Author Topic: Hoge E en F uit Selmer sopraansax  (Read 8824 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline gOldenlOve

  • Member
  • *
  • Posts: 7
  • Gender: Female
Hoge E en F uit Selmer sopraansax
« on: 01 February 2014, 19:21:04 »
Hoi allemaal,

Sinds ongeveer oktober  2013 speel ik op een Selmer SA80II met een VanDoren Optimum SL3 mondstuk, rietbinder VanDoren classic een classic VanDoren en VanDoren classic rieten met sterkte 3.

Nu zit er al veel meer verbetering in dan toen ik de sax net had maar ik heb erg moeite om de hoge E, F/Fis te spelen. De Fis staat niet vaak in de bladmuziek ingeschreven maar de E en F wel en ik vind het erg frustrerend worden omdat ik die er maar niet uit kan spelen.

Heeft iemand misschien tips en/of trucs waardoor ik die tonen beter uit mijn sax kan krijgen?

In ieder geval bedankt,
Marianne

Offline drietenor

  • met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • Posts: 1.793
  • anser custodis animus
Re: Hoge E en F uit Selmer sopraansax
« Reply #1 on: 01 February 2014, 19:47:32 »
Dat zijn tonen die best wat oefening vergen, dus het niet altijd halen is redelijk normaal.
Het meest eenvoudig is om een iets minder sterk riet te gebruiken, veel hoge tonen te spelen (och arme buren) en de embouchure daar mee op te oefenen. Daarna weer terug naar het oorspronkelijke riet.
Het mondstuk lijkt mij niet het probleem.
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline Windbuil

  • Member
  • *
  • Posts: 1.067
  • Gender: Male
Re: Hoge E en F uit Selmer sopraansax
« Reply #2 on: 02 February 2014, 09:59:26 »
De tonen in gedachte horen, draagt ook bij aan het lukken van die tonen.
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap

Offline gOldenlOve

  • Member
  • *
  • Posts: 7
  • Gender: Female
Re: Hoge E en F uit Selmer sopraansax
« Reply #3 on: 02 February 2014, 15:20:44 »
Dat zijn tonen die best wat oefening vergen, dus het niet altijd halen is redelijk normaal.
Het meest eenvoudig is om een iets minder sterk riet te gebruiken, veel hoge tonen te spelen (och arme buren) en de embouchure daar mee op te oefenen. Daarna weer terug naar het oorspronkelijke riet.
Het mondstuk lijkt mij niet het probleem.
Dankjewel, maar als ik van een 2,5 terug ga naar mijn 3 riet. En de hoge E en F bijv. lukken op de 2,5, zou het dan ook beter moeten gaan of lukken op de 3?
Ik heb zelf namelijk ook al eens aan die methode gedacht maar toch niet geprobeerd.

Offline drietenor

  • met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • Posts: 1.793
  • anser custodis animus
Re: Hoge E en F uit Selmer sopraansax
« Reply #4 on: 02 February 2014, 16:14:04 »
Het is niet nodig om de hele tijd terug te gaan naar een 2,5.
Alleen bij oefenen om het gevoel voor deze noten te krijgen.
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline Windbuil

  • Member
  • *
  • Posts: 1.067
  • Gender: Male
Re: Hoge E en F uit Selmer sopraansax
« Reply #5 on: 02 February 2014, 17:00:15 »
TONEN. Noten zijn bolletjes met of zonder stok.
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap

Offline drietenor

  • met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • Posts: 1.793
  • anser custodis animus
Re: Hoge E en F uit Selmer sopraansax
« Reply #6 on: 02 February 2014, 17:58:51 »
Oh je bedoelt die cirkels, bollen zijn drie dimensionale vormen.
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Arn0

  • Guest
Re: Hoge E en F uit Selmer sopraansax
« Reply #7 on: 02 February 2014, 18:10:05 »
Oh je bedoelt die cirkels, bollen zijn drie dimensionale vormen.
Touché :)