Author Topic: Toptones op tenor  (Read 11153 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Jeroen Goedhart

  • Member
  • *
  • Posts: 62
  • Gender: Male
Toptones op tenor
« on: 04 July 2013, 10:00:04 »
Ik loop al geruime tijd met een probleem waar ik niet uit kom.

Tijdens optredens jams enz. ...krijg ik het niet meer voor elkaar om met mijn tenor de toptones te spelen. In eerste instantie dacht ik dat het aan mijn Amati lag, maar ondertussen in minder ergere mate ook op mijn nieuwe toeter de Vito.
De setup is Guardala en fibracell 3,5.
De noten waar ik het over heb zijn F#, G, en A over het algemeen.  De sound die er dan uit komt valt dan het beste te omschrijven als multi tones. Een hoop gekraak en gepiep en het klinkt vaak nergens naar. Leuk als je dat effect wilde maar niet als je een zuivere A wil spelen.
TIjdens oefenen in mijn oefenruimte heb ik de problemen absoluut niet. Heeft dat te maken met de geluidsdruk als je in een luidruchtige omgeving speelt?
Als ik die noten op mijn alt speel haal ik ze zonder moeite, ook op het podium. Blijkbaar zijn de toptones op tenor lastiger dan ik dacht.
Enig idee waar dat aan zou kunnen liggen?

Offline Windbuil

  • Member
  • *
  • Posts: 1.067
  • Gender: Male
Re: Toptones op tenor
« Reply #1 on: 04 July 2013, 10:39:48 »
Ten eerste vind ik de G een moeilijk te raken toon.
Met de Fis en A heb ik minder moeite.
Ten tweede: niet altijd kunnen de altissimo grepen op alt zondermeer toegepast worden op tenor.
Je hebt het altissimo-overzicht van Londeix?

Maar, meestal is het  't gevolg van stress. Zo van: "Fuck, daar komt die G. Die is al een paar maal mislukt. As 'ie nou maar goed gaat."
Zoiets had ik met een snel loopje. Thuis perfect en in hoger tempo. In de rep.ruimte? Na een paar mislukkingen, miste ik zelfs het moment van inzetten.
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap

Offline Daan

  • Member
  • *
  • Posts: 2.327
  • Gender: Male
  • sopraan, alt en tenor
Re: Toptones op tenor
« Reply #2 on: 04 July 2013, 12:25:28 »
Ik zit ook altijd te stoeien met die G. Het zit veel tussen ons oren en wanneer ik onzeker zou worden zou die G er niet uit kunnen komen.
Zoals je zelf aangeeft een multi tones denk ik aan een multiphonic. Misschien geef je net iets te veel lucht waardoor je gecontroleerd overblaast, hierdoor ontstaat zo'n noot.
Ik heb zelf het altissimo tabel van Londeix niet, zou je die aan mij kunnen geven?
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Offline Jeroen Goedhart

  • Member
  • *
  • Posts: 62
  • Gender: Male
Re: Toptones op tenor
« Reply #3 on: 04 July 2013, 12:34:26 »
klopt, de G op alt is compleet anders dan op tenor. En nee, die tabel heb ik niet.
Kan het ermee te maken hebben dat er op de mondstuktafel van de guardala pitjes zitten waardoor zich daar vocht verzameld?
en het stukje stress en vicieuze cirkel momenten hebben er zeker ermee te maken ja.
Met de G heb ik vooral pitch problemen. Hij lijkt meer op een F# dan op de G.
terwijl ik de A met erg veel moeite "live "eruit krijg. Dat is toch een van de meest simpele grepen denk ik.

Offline Windbuil

  • Member
  • *
  • Posts: 1.067
  • Gender: Male
Re: Toptones op tenor
« Reply #4 on: 04 July 2013, 14:34:28 »
Vocht kan haast niet de oorzaak zijn.

De A alti. pak ik op mijn Conn 10M ('40) met linker midd. en ringvinger op de gewone G en A, en de rechter wijs- en midd.vinger op de gewone F en E en de okt. knop.

Volgens aantekening van Rolf Delfos moet op een tsx de G worden gegrepen:
Quick F en zij- bes en de okt. knop. Toon is wat wankel maar bij mij goed van hoogte en helderheid.
 In de Londeix tabel staan 8(!) mogelijkheden voor de G. D'r zit er eentje bij die ik voor de Fis gebruik: q.F,,zij-bes en rechter wijsvinger op de gewone F.  Met okt.klep
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap

Offline ikJaap

  • Member
  • *
  • Posts: 114
Re: Toptones op tenor
« Reply #5 on: 04 July 2013, 16:55:57 »
Dit is de meest uitgebreide lijst die ik ken van grepen voor toptones: http://www.wfg.woodwind.org/sax/sax_alt_4.html

Offline Pieter

  • Member
  • *
  • Posts: 1.575
Re: Toptones op tenor
« Reply #6 on: 04 July 2013, 18:34:41 »
Toptonegrepen voor alt kunnen niet zonder meer worden toegepast op tenor of andere toeter. Het is ook merkafhankelijk.
Daarnaast is een goed werkend strottehoofd het allerbelangrijkste, samen met een goed gehoor. Wanneer dat goed werkt maakt het niet uit wat voor greep je kiest, je blaast dan altijd wat je wilt. Dit zijn geen 3 O's maar een stuk of 30.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline emdee

  • Member
  • *
  • Posts: 187
Re: Toptones op tenor
« Reply #7 on: 04 July 2013, 18:38:43 »
Alt: Selmer SAII met Meyer mstuk Vandoren riet
Sop: Venus, met Venus mondstuk Vandoren 2.5riet
midi:  Yamaha WX5

Offline Jeroen Goedhart

  • Member
  • *
  • Posts: 62
  • Gender: Male
Re: Toptones op tenor
« Reply #8 on: 05 July 2013, 11:52:37 »
Vocht kan haast niet de oorzaak zijn.

De A alti. pak ik op mijn Conn 10M ('40) met linker midd. en ringvinger op de gewone G en A, en de rechter wijs- en midd.vinger op de gewone F en E en de okt. knop.

Volgens aantekening van Rolf Delfos moet op een tsx de G worden gegrepen:
Quick F en zij- bes en de okt. knop. Toon is wat wankel maar bij mij goed van hoogte en helderheid.
 In de Londeix tabel staan 8(!) mogelijkheden voor de G. D'r zit er eentje bij die ik voor de Fis gebruik: q.F,,zij-bes en rechter wijsvinger op de gewone F.  Met okt.klep

Winbuil en Emdee..

het blijken toch andere grepen te zijn en die wel goed werken. De setting van Delfos gebruikte ik ook jaren maar deze blijkt niet goed te werken op de Vito. Dankzij de Londeix tabel heb ik er nu een aantal gevonden die wel werken. Begon al aan mijzelf te twijfelen dat ik het verleerd was ::)
Dat betekend ...oefenen, oefenen om mijn oude grepen er weer uit te krijgen. Leuk, ik heb morgen een optreden in emmeloord met mijn band. Dan maar even geen toptones spelen ;D

thnx!

Offline Windbuil

  • Member
  • *
  • Posts: 1.067
  • Gender: Male
Re: Toptones op tenor
« Reply #9 on: 05 July 2013, 14:27:20 »
Een Londeix tabel op de kop getikt. Mooi. Welke G greep gebruik je?
Waar heb je die tabel vandaan?

Toi, toi, toi in Emmeloord.
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap

Offline Jeroen Goedhart

  • Member
  • *
  • Posts: 62
  • Gender: Male
Re: Toptones op tenor
« Reply #10 on: 05 July 2013, 15:39:59 »
Een Londeix tabel op de kop getikt. Mooi. Welke G greep gebruik je?
Waar heb je die tabel vandaan?

Toi, toi, toi in Emmeloord.

het is niet de tabel waar jij het over had maar die van Emdee.. http://wardbaxter.com/education/sax_altissimo.pdf
Daar staan 10 verschillende grepen in voor b.v. F#.
Voor G gebruik ik nu B, G en D .....erg stabiele greep. Zit wat aan de lage kant maar dat komt wel goed.
Voor F#: C,G en F.  Die twee volgen elkaar mooi op.

OP het voorbeeld: http://wardbaxter.com/education/sax_altissimo.pdf  zijn het 8e greep voor de F# en de 9e greep vor G.
De rest werkt prima zoals ik het altijd deed.


Offline the martin

  • Member
  • *
  • Posts: 3.566
    • http://www.themartinstory.net
Re: Toptones op tenor
« Reply #11 on: 06 July 2013, 11:38:39 »

Offline Windbuil

  • Member
  • *
  • Posts: 1.067
  • Gender: Male
Re: Toptones op tenor
« Reply #12 on: 08 July 2013, 12:28:58 »


@ Jeroen

Quote
Voor G gebruik ik nu B, G en D .....erg stabiele greep. Zit wat aan de lage kant maar dat komt wel goed.
Wat je met die D doet, is de brugklep sluiten.
Misschien lage es erbij openen en/of ook de lage cis.

Delfos gebruikt op z'n alt een dubbele vorkgreep: b-g en f-d. Maar ik weet niet meer voor welke toon.

Hoe was het in Emmeloord? Afgezien van het weer?

Groet,
Briesje
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap