Ga eens te rade bij Rudy van Gelder.
Wie is hij dan?
Hoe kan je niet weten wie Rudy van Gelder is... :|
Is het geen optie om alle saxen stuk voor stuk op te nemen? Mis je natuurlijk wel het samenspel.
Multitrack recording is inderdaad funest voor het samenspel en wat is het voordeel van deze manier van opnemen dan?
Er zijn een aantal voordelen (niet voor niets worden nagenoeg alle bands op die manier opgenomen):
1) je hebt geen last van overspraak op andere mics (hoogstens minimale, niet hoorbare overspraak via de hoofdtelefoon)
2) de opname tech kan zich bij de opname concerteren op 1 deel van de opname
3) wanneer 1 persoon een fout (in welke vorm dan ook) maakt, hoeft niet iedereen alles overnieuw te doen. Alleen het stukje waar de fout in zit door die ene persoon die de fout maakte
4) veel meer vrijheid en mogelijkheden met mic plaatsing (omdat slechts 1 instrument opgenomen wordt)
5) veel meer vrijheid en mogelijkheden tijdens het maken van de eindmix
Wel moet je idd ervoor oppassen dat de drive/spirit niet uit de opname verloren gaat!
En in een saxofoonkwartet kan ik me zo voorstellen dat je heel erg op elkaar "ingespeeld" moet zijn en dat loopjes van de ene sax naar de andere sax doorlopen. In dat geval is het waarschijnlijk ondoenlijk (vooral voor de eerste die wordt opgenomen) om de eigen partij volledig "in time" te kunnen spelen, zonder dat het klinisch gaat klinken.
Bij bands wordt weleens gebruik gemaakt van een "ghosttrack". Dat betekent dat eerst de drums worden opgenomen, maar om de drummer een orientatiepunt te geven, wordt deze samen met de zang opgenomen. De track waar deze zang wordt opgenomen (ghosttrack) wordt dan alleen gebruikt voor orientatie (ook bij alle instrumenten die daarna worden opgenomen) en niet voor de uiteindelijke opnamen. Aan het eind wordt de zang opnieuw opgenomen voor de uiteindelijke opnamen.
Mss zou je zo'n soort techniek ook kunnen gebruiken:
Eerst neem je op 4 sporen (elke sax apart dus) het saxofoonkwartet op om als ghost-tracks te dienen
Dan neem je elke sax nogmaals op, waarbij je de ghosttracks afspeelt, zonder de eigen partij. Dus als de bariton wordt opgenomen, speelt die mee met de ghosttracks van sopraan, alt en tenor. De ghosttrack van de bariton wordt dus niet afgespeeld. De tenor speelt mee met de ghosttracks van sopraan, alt en bariton. Misschien is het handiger om de uiteindelijke tracks te gebruiken zodra deze opgenomen zijn. Dus dan speelt de tenor bij de opname mee met ghorsttracks van sopraan en alt en de uiteindelijke track van de bariton.
Om het samenspel te verbeteren, zou je evt. gebruik kunnen maken van een click-track. Dat is een metronoom die bij de opname meeloopt. Hierdoor zijn tempowisselingen standaard niet mogelijk (of je moet de tempo wisselingen voor de clicktrack programmeren in een sequencer of zo).
Wat overigens bij harmonie orkesten e.d. vaak gedaan wordt (bijv. bij concoursen), is een XY opstelling als basis (evt. aangevuld met een AB opstellen) en daarnaast nog diverse steunmicro's bij de verschillende secties. Als je dus "live" wilt opnemen, kun je de XY opstelling van jou gebruiken en daarnaast elke sax nog met een aparte mic opnemen. Op die manier kun je de "zachtere" saxen van de XY set dus "opkrikken" met de aparte mics. Let er wel goed op dat de mics "in sync" zijn (er zouden kleine fase verschillen kunnen ontstaan, doordat de XY set verder van de saxen verwijderd is dan de aparte mics).
Persoonlijk denk ik dat je met de laatste optie XY + 4xCloseMic het beste resultaat bereikt.
Het is dat je zo ver weg woont, anders zou ik je uitnodigen in onze (hobby) studio (Z-Limburg) om samen op zoek te gaan naar de best mogelijke oplossing. Lijkt me een leuk project.
Ben benieuwd voor welke oplossing je kiest en wat het resultaat wordt.
In elk geval veel succes.
Groeten,
Roger