Author Topic: Graveren contra timbre?  (Read 6867 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Windbuil

  • Member
  • *
  • Posts: 1.067
  • Gender: Male
Graveren contra timbre?
« on: 02 May 2014, 12:09:21 »
Op dit forum werd al eens van gedachten gewisseld over oppervlaktebewerking en of dat invloed heeft op het timbre van saxen. Van herlakken wordt in Muiderberg met grote stelligheid beweerd dat dat ten koste van het timbre  gaat.

Graveren is een oppervlakte bewerking waarbij metaal wordt weggenomenen.  Als ik de uitbundig gegraveerde Conn altsax op de site http://www.instrumentgravures.be/conn-new-wonder/ bekijk, ga ik me toch afvragen: zou dat geen invloed hebben op het timbre?
Heeft iemand daar gedachtes over?
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap

Offline stef

  • Member
  • *
  • Posts: 104
Re: Graveren contra timbre?
« Reply #1 on: 03 May 2014, 19:44:45 »
Ik kan u zeggen dat ik de eigenaar ben van de daar onlangs gegraveerde bassax selmer marl vi en de gravure doet niets af van de klank.
Selmer Performing Artist

Offline tjref

  • Member
  • *
  • Posts: 25
Re: Graveren contra timbre?
« Reply #2 on: 08 May 2014, 07:49:34 »
Ik denk dat het vrij weinig zal uitmaken. Timbre wordt toch meer bepaald door de vorm en het type materiaal in mijn ogen. En wellicht de massa van het materiaal, met graveren haal je nauwelijks materiaal weg.
Ook de spanning in het instrument kan de toon beïnvloeden.
Maar een riet dat de ene keer net iets anders op het mondstuk zit, of een ander riet heeft vele malen meer invloed.

Ook ben ik van mening dat het grootste gedeelte van de klank vanaf het begin van het instrument bepaald wordt, de nek, na het mondstuk en riet uiteraard. En hoe verder je naar het einde gaat hoe minder invloed, behalve de vorm.

Ik denk soms ook dat het gebruik van een sticker voor je tanden op het mondstuk de toon minder scherp maakt, maar dat zou ook net zogoed kunnen omdat je schedel dan minder resoneert.

Misschien wel als je excessief gaat graveren over het hele instrument. Maar dat zal er ook voor zorgen dat het dan ook significant dunner wordt.

Maar goed, het is mijn mening. Kan ook altijd nog bijgesteld worden ;)

Offline Windbuil

  • Member
  • *
  • Posts: 1.067
  • Gender: Male
Re: Graveren contra timbre?
« Reply #3 on: 02 June 2014, 13:08:00 »
Interessante zienswijze van Tjef.
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap

Offline Windbuil

  • Member
  • *
  • Posts: 1.067
  • Gender: Male
Re: Graveren contra timbre?
« Reply #4 on: 18 December 2014, 16:36:01 »
Er wordt nogal bedenkelijk gereageerd op overgelakte saxen. Dat overlakken zou ten koste gaan van de sound; van het timbre. Een saxofoonhandelaar nabij het IJselmeer vertrouwde me eens toe: "Het is niet het herlakken wat invloed heeft op het geluid; het is het polijsten daaraan voorafgaand. Je neemt metaal weg."
Hoeveel zou dat dan kunnen zijn als graveren geen invloed op het geluid zal hebben?
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap