Author Topic: Ligatures  (Read 2013 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Penningh

  • Always remember; the world is full of nice people! So if you can't find one.....be one.
  • Member
  • *
  • Posts: 487
  • Gender: Male
Ligatures
« on: 21 May 2013, 11:50:22 »
We hebben het al dikwijls in dit forum gehad over verschillen in geluid van saxofoons.
Afgelopen week deed ik een ontdekking die mij in eerste instantie verbaasde maar vervolgens heel logisch vond.
Samen met een andere tenorblazer speel ik al jaren in hetzelfde orkest.
We hadden al eens geconstateerd dat onze saxen anders klonken maar er verder niets mee gedaan.
Omdat er een lastig stuk van Astor Piazola op de lessenaar kwam (mijn eigen "schuld", want het was mijn voorstel als lid van de muziekcie) hadden we besloten om dit stuk samen te oefenen.
Verbazend was dat de sax van mijn medemuzikant een veel helderder geluid had.
Dus saxen gewisseld maar het verschil bleef. Het zit dus niet in de muzikant.
Dan ga je vergelijken, wat is anders.
Sax           Selmer SA 80 II   gelakt  -  Selmer mark VI verzilverd
Mondstuk  Selmer C80**                 -  Selmer C80**
Riet           Vandoren classic 3          -  Rigotti 3m
Ligature     B&G                              -  B&G
Na diverse keren van wisselen van sax en mondstukken kwamen we tot de conclusie, het moet het riet zijn.
Dus rieten wisselen.
Daar kwam de aap uit de mouw.
Ik speel met een B&G standaard ligature en mijn collega op B&G L13 SR.
Ligatures uitgewisseld.
Mijn sax speelde helderder en die van mijn collega doffer.
Nooit geweten dat zelfs de binder op de sax zoveel geluidsverschil maakt.
Ik heb direct een nieuwe ligature besteld.
Penningh
Tenor: Selmer Mark VI 1967 verzilverd - mondstuk Selmer C**- Rigotti 3m.
Tenor:The Martin Stensil ong. 1935 -verzilverd- mondstuk SM-Rigotti 3m.

Offline emdee

  • Member
  • *
  • Posts: 187
Re: Ligatures
« Reply #1 on: 21 May 2013, 11:57:14 »
Dat is bijzonder....... Weet je zeker dat je alles andere geelimineerd hebt?

dit zet me aan het denken.
Ik heb Candy dulfer al eens zien spelen met een ( draadachtig) opgebonden riet.....
Zelf gebruik ik een (kunst) leren ligatuur met een enkele schroef aan de niet rietzijde.(alt)
Alt: Selmer SAII met Meyer mstuk Vandoren riet
Sop: Venus, met Venus mondstuk Vandoren 2.5riet
midi:  Yamaha WX5

Offline Penningh

  • Always remember; the world is full of nice people! So if you can't find one.....be one.
  • Member
  • *
  • Posts: 487
  • Gender: Male
Re: Ligatures
« Reply #2 on: 21 May 2013, 12:14:34 »
We hebben alle mogelijke opties uitgeprobeerd.
We waren er ons van bewust dat er geluidsverschillen in de saxofoons vanwege het type en uitvoering moesten zitten maar dat de binder daar zo'n rol in speelde verbaasde ons.
Ik heb me laten vertellen, ik ben niet in de gelegenheid geweest om dit te onderzoeken, dat de Dulfers hun riet vastbinden met een koordje.
Bij mij op het dorp woonde een bekende klarinettist, de naam is me ontschoten, ik heb niets met klarinetten, die zijn riet vastbond met een elastiekje.
Het eigenlijk wel logisch dat een binder van invloed is op het geluid.
Mijn binder klemt het riet over de volle breedte vast terwijl de andere binder vastklemt met twee smalle streepjes. Het riet is veel vrijer.
Penningh
Tenor: Selmer Mark VI 1967 verzilverd - mondstuk Selmer C**- Rigotti 3m.
Tenor:The Martin Stensil ong. 1935 -verzilverd- mondstuk SM-Rigotti 3m.

Offline mabo1024

  • Member
  • *
  • Posts: 22
Re: Ligatures
« Reply #3 on: 21 May 2013, 21:49:45 »
Ik heb onlangs mijn ligatuur vergeten en als noodoplossing het riet met een touwtje vastgebonden.
Resultaat: totaal geen verschil in klank, maar een ligatuur is wel handiger.

Offline Penningh

  • Always remember; the world is full of nice people! So if you can't find one.....be one.
  • Member
  • *
  • Posts: 487
  • Gender: Male
Re: Ligatures
« Reply #4 on: 25 May 2013, 10:54:36 »
Ik speel met een B&G standaard ligature en mijn collega op B&G L13 SR.
Ik heb de ligature binnen gekregen en op miojn beide saxen uitgebreid geprobeerd.
Op mijn Selmer was de invloed groter dan op mijn oude toeter.
Buiten dat de klank helderder is, is het meest opvallende dat in de laagte de klank voller(dieper) is en dat ik hem in de hoogte makkelijker zuiver hou.
Ik ben wel blij met mijn nieuwe aankoop.
Penningh
Tenor: Selmer Mark VI 1967 verzilverd - mondstuk Selmer C**- Rigotti 3m.
Tenor:The Martin Stensil ong. 1935 -verzilverd- mondstuk SM-Rigotti 3m.

Arn0

  • Guest
Re: Ligatures
« Reply #5 on: 25 May 2013, 11:50:15 »
Wat mij opvalt bij m'n leren BG-binder, is dat het best uitmaakt hoe je hem erop zet. En dan bedoel ik dat ik nauwelijks zie dat hij er net iets anders op staat, maar dat het toch anders speelt.