Author Topic: Bending Notes?  (Read 6967 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Daan

  • Member
  • *
  • Posts: 2.327
  • Gender: Male
  • sopraan, alt en tenor
Bending Notes?
« on: 21 October 2005, 23:00:16 »
Kan iemand me wat meer erover uitleggen zie dit artikel: Klik hier!
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Offline Tony

  • Member
  • *
  • Posts: 2.266
  • Gender: Male
    • https://www.saxforum.nl
(No subject)
« Reply #1 on: 21 October 2005, 23:07:50 »
Ja, 'k gebruik 't vaak. Je kunt er heerlijk mee sleuren.

Hoe je het oefent. pak een tuner en kijk hoever je 'm kunt laten zakken. Speel b.v. een G, laat 'm zakken naar F# en haal 'm weer op naar G.
En op een gegeven moment kun je chromatisch naar boven of naar beneden spelen zonder dat je de overgangen hoort en kun je er echt leuke dingen mee doen. Maar 't is wel belangrijk dat je met een tuner oefent zodat je ook altijd weet hoe de juiste toonhoogte is en moet klinken.

Offline Daan

  • Member
  • *
  • Posts: 2.327
  • Gender: Male
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #2 on: 22 October 2005, 11:23:39 »
Ik doe wel eens zo iets aan het begin van een noot om hem alsware uit te laten schieten, geeft een mooi effect vind ik.

Ik heb dat wel eens gehoord een hele lange en goede bending note kwam van David Sanborn of van Kenny G... , Maar als je dat zo doet en je gaat van de G naar de Gis bijvoorbeeld met een bendingnote, dan neem ik aan dat je gewoon de Gis pakt (op dat moment) en hem verder omhoog doen, en dat zonder aanzetten. Begrijp ik het goed?
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Offline Tony

  • Member
  • *
  • Posts: 2.266
  • Gender: Male
    • https://www.saxforum.nl
(No subject)
« Reply #3 on: 22 October 2005, 19:46:29 »
Ja, of wat je ook kunt doen.

Speel een G, open langzaam je G# terwijl je de toon op G houdt via een tuner. Dan als je de G# open hebt trek je 'm met je embouchure weer omhoog.

Offline Ben Rodenburg

  • Member
  • *
  • Posts: 1.211
  • Gender: Male
    • Website
(No subject)
« Reply #4 on: 23 October 2005, 03:03:49 »
ik gebruik ze steeds vaker zonder dat ik het weet, net als scheuern, word ook steeds normaler, en thrillers, shakes, ga zo maar door!

lijkt net of ik steeds beter word ;)
Sopraan: Yamaha YSS875S, JodyJazz HR*Alt: Selmer Supreme, Le Monde Satellite Brass. Drake NY Tenor: Selmer Mark VI 180xxx, Le Monde Satellite Brass. Retro Revival Super D Bariton: Selmer Mark VI 154xxx, Drake CCII

Offline Daan

  • Member
  • *
  • Posts: 2.327
  • Gender: Male
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #5 on: 23 October 2005, 12:06:26 »
:) , ik speelde wel eens Harlem Nocturne (met een BigBand). En ik luister wel veel dat liedje van David Sanborn Harlem Nocture, je gaat merken dat (wat je mooi vind) ook gaat spelen :) .

Quote from: "Anthony"
Ja, of wat je ook kunt doen.

Speel een G, open langzaam je G# terwijl je de toon op G houdt via een tuner. Dan als je de G# open hebt trek je 'm met je embouchure weer omhoog.

Ok ik probeer het wel een keertje.

Quote from: "saxy-benny"
ik gebruik ze steeds vaker zonder dat ik het weet, net als scheuern, word ook steeds normaler, en thrillers, shakes, ga zo maar door!


Wat zijn de shakes die je gebruikt op je alt?
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Offline Ben Rodenburg

  • Member
  • *
  • Posts: 1.211
  • Gender: Male
    • Website
(No subject)
« Reply #6 on: 23 October 2005, 17:31:51 »
zelfde alsop de tenor maar op de tenor komen ze beter uit. de beste op de alt is 1,2,3,5,6 en lage c
Sopraan: Yamaha YSS875S, JodyJazz HR*Alt: Selmer Supreme, Le Monde Satellite Brass. Drake NY Tenor: Selmer Mark VI 180xxx, Le Monde Satellite Brass. Retro Revival Super D Bariton: Selmer Mark VI 154xxx, Drake CCII