Author Topic: Jim Schmidt sax-ontwerp  (Read 10635 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline JR

  • de familie:
  • Member
  • *
  • Posts: 1.356
  • Gender: Male
Jim Schmidt sax-ontwerp
« on: 21 October 2010, 22:46:47 »
Heeft iemand van het forum ooit dit type sax gezien? (of gehoord/bespeeld)



Het is een sax met een totaal ander kleppensysteem dan de normale sax.
Hij is chromatisch gemaakt, d.w.z. dat er bij elke knop steeds een halve toonsafstand verschil is.
De rechterduim doet ook mee. Het ziet er een stuk simpeler uit dan het normale systeem.
Wel een heel andere manier van bespelen . .



Voor meer info kan je hier kijken:
http://users.gotsky.com/jimschmidt/default.html
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

Offline Rubzer

  • Member
  • *
  • Posts: 51
Re: Jim Schmidt sax-ontwerp
« Reply #1 on: 22 October 2010, 10:30:57 »
Dat is toch helemaal  niet leuk, dan heeft iedereen zomaar opeens technische controle over zijn sax  :shock:
Alt: Selmer Mark VII
Tenor: Selmer Super Action Serie II

Offline Ralph

  • Member
  • *
  • Posts: 314
  • Gender: Male
    • Ralph Design
Re: Jim Schmidt sax-ontwerp
« Reply #2 on: 22 October 2010, 10:38:23 »
Nog nooit van gehoord, maar het ziet er wel stoer uit moet ik zeggen. Ben benieuwd hoe lang het duurt om er aan te wennen. Ik zie in het schema dat de vingerzettingen wel totaal anders zijn. Lijkt me dat een groot deel van die 11 jaar aan vinger combinaties trainen dan voor niks is geweest, plus dat de rechter duim ook even wakker gemaakt moet worden. Het moet wel heel veel beter zijn voordat ik daar aan ga beginnen. Iemand ervaring?
To be or not to be... funky!

The Martin Committee '67 alt | Otto Link 8*

Offline JR

  • de familie:
  • Member
  • *
  • Posts: 1.356
  • Gender: Male
Re: Jim Schmidt sax-ontwerp
« Reply #3 on: 22 October 2010, 11:11:09 »
Filmpjes:

[youtube:3njxavkh]g00VYVcneh0&feature=related[/youtube:3njxavkh]

[youtube:3njxavkh]OeatWHC3zvk&feature[/youtube:3njxavkh]
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

Offline niesten

  • Donateur
  • **
  • Posts: 492
    • http://www.ronits.nl
Re: Jim Schmidt sax-ontwerp
« Reply #4 on: 22 October 2010, 18:09:21 »
Ik had er inderdaad wel es van gehoord (of eigenlijk gelezen).
Vond het toen eigenlijk niet meer dan een "leuk geprobeerd" verhaal.
Klinkt leuk, alles chromatisch en dus veel logischer. Maar dan alleen als je nog helemaal moet beginnen. Aan de huidige generatie saxofonisten denk ik dat dit niet besteed is. Aan mij in elk geval niet.

Groeten,
Roger

Offline willemijn

  • Member
  • *
  • Posts: 157
Re: Jim Schmidt sax-ontwerp
« Reply #5 on: 22 October 2010, 18:16:56 »
Goh, ik had er nog nooit van gehoord, maar het lijkt me wel heel interessant om er eens op te spelen.
Leuk die filmpjes!

Offline Maaarten

  • Member
  • *
  • Posts: 2.242
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
Re: Jim Schmidt sax-ontwerp
« Reply #6 on: 22 October 2010, 18:46:39 »
Ik vind 'm wel leuk. mooi ding. Vraag me alleen af of je die hulpklepjes nu nog hebt. Zoals de Gis klep die je kunt blijven indrukken als je de F of Fis speelt enzo.

Offline Invisible

  • Member
  • *
  • Posts: 909
  • Gender: Male
    • http://www.quatreforte.nl
Re: Jim Schmidt sax-ontwerp
« Reply #7 on: 22 October 2010, 19:49:49 »
Het idee is leuk, alleen vraag ik mij dan af hoe het bereik van de sax wordt en hoe het octaveren gaat. Bij een normale sax is elke klep een hele noot (behalve tussen de B en C en tussen de E en F) en heb je in één rij kleppen een heel octaaf aan bereik en doe je de sharps en flats met alternatieve grepen en extra klepjes. Omdat alles hier chromatisch zit, krijg je volgens mij nooit één heel octaaf in één rij want daar heb je dan 12 kleppen voor nodig en zou je dus wellicht voor een hoger octaaf hele andere grepen moeten pakken (net zoals bij een klarinet het geval is bijvoorbeeld)?

Overigens is het idee van een chromatische verdeling opzich wel aardig, als (beginnend  8)) gitarist kan ik vertellen dat je met een chromatische verdeling (zoals bij een gitaar met frets het geval is) wel een veel beter idee krijgt hoe toonladders en akkoorden opgebouwd zijn en ook het denken in intervallen wordt zo meer gestimuleerd wat weer bij improviseren enzo handig is.

Edit:
Even de fingering chart bekeken en je hebt toch één octaaf per rij kleppen, lijkt mij alleen lastig bij de overgang van G naar G# omdat je je rechterduim dan los moet laten.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline Sebo

  • Member
  • *
  • Posts: 675
  • Gender: Male
Re: Jim Schmidt sax-ontwerp
« Reply #8 on: 22 October 2010, 22:38:03 »
Mijn eerste reactie was "wat een fragiel ding".

Echter; als het instituut James Carter het de moeite vindt, wie zijn wij dan om te twijfelen.

Ben wel benieuwd naar zo'n apparaat.

m.v.g.  Sebo
Tenor Dolnet Belair verzilverd 41******
Brillhart ebolin special/ rico royal

Offline jeannet

  • Member
  • *
  • Posts: 59
Re: Jim Schmidt sax-ontwerp
« Reply #9 on: 23 October 2010, 01:25:12 »
COOL, deze toeter!
Alleen, ik begin er niet aan, raak enorm in de war met de vingerzetting dan, ben al blij dat ik nu zo nu en dan de kleine Bes weet te vinden (die had ik niet op de klarinet)
Jeannet