Author Topic: Saxopnamen klinken dun, wat doe ik er aan?  (Read 28932 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Urretje

  • Member
  • *
  • Posts: 27
Saxopnamen klinken dun, wat doe ik er aan?
« on: 01 September 2010, 16:59:11 »
Ik ben nog beginnend sax speler maar ik kan aardig tracks bouwen met Ableton live en wat plugins.

Nu heb ik een King Cleveland 615 waar ik een lekker geluid uit haal als ik bijv in de woonkamer speel, ook in de studio van mijn docent waar nauwelijks iets aan acoustiek is gedaan klink 'ik' lekker.

Goed, nu neem ik mijn sax op met een senheisser e908b condensator microfoon die aan een line 6 geluidskaart hangt (toneport ux2)

als ik wat opgenomen heb en dat afspeel dan ben ik mijn acoustiek kwijt en klink ik heel dun ineens.

Met compressie eq en reverb probeer ik de opname voller te laten klinken maar het lukt me niet echt..

Iemand die een idee heeft hoe ik het beste te werk kan gaan?

Offline Invisible

  • Member
  • *
  • Posts: 909
  • Gender: Male
    • http://www.quatreforte.nl
Re: Saxopnamen klinken dun, wat doe ik er aan?
« Reply #1 on: 01 September 2010, 17:34:25 »
Met compressie bereik je dat het geluid wat beter hoorbaar is tussen het geweld van een hele band, met reverb bereik je dat kleine oneffenheden in je geluid glad worden gestreken en het maakt het geluid minder droog waardoor het ook wat natuurlijker klinkt (met close micing neem je immers vooral het geluid dicht bij de sax op en vrij weinig van de akoestiek van de ruimte). Voor een voller geluid zou je misschien nog wel het beste kunnen kijken naar een voorversterker met buizen. Deze geven doorgaans een voller en warmer geluid dan een pure halfgeleiderversterker. Daarnaast kan je natuurlijk nog wat met equalizing spelen (iets meer laag en iets minder hoog), maar daar wordt je geluid wellicht weer wat minder definieerbaar van.

Daarnaast zou je naar een grootmembraancondensatormicrofoon (galgje iemand?) kunnen kijken, deze hebben een wat breder frequentiespectrum wat ook bij zal dragen aan een voller geluid. Nadeel is dan wel dat dergelijke microfoons niet (zo ver ik weet tenminste) in clip-on model te krijgen zijn.

Succes in ieder geval, ik ben wel benieuwd wat uiteindelijk voor je gaat werken.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline Urretje

  • Member
  • *
  • Posts: 27
Re: Saxopnamen klinken dun, wat doe ik er aan?
« Reply #2 on: 01 September 2010, 18:47:47 »
Dank je voor je uitgebreide reactie, ik zal eens kijken naar een geschikte en betaalbare preamp, in eerste instantie kijk ik even naar de Tube Art, (betaalbaar)
maar ik weet dat buizen preamps duur kunnen zijn, ik ben handig met een soldeerbout, misschien kan ik er zelf eentje bouwen, maar ik wil voordat ik daar aan begin
ook nog een andere microfoon proberen, eens kijken wat dat oplevert. :)

Offline Invisible

  • Member
  • *
  • Posts: 909
  • Gender: Male
    • http://www.quatreforte.nl
Re: Saxopnamen klinken dun, wat doe ik er aan?
« Reply #3 on: 01 September 2010, 22:09:10 »
Ik heb op dit forum al goede verhalen gehoord over die Tube Art, dus dat lijkt mij zeker een goede keus (zit er zelf ook over te denken die te kopen  :D, maar zoek eigenlijk iets wat nog uitgebreider is met compressor enzo),

Wat betreft microfoons, als budget een grote issue is, kan je voor de microfoon eens naar de volgende kijken:

http://www.feedback.nl/recording-microfoons/samson/c-01-u

Hier heb ik wel goede verhalen over gehoord (voor naar wat hij kost in ieder geval), mocht je wat meer geld er voor over hebben, zou je naar de AKG perception-serie kunnen kijken, waar de feedback zo te zien ook een leuke aanbieding voor heeft van één van de goedkopere modellen uit die serie:

http://www.feedback.nl/recording-microfoons/akg/perception-120

Maar wellicht beter om eerst eens het één en ander uit te proberen alvorens je geld gaat uitgeven :D. Ik ben in ieder geval wel benieuwd waar je straks op uit gaat komen, dus hou ons op de hoogte!
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline Thijs Leuven

  • Member
  • *
  • Posts: 1.628
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
Re: Saxopnamen klinken dun, wat doe ik er aan?
« Reply #4 on: 01 September 2010, 22:29:45 »
Linkjes worden ingekort, moet je even in een [url] plaatsen.  :)

Die Art Tube heb ik zelf ook, prima ding. De buis zou voor een warm geluid moeten zorgen. Wanneer je gewoon in een studio staat te spelen zou ik persoonlijk nooit een clip-on gebruiken... Die is gemaakt om je bewegingsvrijheid te geven, niet om voor een maximale geluidskwaliteit te zorgen.
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Offline Urretje

  • Member
  • *
  • Posts: 27
Re: Saxopnamen klinken dun, wat doe ik er aan?
« Reply #5 on: 01 September 2010, 23:04:33 »
Ok, stel dat ik ga kijken naar een ander soort microfoon dan wat ik nu heb dan neem ik aan dat ik wat moet gaan doen aan geluidsisolatie en dempingmateriaal tegen reflecties, uiteindelijk wil ik de sax opnemen en niet de ruimte.

Wat voor microfoon kan ik dan het best gebruiken?

Offline Invisible

  • Member
  • *
  • Posts: 909
  • Gender: Male
    • http://www.quatreforte.nl
Re: Saxopnamen klinken dun, wat doe ik er aan?
« Reply #6 on: 02 September 2010, 07:24:36 »
Ik heb de linkjes in mijn vorige post even gerepareerd (en ik heb ze nog wel voor dat ik op bevestig gedrukt heb nog gecontroleerd of ze wel werken 8) ), daar in staan twee goedkope microfoons die wellicht wat voor je zijn. Of je de ruimte waarin je gaat opnemen helemaal "dood" wil maken (een dode ruimte is dus een term voor een ruimte met heel weinig of geen geluidsreflecties) is wat voorbarig denk ik. Je neemt immers vlak bij de sax op waarbij het sax geluid logischerwijs veel luider is dan het omgevingsgeluid dus zoveel zal je er ook al weer niet van terughoren. Tenzij je in een kerk opneemt (heb ik wel eens gedaan, dan merk je pas wat echo is :D), maar gewoon binnenshuis in een ruimte met redelijk wat meubels en niet te veel harde oppervlakte zoals parketvloeren, hoef je nog niet al te veel problemen te verwachten. Daarnaast voeg je in je mix uiteindelijk in de meeste gevallen toch weer "akoestiek" toe, dus hoeveel zin heeft het om die eerst helemaal uit je opname te verbannen?

Maar wat is je budget voor een microfoon?
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline Urretje

  • Member
  • *
  • Posts: 27
Re: Saxopnamen klinken dun, wat doe ik er aan?
« Reply #7 on: 06 September 2010, 09:52:23 »
dank je, ik ga eerst een Art Tube kopen en eens kijken wat dat oplevert.

Volgens mij heb ik nu ook best al een aardige microfoon (sennheiser e908b), maar ik kan begrijpen dat een clip-on een ander soort opname geeft dan een microfoon zoals jij ze laat zien.

Mijn budget voor een mic, op dit moment is er niet echt een budget, maar zodra dat er wel is, ik mik zelf meestal niet op de onderkant van het aanbod, maar ergens aan het begin van het midden zeg maar, en volgens mij ligt dat zo rond de 200/300 euro, maar eerst even een andere pre-amp zien te scoren, ben benieuwd wat dat met het geluid doet, mocht het daarna nog steeds dun klinken ga ik kijken naar een ander soort microfoon.

Qua akoestiek van de ruimte, ik kan me voorstellen dat wanneer je eigen akoestiek opneemt je problemen kan krijgen met het toevoegen van reverb / delay, maar misschien dat ik me daar te veel bij voorstel, van een clip-on weet ik dat je eigen akoestiek nauwelijks een rol speelt, maar bij microfoons die je los opstelt heb je daar weer wel mee te maken.

Offline Invisible

  • Member
  • *
  • Posts: 909
  • Gender: Male
    • http://www.quatreforte.nl
Re: Saxopnamen klinken dun, wat doe ik er aan?
« Reply #8 on: 06 September 2010, 10:28:20 »
Hoeveel verschil je huidige clip-on microfoon zal hebben met een grootmembraam om statief kan ik je eigenlijk niet vertellen (heb zelf alleen losse condensatormicrofoons, geen clip-ons), dus wellicht dat de art-tube voldoende is voor wat jij wil bereiken, kan je later altijd nog eens een grootmembraam proberen wat zeker een geluid zal geven wat jij zoekt (eventueel in combinatie met de art-tube). Met jouw budget is er in ieder geval wel de nodige keus waar ik je vooral de AKG perception serie kan aanraden.

Wat betreft het opnemen in akoestiekrijke ruimtes, het naderhand toevoegen van reverb enzo is niet eens zozeer het probleem. Je hebt dat dan toch al vrij weinig nodig omdat het er van nature al vrij veel inzit, maar je het wordt vervelender als je gaat knippen in je opnames omdat je dat al snel terug hoort in de galm die dan onderbroken wordt. Als je op de pc reverb toevoegt doe je dat meestal pas ergens op het einde van het bewerkingsproces (eerst knippen, plakken en normalizen enzo), dus heb je die problemen nooit. De wat duurdere grootmembraams hebben vaak een extra schakelaartje waarmee je kan instellen of de microfoon alleen van voren opneemt, of dat hij meer rondom kan opnemen (omni). Als je deze dan zo instelt dat hij alleen uit de richting van de sax opneemt en de microfoon ook vrij dicht bij de sax zet (20 cm ofzo), zal je net als bij een clip-on grotendeels alleen het directe geluid van de sax opnemen en niet zo veel van de akoestiek.

In ieder geval een erg interessant onderwerp en ik ben dan ook erg benieuwd naar je bevindingen straks.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline niesten

  • Donateur
  • **
  • Posts: 492
    • http://www.ronits.nl
Re: Saxopnamen klinken dun, wat doe ik er aan?
« Reply #9 on: 07 September 2010, 11:54:25 »
Ik heb heel wat jaartjes geleden ooit een cursus opnametechniek in een geluidsstudio gevolgd. Wat mij het meest is bijgebleven is de enorme verschillen in geluid bij veschillende microfoonpostelligen: bij de beker, onderaan van de zijkant, bovenaan, dichtbij, verderaf, etc.).
Een gouden regel die me toen geleerd is, is dat het geluid zo vroeg mogelijk in de keten zo goed mogelijk moet zijn, dus bij de microfoon al (na de saxofoon en saxofonist zelf dan  :-D ).
Dus zodra je een grootmembraam hebt, zou ik je zeker adviseren flink te gaan experimenteren met de opstelling van de microfoon en goed onthouden (of noteren) wat je precieze opstelling is en naderhand de opnamen vergelijken.

Succes met de opnamen en ik lees hier graag je bevindingen.

Groeten,
Roger

Offline Maaarten

  • Member
  • *
  • Posts: 2.242
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
Re: Saxopnamen klinken dun, wat doe ik er aan?
« Reply #10 on: 26 November 2011, 15:32:37 »
Even een schopje.
Ik heb gisteren nog een AKG perception 120 usb besteld (usb-versie omdat mijn geluidskaart(ja, er zit fantoomvoeding op) niet lekker compatibel is met mijn moederbord en processor(dat vervangen kost nog veel meer!), plus dat deze mic ook gewoon op een laptop kan). Binnenkort zal ik eens laten weten hoe ie bevalt!
Nu ook geen excuus meer om niks up te loaden hehe.

Ik wilde eerst een samson c03u, maar voor enkele tientjes meer denk ik nu wat meer tevredenheid op langere termijn in huis te halen zeg maar :-)

Offline Invisible

  • Member
  • *
  • Posts: 909
  • Gender: Male
    • http://www.quatreforte.nl
Re: Saxopnamen klinken dun, wat doe ik er aan?
« Reply #11 on: 26 November 2011, 22:03:56 »
Perception 120 is wel een fijne microfoon, heb hem zelf in de niet usb uitvoering. Voor op het podium is het niet altijd een even handige mic, afgezien dat je er recht voor moet blijven staan, is deze ook nog dermate gevoelig voor andere geluiden op het podium dat rondzingen wel een aardig risico is, maar voor studio erg prettig en door zijn relatief brede richtingsgevoeligheid ook niet zo heel kritisch qua plaatsing. Ben wel benieuwd als wanneer je hem hebt hoe je ervaringen zijn met een microfoon op usb. Zo kan ik mij voorstellen dat een op een laptop het wel eens problemen wil opleveren omdat daar vaak niet alle usb-poorten even veel stroom kunnen leveren (zo doen op mijn werklaptop op sommige poorten mijn usb-stick het niet terwijl een muis geen probleem is).
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline Maaarten

  • Member
  • *
  • Posts: 2.242
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
Re: Saxopnamen klinken dun, wat doe ik er aan?
« Reply #12 on: 29 November 2011, 14:19:36 »
Ja, ik heb 'm echt voor thuisopnamen besteld.
Ik heb 'm nu binnen. Ik heb wat spraak opgenomen nu om te proberen. Ik ben er zeer content mee. Weinig/geen ruis, de P-klanken gaan goed, weinig geslis bij de S en T klanken. Installeren is gewoon simpel plug & play. De afwerking is opvallend netjes trouwens.
Daarbij komt nog een heel lang usb-snoer. Daardoor kan ik 'm ook op de aangrenzende kamer neerzetten evt. waar de ruisende pc niet staat!
Nu de sax nog!