Ooit gehoord van calculexie, is een een afwijking wat met lezen te maken heeft, net als dyslexie maar dan met noten lezen. Ca. 4 jaar geleden heeft mij een kennis hierop gewezen aangezien ik grote problemen had met bladlezen(en nog steeds trouwens).
Voor die tijd was ik heel intensief bezig om te proberen het toch onder de knie te krijgen, maar het improviseren en spelen op gehoor ging mij beter af en lag mij beter(naar mijn idee). Spelen in een bandje leek mij dan ook niet voor mij weggelegd.
Ik speelde alleen voor mezelf en af en toe wat voor vrienden en bekenden en deed af en toe wat ervaringen op in workshops in de zomervakanties. Daar kwam ik het volgende tegen; een van de spelers van de workshop wilde graag van mij weten hoe je kon improviseren?

??(na een improvisatie van mij gehoord te hebben) voor mij op dat moment een vreemde vraag aangezien de persoon vertelde dat hij conservatorium had gestudeerd en een stuk bijna foutloos kon spelen ook al had hij het stuk nog nooit gespeeld/gezien/gehoord !! (Voor de hand lag natuurlijk te vragen om mij te leren zo perfect noten te kunnen lezen)
Er volgde een leuke discussie(met de gehele groep) over voor en nadelen van noten leren lezen en vrij spelen op je eigen gehoor en muzikaliteit, een conservatoriumganger is nog steeds niet bij voorbaat een perfecte prof. muzikant en een autodidact is ook nog steeds geen slechte amateur, maar de maatschappij(muziekschool/conservatorium) is bijna altijd gericht op diplomas en opleiding(en het geld verdienen daaraan)
Er wordt daar(vaak) niet naar gekeken of er met andere middelen hetzelfde resultaat of mischien zelfs een beter resultaat behaald kan worden, er wordt een schifting gemaakt tussen kunnen en niet kunnen (zelf tussen mijn 8e en 13e een pijnlijke ervaring mee opgedaan)
Het systeem van muziekles geven is op scholen is in wezen nooit veranderd, er wordt niet les gegeven om de muzikale ontwikkeling van een persoon te verkennen en te ontplooien. Het is aan de persoon zelf om te ontdekken wat je uiteindelijk wilt, of alles kunnen meespelen wat op papier staat of zelf kunnen spelen wat in je opkomt.(of natuurlijk beiden, dit zie ik als de ultieme combi)
Na deze workshop ben ik met deze ervaringen(van de calculexie en die van het kunnen spelen, voor anderen, van leuke improvisaties) met andere middelen gaan studeren, zoals het nemen van een prive leraar die uitging van mijn gebrek aan muzieklezen en het aanleren van ezelsbruggetjes en gebruik van hulpmiddelen zoals, een minidiscspeler die opnames van te spelen stukken opneemt en het aanschaffen van diverse meespeel cds waarop de band het stuk zowel als begeleiding speelt alsmede het speelt met de solopartijen(die ik dan natuurlijk steeds meer van papier moet blijven lezen)
In deze tijd heb ik zelf voornamelijk ontdekt dat het twee totaal verschillende disciplines zijn die beiden een geheel andere concentratie vraagt van mij als persoontje, het je compleet in kunnen leven in je eigen muzikale overbrenging van een improvisatie op dat waar een ander je in begeleidt en aan de andere kant je totaal richten op de strakke vorm van een stuk wat in noten geschreven staat en de steun die je dan voor je mede muzikanten kunt/moet zijn als onderdeel van een geheel,dat van het totale arragement.
Het gevolg daarvan is ook duidelijk, door meer aandacht aandacht te richten op het notenlezen heb ik minder tijd om diep in improvisaties te duiken.
Tegenwoordig speel ik dan ook regelmatig mee in de bigband van de muziekschool op bariton en met alt en tenor in een eigen bandje van vrienden en in beiden zit er lezen van papier en improvisatie gelegenheid waarin ik me lekker kan laten gaan(maw er is hoop voor diegenen die de wil en de weg weten te vinden)
Het gaat dan m.i. niet om een ander afteschieten over wat deze wel of niet kan, maar meer of je kennis wilt en kunt overdragen, dat zegt mij veel meer over de persoon en zijn instelling. Dit is mede een van de redenen(ook een van die hulpmiddelen) waarom ik aan het saxforum deelneem, de meesten hier staan open om hun weten en kennis te delen, waar ik ook vaak gebruik van maak!(bedankt)
Groetjes Henk :wink:
