Vandaag een kleine tegenvaller gehad.
Vanmorgen had ik mijn nieuwe sax (Conn Chu Berry uit 1927) enthousiast mee naar de les en heeft mijn lerares hem uitgeprobeerd. Ook zij dacht dat er alleen onderin een lekke klep (of twee/drie) zat en vond de sax verder goed klinken.
Ik vol goede moed naar Adams in Ittervoort gereden. Daar zakte de moed me snel in de schoenen. De polsters zíen er wel ok uit, de meeste tenminste, maar ze zijn uitgedroogd en/of uitgehard. Op één as zit speling en twee cilindertjes draaiden uit de assen.
Advies: totale revisie, kosten €452,20 (lapwerk houden ze daar niet van, is dubbel werk, want de revisie komt er toch aan).
Alles wat standaard is voor een revisie wordt gedaan en de reparateur had het nog over het polijsten van de kleppen (daar zat wat witte korrelige aanslag op de buitenkant, neem aan dat dat weg wordt gehaald).
Het goede nieuws is dat de sax het wel waard is. Op de werkplaats vonden ze hem heel bijzonder, dachten ze dat de kleur toch origineel is en vonden ze het zeker geen miskoop. In tegendeel, voor €900 heb ik straks een sax die bij hun in de winkel voor bijna €2000 geprijsd zou staan (alleen heb je daar niets aan als je hem niet wilt verkopen).
Klinkt leuk, maar qua kosten had ik er toch niet op gerekend.
Komt Zoot zijn beredenering toch echt van pas, je hobby terugrekenen in kosten per dag, dan valt het allemaal wel mee!
Hopelijk krijg ik een te gekke sax terug, dan ben ik dit weer snel vergeten.
Een verslag van de revisie volgt later in dat topic.