Author Topic: schreeuwende top tones  (Read 2779 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline EelcoW

  • Member
  • *
  • Posts: 452
schreeuwende top tones
« on: 20 March 2008, 13:07:26 »
Ik weet niet helemaal hoe ik het moet omschrijven, noch wat de naam is, maar ik ga het toch proberen.

Weet iemand hoe je van die schreeuwende top tones maakt? Je hoort ze bijvoorbeeld vaak bij Michael Brecker, Chris Potter, Bob Mintzer, dat soort mensen. Coltrane deed het ook soms, en ik hoor het ook soms op alt-saxen (Sanborn enzo).
Het lijkt alsof ze growlen terwijl ze een toptone spelen, maar als ik dat probeer krijg ik een totaal ander geluid.

Ik kan momenteel geen dingetjes op youtube vinden waar je kan horen wat ik bedoel, maar misschien begrijpt iemand het.. Ik upload vandaag nog een geluidsfragmentje.

Offline Ben Rodenburg

  • Member
  • *
  • Posts: 1.211
  • Gender: Male
    • Website
(No subject)
« Reply #1 on: 20 March 2008, 13:32:06 »
waarschijnlijk bedoel je multiphonics.

probeer maar eens deze greeo op je tenor

normale e graap met octaaf, en een lage c erbij. als je hem gped doet krijg je een hoge a multiphonic

ik ken dr een paar, heb ze met toeval ontdekt :P
Sopraan: Yamaha YSS875S, JodyJazz HR*Alt: Selmer Supreme, Le Monde Satellite Brass. Drake NY Tenor: Selmer Mark VI 180xxx, Le Monde Satellite Brass. Retro Revival Super D Bariton: Selmer Mark VI 154xxx, Drake CCII

Offline EelcoW

  • Member
  • *
  • Posts: 452
(No subject)
« Reply #2 on: 20 March 2008, 14:03:32 »
Ik ken ook wel een paar multiphonics, maar ik wist niet dat er multiphonics boven de hoge F bestonden..

Volgens mij zijn het echt geen multiphonics, het klinkt gewoon anders.
Ik heb trouwens een bekend voorbeeld gevonden waar het wordt toegepast: A Love Supreme van Coltrane. Bij Acknowledgement is er bijvoorbeeld een duidelijke bij 2:30.

Over multiphonics gesproken, misschien is het leuk als we een topic openen met verschillende multiphonic-grepen.. Ik ken er een paar, maar niet echt veel. Misschien leuk om een paar grepen uit te wisselen.

Offline Ben Rodenburg

  • Member
  • *
  • Posts: 1.211
  • Gender: Male
    • Website
(No subject)
« Reply #3 on: 20 March 2008, 14:48:47 »
ik ken er ook niet zo veel, ik ken de hoge a, hoge b, hoge c (boven de hoge f)

maar misschienkan ik er nog wel een paar uitpluizen :P

ik ga even dat voorbeeld luisteren!

ill let you know!
Sopraan: Yamaha YSS875S, JodyJazz HR*Alt: Selmer Supreme, Le Monde Satellite Brass. Drake NY Tenor: Selmer Mark VI 180xxx, Le Monde Satellite Brass. Retro Revival Super D Bariton: Selmer Mark VI 154xxx, Drake CCII

Offline Ben Rodenburg

  • Member
  • *
  • Posts: 1.211
  • Gender: Male
    • Website
(No subject)
« Reply #4 on: 20 March 2008, 15:03:20 »
dat zijn gewoon toptones met growl
Sopraan: Yamaha YSS875S, JodyJazz HR*Alt: Selmer Supreme, Le Monde Satellite Brass. Drake NY Tenor: Selmer Mark VI 180xxx, Le Monde Satellite Brass. Retro Revival Super D Bariton: Selmer Mark VI 154xxx, Drake CCII

Offline EelcoW

  • Member
  • *
  • Posts: 452
(No subject)
« Reply #5 on: 20 March 2008, 16:03:40 »
Maar hoe kan je bij top tones de stand van je keel zo krijgen dat je goed kan growlen dan? Als ik probeer te growlen bij toptones, komt er niet zoveel geluid uit en het geluid mengt niet met de toptone die ik blaas..

Offline Ben Rodenburg

  • Member
  • *
  • Posts: 1.211
  • Gender: Male
    • Website
(No subject)
« Reply #6 on: 20 March 2008, 16:30:54 »
ik vind dat soort dingen altijd moeilijk uit te leggen, tis iets wat je t beste voor jezelf kan gaan uitzoeken denk ik. dat soort dingen hebben altijd een eigen manier van spelen nodig, ik doe het ook anders dan me leraren enzo
Sopraan: Yamaha YSS875S, JodyJazz HR*Alt: Selmer Supreme, Le Monde Satellite Brass. Drake NY Tenor: Selmer Mark VI 180xxx, Le Monde Satellite Brass. Retro Revival Super D Bariton: Selmer Mark VI 154xxx, Drake CCII

Offline Daan

  • Member
  • *
  • Posts: 2.327
  • Gender: Male
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #7 on: 20 March 2008, 20:40:34 »
Growlen is me nooit echt goed gelukt ook niet toen ik het ging oefenen (Tony kan wel gaaf growlen!!!).

Open keel gebruiken bij de hogen noten als AAAAAAAA en juist extra luchtsnelheid geven. Wanneer je hem overblaast krijg je het juiste en probeer dat te blijven alleen dan krijg je een echte multiphonic naar mijn idee. Gecontroleerd overblazen dus...

http://www.saxophone.org/articles.html
Hier staan ook een paar dingen en natuurlijk ook op het sax on the  web forum.

Het is toch heel lastig en natuurlijk niet zodanelijk forceren. Als ik het zelf thuis doe (naast dat me broer erg boos wordt dan  :( ) dan merk je het daarna wel ff... Gewoon oefenen met overblazen. Dus vanuit een lage Bes overblazen naar de volgende. Dat is toch heel simpel te doen (wel zelfde greep behouden). Zo zou je dat kunnen oefenen.
Wat ik heel moeilijk vind en wat ik zeker niet onder de knie heb bij de multhiponics maar wel naar mij mening het belangrijkste is, is de aanzet...
Dit is te oefenen door een zo kort mogelijk noot te spelen maar wel dat hij gelijk goed is. Dan begin je bijvoorbeeld bij de G (met octaafklep). En dan wanneer hij meerdere malen achter elkaar goed is gegaan ga je naar de volgende een stapje hoger (chromatisch bijvoorbeeld).

Dit wordt ook de Piet Noordijk methode genoemd. Althans zo noemde een leraar het van me... Ik deed het toen wel die methode en merkte zelf ook vooruitgang daarin. Echter speel ik veelste weinig :( . Maar dat zijn dingen waar ik over een aantal jaar mee aan de slag weer wilt gaan... :)

En oja ik heb het boek over multhiponics for saxophone van John Gross ofzo ik weet niet meer hoe die man precies heet. Het boek wordt alsware geprezen door Tim Price maar ik denk dat hij een aandeeltje daarin heeft zitten. Anders zou het wel vriendjes politiek zijn. Het boek is totaal niet aan te raden. Er staan bijna geen hoge noten in... Maarja dat is mijn mening erover...
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."