatreforte.nl
Re: Luchtstroom/aanblazen
« Reply #2 on: 10 October 2012, 13:28:05 »
Interessant leesvoer hiervoor is "The Art of Saxophone Playing" van Larry Teal, die gaat best wel gedetailleerd in op juist dat soort details.

Constante luchtstroom is verder vooral een kwestie van een goede ademsteun. Zet je vingers tegen je zij aan en druk die met je buikspieren naar buiten, dat is z'n beetje de manier waarop je je ademsteun moet toepassen. Een goede ademsteun lost vervolgens een heleboel kleine probleempjes op en maakt dat je het blazen veel beter kan doseren.

Lucht die boven in je borstkas blijft hangen is vooral een kwestie van de tijd nemen om goed in en uit te ademen, maar ook om een goede ontspannen houding aan te nemen. Kijk ik bijvoorbeeld naar de foto bij jouw naam (al zou die van al even geleden zijn denk ik en het is maar een klein fotootje  :D ), heb ik het idee dat jouw nekkoordje wat aan de lange kant is en dat je de sax vrij veel laat hangen en je jezelf wat in elkaar laat zakken om in de sax te blazen. Een wat actievere speelhouding kan dan al schelen waardoor je borstkas meer ruimte krijgt, je meer adem overhebt, en je minder vaak bij hoeft te ademen. Ook daarbij is ademsteun weer belangrijk.

Een mondstuk moet inderdaad bij jouw manier van blazen passen (vooral van invloed van de vorm van het mondstuk), maar ook bij jouw embouchure (wat dan weer meer invloed heeft op welke tipopening bij jouw past). Bij elke saxwinkel kan je wel vrijblijvend eens het één en ander uitproberen, ook al mis je nu niets in jouw mondstuk, het kan best zo zijn dat er toch nog hele grote verbeteringen te behalen zijn. Dat geldt ook voor rieten en in mindere mate voor rietbinders (al zijn daar de meningen over verdeeld dus dat zal je voor jezelf moeten ervaren) waarvoor je gewoon eens iets anders moet proberen om te kijken of dat beter is.

De manier van aanblazen is natuurlijk ook weer afhankelijk van de soort muziek die je speelt. Speel je bijvoorbeeld vrij veel klassiek, moet je regelmatig op puur je ademsteun aanzetten, speel je voor jazz enzo, is het allemaal veel duidelijker gearticuleerd.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline the martin

  • Member
  • *
  • Posts: 3.566
    • http://www.themartinstory.net
Re: Luchtstroom/aanblazen
« Reply #3 on: 10 October 2012, 14:31:44 »
Quote from: "Invisible"
...
De manier van aanblazen is natuurlijk ook weer afhankelijk van de soort muziek die je speelt. Speel je bijvoorbeeld vrij veel klassiek, moet je regelmatig op puur je ademsteun aanzetten, speel je voor jazz enzo, is het allemaal veel duidelijker gearticuleerd.

Of andersom (Luister maar eens naar Maceo Parker  :-D )

Offline Invisible

  • Member
  • *
  • Posts: 909
  • Gender: Male
    • http://www.quatreforte.nl
Re: Luchtstroom/aanblazen
« Reply #4 on: 10 October 2012, 14:35:31 »
Quote from: "the martin"
Quote from: "Invisible"
...
De manier van aanblazen is natuurlijk ook weer afhankelijk van de soort muziek die je speelt. Speel je bijvoorbeeld vrij veel klassiek, moet je regelmatig op puur je ademsteun aanzetten, speel je voor jazz enzo, is het allemaal veel duidelijker gearticuleerd.

Of andersom (Luister maar eens naar Maceo Parker  :-D ,maar mijn punt blijft, er is niet één juiste manier van blazen.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline drietenor

  • met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • Posts: 1.793
  • anser custodis animus
Re: Luchtstroom/aanblazen
« Reply #5 on: 10 October 2012, 14:45:30 »
Quote from: "yanamayo"
Het behouden van een constante luchtstroom vind ik nog vrij moeilijk en merk dat die lucht dan op een gegeven moment weer boven in m'n borstkas blijft hangen, en het middenrif het dan teveel probeert over te nemen.

Zit er hierbij een verschil tussen alt en sopraan :?:
Soms heeft de sopraan zo weinig lucht nodig dat het noodzakelijk is om extra uit te ademen.

Een goed boek over ademhalen is Jan van Dinxhoorns ademen wij vanzelf?
Het is niet specifiek over blaasinstrumenten, maar een geweldig handboek voor een goede ademhaling.
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline Invisible

  • Member
  • *
  • Posts: 909
  • Gender: Male
    • http://www.quatreforte.nl
Re: Luchtstroom/aanblazen
« Reply #6 on: 10 October 2012, 14:55:26 »
Quote from: "drietenor"
Zit er hierbij een verschil tussen alt en sopraan :?:
Soms heeft de sopraan zo weinig lucht nodig dat het noodzakelijk is om extra uit te ademen.
Er zal vast verschil zijn, maar zelfs bij tenor of bariton moet je af en toe gewoon eerst goed uitademen. Niet alleen om je overtollige lucht kwijt te raken, maar ook om je bovenlichaam weer wat ontspannender te krijgen.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline yanamayo

  • Member
  • *
  • Posts: 252
  • Gender: Female
Re: Luchtstroom/aanblazen
« Reply #7 on: 11 October 2012, 10:38:14 »
Allemaal bedankt voor de tips voor leesvoer.

Invisible: Ik voel dat de ademsteun redelijk aanwezig is met spelen. Ik denk dat het probleem meer ligt in het op tijd in- en uitademen en voornamelijk die lucht door die saxofoon te blazen. Soms doe ik het juist teveel met die ademsteun en vergeet ik te daadwerkelijk te blazen. Je kan een hoop met ademsteun opvangen, maar je zal toch ook die lucht er door moeten blazen om klank en intonatie goed te krijgen. Merk het verschil wel als het wel even goed gaat met die constante luchtstroom, maar dat doorblazen moet een automatisme worden en ik zoek een manier om dat te trainen. Maar misschien dat die boeken hier oefeningen voor geven.

Theo: Het is inderdaad voornamelijk met de sopraan dat er een teveel aan lucht blijft hangen, alhoewel ik er hier minder hinder van ondervindt dan bij de alt. Kan ook wel zijn door het lichte mondstuk. Moet nog een keer een andere uitzoeken.

Prettig om te weten dat er niet één juiste manier van blazen is :wink: .

Gr. Marjolijn
[size=85]- Yanagisawa 901 alt -  Selmer Soloïst C* - Selmer (1 schr.) lig. - Rigotti 2,5
- Le Monde Universal goudlak sopraan - Yana 5 - FL Ultimate lig. - Hemke 2,5
- Howarth S50C hobo

Offline Invisible

  • Member
  • *
  • Posts: 909
  • Gender: Male
    • http://www.quatreforte.nl
Re: Luchtstroom/aanblazen
« Reply #8 on: 11 October 2012, 11:56:57 »
Quote from: "yanamayo"
Soms doe ik het juist teveel met die ademsteun en vergeet ik te daadwerkelijk te blazen. Je kan een hoop met ademsteun opvangen, maar je zal toch ook die lucht er door moeten blazen om klank en intonatie goed te krijgen.
Maar hoe zie jij ademsteun en het daadwerkelijk lucht door de sax blazen dan los van elkaar? Dat gaat namelijk hand in hand en ademsteun is daarbij de basis voor een goede stabiele luchtstroom wat weer de basis is voor een goede klank en intonatie.

Merk je overigens veel verschil tussen zittend en staand spelen?
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline yanamayo

  • Member
  • *
  • Posts: 252
  • Gender: Female
Re: Luchtstroom/aanblazen
« Reply #9 on: 11 October 2012, 14:09:47 »
Nee, het staat ook niet los van elkaar. Een beetje het gevoel als je op het laatste restje adem je met extra ademsteun dit beetje door de sax blaast. Dit voelt of het teveel uit je borstkas (longen) komt en te breed in de sax geblazen wordt. Ik denk dat ik dan te weinig lucht er doorheen blaas en te weinig de lucht vanuit de mond stuur (gecentreerder spelen). Het resulteert ook verder niet in te zacht spelen, omdat je met je ademsteun en weinig lucht toch nog wel een aardig volume kan bereiken, maar meer in een verschraling van de klank.

Ik heb eigenlijk de laatste tijd alleen maar zittend gespeeld, dus ik zal eens proberen of dit nog wat uitmaakt als ik ga staan met spelen. Het is misschien wat vrijer om adem te halen.
[size=85]- Yanagisawa 901 alt -  Selmer Soloïst C* - Selmer (1 schr.) lig. - Rigotti 2,5
- Le Monde Universal goudlak sopraan - Yana 5 - FL Ultimate lig. - Hemke 2,5
- Howarth S50C hobo

Offline Em

  • Member
  • *
  • Posts: 175
Re: Luchtstroom/aanblazen
« Reply #10 on: 11 October 2012, 22:12:21 »
Ik merk wel dat ik het zittend allemaal beter kan volhouden dan bijv. lopend, dan heb ik echt adem te kort soms. Sowieso heb ik minder luchtinhoud maar met lopende optredens (of een show lopen) dan ben ik echt kapot na die tijd. Misschien de spanning erbij, maar het beperkt me soms wel in het spelen.

Offline Invisible

  • Member
  • *
  • Posts: 909
  • Gender: Male
    • http://www.quatreforte.nl
Re: Luchtstroom/aanblazen
« Reply #11 on: 11 October 2012, 23:01:04 »
Tja, blijft lastig om over het forum te kunnen beoordelen waarom je je adem steeds hoog hebt, maar als ik het zo hoor ben je wel heel geconcentreerd bezig om de diverse facetten optimaal te krijgen (wat zeker een compliment waard is dat je daar zo bewust mee bezig bent  =D> ) wat er best wel eens kan voor zorgen dat je te gespannen aan het blazen bent. Ook is de houding van je schouders en bovenarmen belangrijk. Zet je je armen bijvoorbeeld onder spanning om je sax in bedwang te houden (omdat je koortje bijvoorbeeld te lang is en je daardoor, wellicht onbewust, je sax lichtelijk omhoog tilt om recht in het mondstuk te kunnen blazen) zullen je armen ook tegen je borstkas aan drukken waardoor je het bovenste deel van je longen lang niet voluit benut. Daarnaast zorgt spanning in je armen voor spanning in je handen waardoor je minder snel en makkelijk je vingers kan bewegen. Ook het kantelen van je bekken naar voren en het niet tegen de leuning zitten speelt mee in een goede speelhouding.

Wat bij tenor bijvoorbeeld ook mee speelt is de stand van de hals. Zet je deze recht op de sax, maar speel je naast je (wat zittend bij tenor immers altijd het geval is) en je zal hooguit je mondstuk van verdraaien, zal je de tenor altijd nog wat in de goede positie drukken met je armen en je lichaam wat verdraaien naar het mondstuk toe waardoor je weer ongewenst druk op je longen uitoefent. Verdraai je de hals (waarbij het puntje van het mondstuk wel tien cm naar rechts verplaats kan worden) en je laat de sax veel meer uit zich zelf hangen, zul je merken dat het veel makkelijker blaast. Wat ik zelf daarbij gemerkt heb is dat een te lage stoel je hier ook in tegenwerkt, maar dat is een probleem die ik met mijn twee meter eerder tegen zal komen dan de meeste hier 8)

Eén tip die ik trouwens ooit gehoord heb is dat je moet blazen alsof je een pluisje in de palm van je hand die je voor je houd weg wil blazen. Daarbij focus je de luchtstroom en gaat zoveel mogelijk lucht richting het pluisje om die weg te blazen. Om dat te bereiken moet naast het vormen van je mondholtes (waar je dus al mee aan het experimenteren bent) ook je keel goed vrij maken en ook daar komt houding om de hoek, als je te veel je hoofd moet verdraaien om bij het mondstuk te komen zal je hals deels afgeknepen worden.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline DaKnoodle

  • Member
  • *
  • Posts: 108
  • Gender: Male
Re: Luchtstroom/aanblazen
« Reply #12 on: 16 April 2013, 13:00:23 »
maar dat is een probleem die ik met mijn twee meter eerder tegen zal komen dan de meeste hier !-- s8) -->8)<!-- s8) -->

Dat is hardly invisible te noemen ;D
A: Selmer SA80II T: Santoni B: Selmer SA80II

Offline Windbuil

  • Member
  • *
  • Posts: 1.067
  • Gender: Male
Re: Luchtstroom/aanblazen
« Reply #13 on: 16 April 2013, 14:46:02 »
'k Kan me niet voorstellen dat de totale lichaamslengte een significante invloed heeft op de luchtstroom c.q. de positie van de altsax t.o.v. de mond.
Behalve als 50% van de lichaamslengte is toe te schrijven aan de eigen hals/nek.
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap