Na een eigen Selmer Refererence 54 altsax, een eigen SA80 Series II tenorsax en een eigen Jinbao sopraansax (voor m'n zoontje) kon het niet uitblijven...
Ik kon welliswaar regelmatig een baritonsax lenen om op te spelen en had zelf nog een eigen oude afgeleefde Dolnet bariton(niet goed bespeeldbare, maar ook niet lonend om te reviseren), maar de drang naar een eigen (goede) bariton sax bleek toch te groot <!-- s:wink: -->:wink:<!-- s:wink: --> .
Bij voorkeur een Selmer, maar zelfs tweedehands was de prijs ruimschoots boven mijn budget <!-- s:( -->

<!-- s:( --> . Yanagisawa vond ik vrij iel klinken, NYS kon me niet bekoren. LC Sax sprak bijzonder makkelijk aan (lage A zonder problemen ECHT fluisterzacht) <!-- s:!: -->:!:<!-- s:!: --> en had ook een lekker geluid <!-- s:) -->

<!-- s:) --> . Tai Shan klonk erg lekker (rauw, donker, ...) <!-- s:D -->

<!-- s:D --> , maar had een vervelend bijgeluid (soort gezoem, lucht stroom, ...) bij de hoge G <!-- s:? -->:?<!-- s:? --> ... De toehoorders dachten dat dit bijgeluid van mijn riet of mondstuk kwam en niet van de sax <!-- s:? -->:?<!-- s:? --> , maar waarom heb ik dit dan bij geen enkele andere sax gehad.... <!-- s:?: -->:?:<!-- s:?: --> Verschillende mondstukken (S80 C**,S80 D, Meyer) maakten geen noemenswaardig verschil tov mijn huidige mondstuk (S80C*) vwb dat bijgeluid. Twijfel bleef dus tussen LC Sax (enorm speelgemak, goede klank, goede recenties) en Tai Shan (enorm lekkere klank, maar bijgeluid, onbekend merk).
Wil Bevers heeft uiteindelijk wat aanpassingen gedaan waardoor het bijgeluid minder was (lees, wel nog aanwezig, maar niet meer storend). Dus twijfel bleef nog steeds. Afgelopen zaterdag met kritische toehoorder (mijn zus) nog maar eens (voor de 3e keer) gaan proberen. Ook geleende SA80II mee voor een direkte vergelijking. Daar bleek de Tai Shan zelfs lekkerder te klinken dan de SA80II !! En toen ik (per toeval) een iets andere mondzetting gebruikte <!-- s:idea: -->:idea:<!-- s:idea: --> was het bijgeluid plots verdwenen. Stemming voor de zekerheid nog even met tuner gecontroleerd: midden D iets aan de hoge kant (maar dat hebben veel saxen) en de twee grepen voor de midden Bes (enerzijds het achtje, anderzijds T-A klep) bleken naast een miniem verschil in klank (komt vaker voor) ook een klein verschil in toonhoogte te hebben (nog niet eerder tegengekomen), maar dat is met gemak te corrigeren.
Toen heb ik dus uiteindelijk de keuze gemaakt voor de Tai Shan t.o.v. de LC Sax.
Met de uitbreiding van deze Tai Shan Bariton sax is mijn sax familie nu kompleet <!-- s:D -->

<!-- s:D --> <!-- s:D -->

<!-- s:D -->
Bij deze wat foto's van de nieuwe aanwinst en van de hele familie:

De nieuwste telg in mijn sax familie

........

Gravures op kleppen ben ik normaal niet zo kapot van, maar deze zijn mooi subtiel gemaakt en geven een bepaalde lichtweerkaatsing die erg mooi valt.

Mijn hele familie sax
Groeten,
Roger