Hoe groot zijn de verschillen tussen verschillende soorten polsters eigenlijk? Kan je dat in een dubbelblind onderzoek horen? Dit zijn twee vragen waarover veel meningen bestaan maar weinig antwoorden. Het dichtst bij een antwoord komen de metingen aan de porositeit van polsters.
Coltman heeft hier metingen gedaan bij fluiten en fagotten. Zijn conclusie was dat je de gebruikelijke verschillen in porositeit niet kan horen. Bij saxofoons is het misschien een ander verhaal. Maar als porositeit het geluid beinvloed, dan kan je altijd een laagje plastic tussen het vilt en het leer van een polster stoppen.
Ik heb een aantal oude polsters gezien met zo een tussenlaag. Music Maker heeft daar ook een keuze voor gemaakt.
Een bijkomend voordeel is dat het vilt dan niet nat wordt.
Nu is waarschijnlijk de zetting van de polster belangrijker dan de porositeit.
Mijn methode voor het bepalen of de zetting van een polster kan worden verbeterd is een visuele check.
Als je in de ring die het toongat heeft gemaakt op de polster kijkt, dan is het contact oppervlak van de polster en het toongat gladder dan de rest van de poster.
Als er een complete glanzende ring is, dan is er weinig te verbeteren.
Deze silver lining ontstaat waarschijnlijk als het leer vochtig is. Wet leather molding is de engelse naam voor dit proces.
Er zijn nog geen dubbelblind testen gedaan, dus zie dit als een suggestie.
Ik ga wel kijken of ik de verschillen van voor en na het vormen van die ring kan meten.