Author Topic: sax relatief "goedkoop"  (Read 4737 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline prodigy

  • Member
  • *
  • Posts: 127
sax relatief "goedkoop"
« on: 21 March 2007, 11:19:32 »
Wat ik me al tijden afvraag; waarom is een sax relatief goedkoop??? Begrijp me niet verkeerd, het gaat om enorm veel geld en ik heb het zeker niet over, maar in vergelijk met andere houtblazers komen wij er eigenlijk genadig van af!!

Ter vergelijk; de dwarsfluit van mijn vrouw. Een Powell. mooi instrument, zeker voor een amateur (vol zilver, Straubinger polsters e.d.), maar zeker niet iets echt speciaals. Kleine 6.000 euro en daarmee de goedkoopste van Powell. Met een prijs van 300 euro per kg maakt het volgens mij ook niets uit dat de fluit massief zilver is. Voor een prof. fluit zit je in de prijs klasse nieuwe VW Golf oplopend tot mercedes S klasse...

Ook voor bijvoorbeeld een gewone Marigaux hobo heb je minimaal 6000 euro nodig.

Als je 6000 euro meeneemt naar Harry Bakker kun je met een uizondering daargelaten kiezen uit de hele prijslijst.

Kort en goed, waar zit 'm dat prijsverschil, metname tov een fluit???? Beiden handwerk, beiden complexe aplicatuur en zoals ik al zei, de zilverprijs is maar heel betrekkelijk. Wat zie ik over het hoofd?!?!?!?!?!
yours Truly.
Prodigy

 [size=84]NYS Serie I tenor  Otto Link STM 7*  Vandoren JaZZ 3[/size]

Offline Conn-artist

  • Member
  • *
  • Posts: 39
    • http://www.blessthemess.nl
(No subject)
« Reply #1 on: 21 March 2007, 21:41:57 »
[disclaimer]k weet niets van fluiten.[/disclaimer]

Op de website van Gemeinhardt, een Amerikaans fluiten fabrikant, staat:

Quote
Gemeinhardt flutes are made of different metals - student flutes are made of nickel alloy; conservatory flutes are silver plated and solid silver; and the professional flutes are solid silver and solid gold.


Saxofoons worden over het algemeen van messing gemaakt, en wel eens verzilverd of verguld. Massief zilver of goud zal denk ik niet sterk genoeg zijn voor een sax, die veel zwaarder is dan een fluit (soprillos daargelaten ;) ).

Op deze site heb ik de volgende metaalprijzen opgezocht, omgerekend naar $/kg (ongeveer).

Messing: 4,50
Nikkel: 49
Zilver: 467
Goud: 22417


Je ziet dus dat het materiaal waar fluiten van gemaakt worden veel duurder is dan dat van saxen. Er wordt weliswaar minder materiaal gebruikt (in massa), maar als ze massief zilver of goud gebruiken dan zijn de materiaal kosten per gewichtseenheid zuiver metaal 100 tot 5100 keer zo hoog...
Nothing surpasses great sax

Offline FB

  • Member
  • *
  • Posts: 894
    • http://www.freeblowing.com
(No subject)
« Reply #2 on: 21 March 2007, 22:14:21 »
Messing: koper + zink
Voor saxen een verhouding van 65% - 35% tot 73% - 27%

Offline Jazz.jr.rob

  • Member
  • *
  • Posts: 339
    • http://www.ohnojazzband.nl
(No subject)
« Reply #3 on: 21 March 2007, 22:44:24 »
en waarom kunnen ze die fluiten dan niet gewoon fatsoenlijk stemmend krijgen (ja ik weet t ligt aan de bespeler) maar t blijf een soort jank geluid
alt: Selmer Reference 54, Mondstuk: Meyer 8 Riet: Rico Jazz Select 3S
Tenor: Conn 10M Lady face (\'39), Mondstuk: Ponzol vintage 105 Rico Jazz select 3S

Offline CBone

  • Member
  • *
  • Posts: 491
    • http://www.bigbandboesten.nl
(No subject)
« Reply #4 on: 21 March 2007, 22:50:27 »
Quote from: "Jazz.jr.rob"
en waarom kunnen ze die fluiten dan niet gewoon fatsoenlijk stemmend krijgen


Omdat het enorme dwarsliggers zijn.....

Dreum van morgen, herinner dich giester, maar laef vandaag

Twitter...HaRonnie

Offline prodigy

  • Member
  • *
  • Posts: 127
(No subject)
« Reply #5 on: 22 March 2007, 10:28:57 »
Quote from: "Conn-artist"
Op deze site heb ik de volgende metaalprijzen opgezocht, omgerekend naar $/kg (ongeveer).

Messing: 4,50
Nikkel: 49
Zilver: 467
Goud: 22417

zilver dus $467 pkg = ongeveer 350 euro pkg. Een fluit weegt ongeveer 400gr, dus er zit doe's gek voor 200 euro zilver in. Dan blijft er nog altijd 5800 euro over voor een instap model a merk fluit. De conservatorium modellen van Powell kosten €9.000-€12.000 en de custummade's zijn op aanvraag, maar gaan in zilver richting 15 tot 20 ruggen. Gouden fluiten (voor de pro's) hebben al voor 10.000 euro materiaal, maar die wil ik niet vergelijken met een sax.

De vergelijking blijft dus wat mij betreft een fluit voor iemand op c/d niveau is (vaak) duurder dan een profi sax en dat verbaast me omdat het beiden complexe, handgemaakte instrumenten met veel asjes, kleppen en veren zijn die in essentie qua opbouw veel van elkaar weg hebben.

Quote
Gemeinhardt flutes are made of different metals - student flutes are made of nickel alloy; conservatory flutes are silver plated and solid silver; and the professional flutes are solid silver and solid gold


Gemeinhardt wordt in de zelfde winkels verkocht die nieuwe aurora saxen van 300 euro aan durven te bieden. Op een conservatorium zal NIEMAND een verzilverde fluit bespelen; dan zit je namelijk in het Jupiter van 800 euro segment en dat zijn inderdaad degene die zo kl**te klinken als ze voor/naast je zitten bij de toeterclub!!
yours Truly.
Prodigy

 [size=84]NYS Serie I tenor  Otto Link STM 7*  Vandoren JaZZ 3[/size]

Offline Pieter

  • Member
  • *
  • Posts: 1.575
(No subject)
« Reply #6 on: 22 March 2007, 10:39:50 »
Een van de eerste dingen die ik op les leerde was dat proff. saxofoons eigenlijk heel goedkoop zijn vergeleken met andere instrumenten. Dat kwam omdat grote delen van het fabricage proces machinaal verlopen. Niet alles natuurlijk, er komt ook een deel handwerk aan te pas. De filmpjes die div. fabrikanten laten zien zijn bedoeld als promotiemateriaal. Ik denk wanneer je in zo'n bedrijf zou werken dat je een heel ander idee krijgt.

Ik kan me echt niet voorstellen dat de goedkope saxmerken ze allemaal met de hand maken. Ik denk dat het verschil veel meer ligt in het gebruikte materiaal en de manier waarop verbindingen worden gemaakt ed. Ik heb er geen verstand van.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline the martin

  • Member
  • *
  • Posts: 3.566
    • http://www.themartinstory.net
(No subject)
« Reply #7 on: 22 March 2007, 17:27:31 »
Het verschil zal hem zitten in de hoeveelheid werk en de precisie waarmee dit uitgevoerd kan/moet worden.

Een sax is relatief groot, dus makkelijker te hanteren en de mechanismes zijn dus makkelijker te installeren.
Hoe kleiner je gaat, hoe meer precisie je nodig zult hebben bij het handwerk, hoe langer het duurt... Etc..

Maar kijk eens naar de zilveren Yanagisawa's... Dat is ook geen kattepis wat je daar voor moet betalen

Offline Daan

  • Member
  • *
  • Posts: 2.327
  • Gender: Male
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #8 on: 22 March 2007, 18:25:53 »
Ik heb ook inderdaad over gehoord dat andere instrumenten veel duurder zouden zijn dat wij inderdaad niet mogen klagen...

Maar wat dacht je van een goude Yanagisawa  :D (nee niet een goldplated...) waarde zou zijn 30 duizend pond als ik me niet vergis... Maar kom op zeg ... Is het het waard om zo veel extra's te betalen voor een instrument wat maar een klein verschil uit zou maken... Wat ook een prof tegen mij zei over die Interbinen... Het duurste hoeft lang niet het beste te zijn voor ons/mij, ik haal toch (nog) niet het maximale uit mijn instrument.
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Offline prodigy

  • Member
  • *
  • Posts: 127
(No subject)
« Reply #9 on: 22 March 2007, 18:49:52 »
Quote from: "Daan"
Het duurste hoeft lang niet het beste te zijn voor ons/mij, ik haal toch (nog) niet het maximale uit mijn instrument.


Daar sluit ik me graag bij aan! Op peperdure voetbalschoenen trap ik nog steeds geen deuk in een pakje boter!!
yours Truly.
Prodigy

 [size=84]NYS Serie I tenor  Otto Link STM 7*  Vandoren JaZZ 3[/size]