Author Topic: Selmer Mark 7 alto  (Read 12765 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline gelder

  • Member
  • *
  • Posts: 42
Selmer Mark 7 alto
« on: 30 October 2014, 10:29:44 »
Je leest de laatste tijd steeds meer dat de Mark 7 (alt) beter gewaardeerd word dan menig Mark 6.
"Veel projectie, er komt geen eind aan de sound" enz. Maar hoeveel van die Mark 7 zijn er gemaakt en gaat dat de prijs opdrijven?
Selmer Alt M7, Lebaile 7 messing, Otto link 7, meier 7.
Sopraan "aurora", tenor Chinees?
Bariton Jupiter! CONN  "chu Berry"  Alt

Offline Pieter

  • Member
  • *
  • Posts: 1.575
Re: Selmer Mark 7 alto
« Reply #1 on: 30 October 2014, 11:37:09 »
Het zijn met name amateurs die nogal eens vallen voor naamsbekendheid, uitzonderingen daargelaten natuurlijk. Kijk waar het professionele veld voor valt en je hebt je topinstrument. Zoek gewoon iets wat je bealt en luister naar heel veel verschillende opnames van hetzelfde stuk. Speel zelf op heel veel verschillende toeters. Het is als met wijn of whiskey drinken, leer het van een kenner!
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline the martin

  • Member
  • *
  • Posts: 3.566
    • http://www.themartinstory.net
Re: Selmer Mark 7 alto
« Reply #2 on: 30 October 2014, 12:25:32 »
Geen idee waar je dat leest Gelder, SOTW neem ik aan.
Maar... één sax beter dan menig andere ... Dat kan ook op gaan bij meerdere entiteiten van één en het zelfde model van Selmer
Er zal ook menig SA80(serie 1, 2, 3) beter zijn dan menig MK6

Alles wat je nodig hebt zijn een paar mensen die hier over schrijven op het web.
(Achterdochtige gedachte) Misschien wel met een prijsstijging/hype in de gedachte zodat ze hun verzameling MK7s (die ze ooit voor weinig hebben ingekocht omdat de wereld liever een 6 wilde) voor een flinke winst kunnen verkopen.
Ik pak de zoutpot er altijd bij als ik zoiets lees.

Overigens
Het verhaal gaat dat de MK7s van de eerste lichting (met de letter M voor het serienummer) nog gewoon MK6en zijn/op de MK6 gebaseerd zijn
Dat gezegd hebbende (komt die weer, oud verhaal) .. Ja ik heb wel eens een MK7 alt in de hand gehad die mijn hart heeft gestolen (Lang geleden tijdens onze eerste forum-meeting in Dordrecht)
Vond ik toen heel vergelijkbaar qua bouw met een Selmer Reference 54. Qua klank vele malen beter
En dat was er volgens mij inderdaad één met een M in het serienummer


Offline drietenor

  • met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • Posts: 1.793
  • anser custodis animus
Re: Selmer Mark 7 alto
« Reply #3 on: 30 October 2014, 13:33:45 »
Wat "men" een mooi saxofoongeluid vindt, is iets dat constant veranderd.

Je ziet bij modellen vaak kleine aanpassingen om meer in de richting van het geluid van het moment te gaan.
De m7 is werdt de tijd dat hij het meest op de m6 leek slecht geaccepteerd en zodanig aangepast dat hij eerst minder op de m6 ging lijken en later weer iets meer. De m7 is dus niet homogeen en de redenen dat hij aangepast is zijn niet erg logisch.
Wat the martin aangeeft; dat dezelfde naam op de saxofoon niet betekend dat ze hetzelfde klinken, klopt.

Dus komt het erop neer, net als bij Pieter,  dat je je oren moet gebruiken om te bepalen of je een saxofoon mooi vindt.
Door het mechanisme van cognitieve dissonatie en in sommige gevallen omkoping zijn de menigen van mensen over hun eigen aankopen onbetrouwbaar.
Als ik bijvoorbeeld zeg dat ik het mooiste tenorgeluid in de omgeving van Breda heb,
komen we op zulk glad gebied dat het  tijd is om hier rijkelijk met zout te strooien.

De relatief hoge prijsontwikkeling van de m6 is uniek in de wereld van de saxofoon.
Daarnaast is het de meest nagemaakte saxofoon.
Door de spreiding binnen de m6 en het gegeven dat de vorm van de saxofoon in belangrijke mate het geluid bepaalt,
lijkt het logisch dat er vele saxofoons zijn gemaakt die met uitzondering van de naam vergelijkbare kwaliteiten hebben.
Je betaald dus een hoog bedrag voor de naam.
En aangezien er weinig musici zijn met teveel geld wordt er naar "andere" saxofoons gekeken.

Kort door de bocht;

Er zijn verschillende redenen om niet te veel te letten wat "men" vindt over de m6 en m7, omdat het verhaal eromheen niet voldoende klopt.

Wel zijn er heel mooi klinkende m6 en m7s *.

 8) 8) 8)

* klank is mede afhankelijk van speler, riet, mondstuk en rietbinder


De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline Pieter

  • Member
  • *
  • Posts: 1.575
Re: Selmer Mark 7 alto
« Reply #4 on: 30 October 2014, 14:33:12 »
Mee eens met de heren hierboven, behalve dan dat een Mark VI iets in zijn geluid heeft wat bij geen enkele andere sax aanwezig is. Dat maakt hem herkenbaar, en ja ok, bij de één meer dan de ander, en het zit ook in de VI- en die niet zo geweldig klinken. Grof gezegd, vergelijk je het geluid met een waterstraal, dan zit er bij een mark VI lucht bij, hoe heet zoiets ook al weer....iets met percohuppeldepup? Slechte VI-en zijn er nauwelijks, alleen zal iedereen zijn eigen voorkeur hebben.
Maar wil je echt een VI en je herkent niet het typische VI geluid, dan kun je net zo goed iets anders kopen.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline drietenor

  • met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • Posts: 1.793
  • anser custodis animus
Re: Selmer Mark 7 alto
« Reply #5 on: 30 October 2014, 16:28:06 »
Die extra bubbels, dat kan ik plaatsen, .. maar, een speciale klank toekennen, dat heeft een consequintie;

Dan wordt de klanktoevoeging door de keuze van de saxofoon niet alleen bepaald door de vorm van het instrument , maar dan is er nog een extra onbekende factor, bijvoorbeeld materiaaleigenschappen.

En dan komen we weer in een heel andere en net zo lastige discussie.
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline Pieter

  • Member
  • *
  • Posts: 1.575
Re: Selmer Mark 7 alto
« Reply #6 on: 30 October 2014, 17:58:35 »
Dat is ook de reden dat hij niet meer te maken is. En dát bepaald zijn prijs en zijn gewild zijn. Maar zoals ik al zei, wanneer je het niet hoort, of wanneer je je er niet bewust van bent dat je het hoort zal het nooit een reden kunnen zijn om een Mark VI te willen. Op zo'n moment gaat blijkbaar naamsbekendheid een rol spelen. Een geoefend oor haalt een Selmer uit andere merken en een Mark VI uit de Selmers.
Ik heb eenprachtige reference gehad, toen daar onderhoud aan nodig was kreeg ik een mark te leen waar in zijn hele leven nog nooit onderhoud aan was gepleegd. Ik heb die toeter gelijk gekocht. Een zeer behoorlijke mark. Maakte dat mijn reference minder? Nee, natuurlijk niet. Dat is nog steeds een geweldige toeter, maar anders.  En wanneer ik een mark VI tegen komt met nog meer Mark VI geluid als de mijne dan hoop ik dat ik die ook weer kan kopen. Ik ken er een paar, maar die hebben zeer vasthoudende eigenaren.....
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Windbuil

  • Member
  • *
  • Posts: 1.067
  • Gender: Male
Re: Selmer Mark 7 alto
« Reply #7 on: 30 October 2014, 18:46:06 »
Materiaaleigenschappen hebben geen invloed op de klank, bewezen Adolphe Sax en Mahillon al.
Ikzelf vergeleek een grenadille klarinet met een kunststof klarinet en een metalen klarinet. Ze hebben alledrie zeer herkenbare klarinet klank.
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap

Offline Pieter

  • Member
  • *
  • Posts: 1.575
Re: Selmer Mark 7 alto
« Reply #8 on: 30 October 2014, 19:08:17 »
Kan mij niet boeien waar het hem inzit. Als t er maar is.ook ben alleen een gebruiker.


Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.