Author Topic: Octaafsprong blijft 'hangen', wie heeft een tip?  (Read 8696 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Jannaa

  • Blazer
  • ***
  • Posts: 182
Octaafsprong blijft 'hangen', wie heeft een tip?
« on: 28 September 2014, 20:46:16 »
Ik ben bezig een etude in te studeren. Daarin komen octaafsprongen naar beneden in voor. Deze moeten gebonden worden gespeeld. Dat lukt niet goed. Als ik de octaafklep loslaat blijft de hoge toon nog even 'hangen' voordat je de lage toon hoort.

Mijn leraar heeft het met zijn eigen mondstuk getest, en kwam tot de conclusie dat het aan mij ligt en niet aan het instrument.
En toen was de lestijd voorbij.

Nu ben ik al dagen aan het uitproberen wat ik anders zou moeten doen.
Nog geen verbetering in zicht, het wordt een beetje frustrerend.
Heeft iemand een tip wat de oorzaak zou kunnen zijn?

Zie bijlage met het stukje waar het om gaat. Tempo is 130 kwartnoten per minuut.

[verwijderd door de beheerder]
Altsaxofoon Yanagiawa WO1; mondstukken Selmer S80 C*, Yamaha 4C en ESM 5*Alt Classic; rietbinder François Louis
Tenorsaxofoon Selmer 80 Super Action

Offline johanj

  • Member
  • *
  • Posts: 348
  • Gender: Male
  • Als niemand op mij let speel ik zulke mooie noten!
    • basensax
Re: Octaafsprong blijft 'hangen', wie heeft een tip?
« Reply #1 on: 28 September 2014, 21:28:47 »
Ik heb er niet echt verstand van, maar hoe lukt het zonder octaafklep?
T: YTS61s T-deco: Coeusnon 1899. Martin Committee III
A: Keilwerth Toneking -1961; 
S: yanagisawa s900;

Offline Janneman

  • Als Candy Dulfer 'm zou spelen, zou 'ie twaalf weken op 1 staan.
  • Member
  • *
  • Posts: 380
  • Gender: Male
    • SaxTips
Re: Octaafsprong blijft 'hangen', wie heeft een tip?
« Reply #2 on: 28 September 2014, 21:51:18 »
Dit heeft allemaal te maken met je embouchure welke nog niet optimaal is. Aangezien je nog niet zo lang geleden begonnen bent is dit ook niet verwonderlijk.
In alle gevallen is het embouchure gerelateerd aan een combinatie van factoren: winddruk (de ademsteun), mond- en/of lipstand ten opzichte van het instrument, spierspanning (buikspieren, middenrif, kaak, mond, lippen, tong), de grootte van de luchtdoorstroomopening en de richting waarin de speler de lucht het mondstuk van het instrument instuurt.

In jou geval is het zaak om tijdens de actaafval aandacht te schenken aan zoveel mogelijk openen van de keel, mondholte zo groot mogelijk houden (tong laag) en extra ademsteun geven. Op dat moment kort de lipspanning verlagen zorgt ervoor dat je riet in het laag vrij kan trillen.

Wat ook helpt is een lichter riet te gebruiken. Wellicht is je riet voor dit soort oefeningen toch nog iets te zwaar gekozen. Als je het embouchure voor deze oefenigen eenmaal beheerst zou je weer terug kunnen naar een zwaarder riet.
Alto    - Yanigisawa A901 brons neck
Tenor - Yanigisawa T901
Bariton - Yanigisawa B-901

Offline Pieter

  • Member
  • *
  • Posts: 1.575
Re: Octaafsprong blijft 'hangen', wie heeft een tip?
« Reply #3 on: 28 September 2014, 22:59:38 »
Helemaal niet met Jantje eens!

Ten eerste;
Je docent moet je al lang hebben uitgelegd wat er eigenlijk gebeurt wanneer je saxofoon speelt. Dat is namelijk essentieel om te weten zodat je de moeilijkheden die je gedurende de komende jaren goed kunt oplossen. Hij hoort direct te herkennen wat er gebeurt.
Ten tweede;
Toonhoogte maak je door middel van je strottehoofd, precies zoals je dat doet bij zingen. In het veel gebruikte gebied, op je sax vanaf lage E tot ongeveer midden E, voel je niet dat je je stembanden spant en ontspant terwijl je praat, zingt of saxofoon speelt. Kom je buiten dat gebied dan merk je direct dat je stembanden daar ongetraind zijn. Lage noten willen niet en hoge noten klinken geforceerd en daardoor is dat alles ook nog vreselijk vals.
Deze ongetraindheid zorgt ervoor dat je strottehoofd te traag reageert wanneer je grote intervallen moet spelen. Je strottehoofd blijft te lang staan in de stand voor de hoogste noot en het duurt even voordat het gezakt is totdat de juiste stand voor de laagste noot is bereikt.

Ten derde;
Er is een interval wat moeilijker is dan de overige intervallen en dat is alles naar midden D! Daar komt naast bovengenoemde nog bij dat er ook tussen je oren een obstakel zit. Dat komt omdat je ineens alle kleppen dicht doet en daardoor een grotere tegendruk ervaart, en verwacht. Daardoor  stop je een fractie van een seconde met blazen en dan is het....weg klank!
Interval naar midden D vraagt altijd om meer ademsteun en vooral dóórblazen!.

Ten vierde;
Met embouchure heeft dat alles niets te maken. Daar moet je niets aan veranderen. Op het moment dat je je embouchure gebruikt om een en ander makkelijker te maken of te verhelpen ben je op een foute manier aan het saxofoon spelen. Je embouchure blijft altijd gelijk, van hoog tot laag.
Je rieten pas je aan wanneer je niet tevreden bent over je riet, of wanneer het versleten is.

Wat kun je doen om dit te verbeteren?
Blijf altijd bewust van bovengenoemde zaken, maar ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat je daarbij iemand nodig hebt, die je daar voortdurend op wijst en je in onderwijst. Een docent moet je uitvoerig vertellen hoe een en ander werkt en tot stand komt omdat je anders de verkeerde oplossingen gaat zoeken voor de problemen die je nog gaat tegenkomen. En geloof me, die gaan nog wel komen.
Verder kun je de twee ringbanduitgaven van Klose aanschaffen, daar staan veel oefeningen in. Het resultaat moet dan weer wel beoordeeld worden door iemand die je ook weer uitlegt waaróm dingen gebeuren, laat horen hoe het wel moet én uitlegt wat er fysiek moet gebeuren om het gewenste effect te krijgen.

Succes!

PS, er zijn hele volkstammen die al jaren spelen en het nog steeds niet kunnen en zich er ook niet bewust van zijn. Doordat je je al wel bewust bent van het gebeuren ben je die mensen al een hele stap vóór! Hou vol!
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline the martin

  • Member
  • *
  • Posts: 3.566
    • http://www.themartinstory.net
Re: Octaafsprong blijft 'hangen', wie heeft een tip?
« Reply #4 on: 28 September 2014, 23:24:33 »
Regel 1: Pieter heeft gelijk
Regel 2: indien niets anders van toepassing treedt regel 1 in werking

Geen smiley, geen ironie!!!!

Zelfs ik, met mijn 37 jaar ervaring heb er problemen mee.

Offline Pieter

  • Member
  • *
  • Posts: 1.575
Re: Octaafsprong blijft 'hangen', wie heeft een tip?
« Reply #5 on: 28 September 2014, 23:35:51 »
Tsja....best lastig, dat saxofoon spelen...maar daarom vind ik het eigenlijk wel zo leuk....
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Janneman

  • Als Candy Dulfer 'm zou spelen, zou 'ie twaalf weken op 1 staan.
  • Member
  • *
  • Posts: 380
  • Gender: Male
    • SaxTips
Re: Octaafsprong blijft 'hangen', wie heeft een tip?
« Reply #6 on: 28 September 2014, 23:51:38 »
Pieter, je hoeft het niet met me eens te zijn, maar we hebben het grotendeels wel over hetzelfde. Jij gaat er echter in je betoog vanuit dat embouchure stabiel dient te zijn terwijl ik van mening ben dat je er jaren over doet om een goede embouchure op te bouwen. Vele spieren zijn nog onvoldoende gebruikt/getraind bij een beginnende speler. De eerste jaren ben je dus nog op zoek naar de voor jou juiste combinatie. En dat speelt hier parten. Waar jij praat over strottenhoofd schrijf ik keel. Verder kan ik je betoog wel onderschrijven.

En wat het riet betreft, indien het te zwaar gekozen is en je spel daardoor beperkt dien je een lichter riet te nemen en niet stug te blijven volhouden. Uit het verhaal van Jannaa viel niet op te maken of ze mogelijk een te zwaar riet heeft, vandaar mijn suggestie. En 100% zeker weten dat dat helpt om de lage noten er makkelijker uit te krijgen. Dat helpt je dan weer om te ontdekken waar je embouchure invloed heeft. Het is tenslotte een grote zoektocht.
Alto    - Yanigisawa A901 brons neck
Tenor - Yanigisawa T901
Bariton - Yanigisawa B-901

Offline Pieter

  • Member
  • *
  • Posts: 1.575
Re: Octaafsprong blijft 'hangen', wie heeft een tip?
« Reply #7 on: 29 September 2014, 00:01:43 »
Ja Jantje, ik snap je wel, maar het punt is wanneer al die dingen gevonden zijn, alles in orde is dus, het nog steeds moeilijk is om grote intervallen te spelen. En dat los je niet op door aan de basale voorwaarde van een goede embouchure en een passend riet te voldoen. Dat zijn algemeenheden terwijl die intervallen om specifieke aandacht en oplossingen vragen.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline drietenor

  • met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • Posts: 1.793
  • anser custodis animus
Re: Octaafsprong blijft 'hangen', wie heeft een tip?
« Reply #8 on: 29 September 2014, 09:13:46 »
Dat je met saxofoon spelen ook je strottenhoofd moet gebruiken heeft goede redenen.
De meest eenvoudige is dat het is theoretisch onmogelijk is om een volledig zuivere saxofoon te maken, met het huidige aantal kleppen.

Zoals Pieter aangeeft geeft het problemen als je de toonhoogte gaat corrigeren met embouchure.
De oplossingen is om met je strottenhoofd de goede toonhoogte te zingen, maar zo zacht dat je het bijna niet kan voelen.
De saxofoon slaat dan eerder aan, wat een beter begin van de toon geeft.
Je kan dat uitproberen door wel en niet je strottenhoofd te gebruiken en kijken hoe snel een toon ontstaat op je saxofoon.
Door veel oefening kan je je strottenhoofd trainen zodat je er niet al teveel bij hoeft na te denken.

Nu is er een methode om octaaf sprongen naar beneden makkelijker te maken waarbij je wel even moet nadenken.
Je zingt tijdens het spelen van de hoge toon alvast de octaaf lagere toon met je stembanden.
De hoge toon zal hierdoor iets minder mooi zijn, maar de lage toon slaat eerder aan.


  8) 8) 8)
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline Pieter

  • Member
  • *
  • Posts: 1.575
Re: Octaafsprong blijft 'hangen', wie heeft een tip?
« Reply #9 on: 29 September 2014, 09:41:08 »
Gewoon oefenen met een stemapparaat erbij. Da n hou je fysiek alles stabiel en verkrijgt je strottehoofd een soortnvan uitgangswaarde voor elke noot. Vandaaruit kun je intoneren mbv embouchure.
Weten hoe een toon moet klinken vóórdat je hem speelt, meezingen zou ik niet doen, dat beinvloedt je klank. Je leert daar wel van growlen...bovendien kunnen de meeste mensen niet eens Berend Botje goed zingen...
Dat alles zorgt er echter nog niet voor dat je strottehoofd ook snelheid heeft......

Kennen jullie ook zoveel mensen die saxofoon een makkelijk instrument vinden?? Pffffff....
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline drietenor

  • met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • Posts: 1.793
  • anser custodis animus
Re: Octaafsprong blijft 'hangen', wie heeft een tip?
« Reply #10 on: 29 September 2014, 10:54:25 »
Pieter, in mijn omgeving worden het er steeds minder.
En inderdaad het trillen van de stembanden moet veel zachter zijn dan bij growlen.
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline Jannaa

  • Blazer
  • ***
  • Posts: 182
Re: Octaafsprong blijft 'hangen', wie heeft een tip?
« Reply #11 on: 29 September 2014, 13:19:14 »
Jippie, ben over m'n dipje heen!
Het lukt nu goed met de 'strottenhoofd-tip'.

Wat zijn er veel behulpzame mensen op dit forum.
Geweldig bedankt allemaal voor jullie hulp.
Altsaxofoon Yanagiawa WO1; mondstukken Selmer S80 C*, Yamaha 4C en ESM 5*Alt Classic; rietbinder François Louis
Tenorsaxofoon Selmer 80 Super Action