Hoe kun je binnen een jazz groep improviseren zonder kennis van akkoorden maar wel kennis van (pentatonische) toonladders?
Door het hoge aantal akkoordwisselingen (soms wel binnen 1 maat) heb ik de moed opgegeven om me dit eigen te maken.
Ideeën?
Er zijn verschillende strategieën om mooie improvisaties te bouwen over complexe stukken. Je kunt deze vraag sowieso van
hele verschillende kanten benaderen.
Als wilt meespelen zonder te lezen zijn er een aantal basis dingen die kunnen helpen:
Speel thuis veel mee met de radio. Zo train je je gehoor en wordt je beter in, op je gehoor, snel de toonsoort vinden
en leer je de sax mee op gevoel bespelen (net als met je stem).
Een tweede oefening is om thuis "vrij te spelen" maar dan op accuratie. Dat wil zeggen stap 1: bedenk een lijntje, in je hoofd, dat je wilt spelen (tussen de 2 en 3 maten lang ongeveer). Hoor het lijntje in je hoofd en probeer dit lijntje nu (in 1 keer goed!) te spelen op je sax zonder ook maar een enkele fout te maken. Als je toch een foutje maakt, luister aandachtig wat er fout ging, herhaal het lijntje in je hoofd en probeer het nog eens. Blijf dit doen tot je de lijn helemaal goed speelt. Bedenk dan een nieuwe lijn en herhaal opnieuw.
Met deze oefening breng je het spelen van de sax dichter bij je onderbewuste. Je zult merken dat je na een paar weken veeeeeel beter wordt in "direct kunnen spelen wat je denkt".
Derde oefening is om jezelf te leren om intervallen goed te kunnen horen. Dat kun je trainen door toonladders te spelen. Maar gebaseerd op 1 interval. Dus begin bijvoorbeeld op een lage D, en speel dan bijvoorbeeld steeds een "major second" omhoog. (dus eigenlijk een toonladder met stappen van steeds 1 hele noot). Pak vervolgens een "minor third" als nieuwe afstand, etc. Je zult merken dat elke afstand zo zijn eigen karakteristieke klankgevoel heeft. En je zult merken dat het onwijs helpt bij improviseren om hier een helder gevoel bij te hebben.
Ook kun je je solo's, als je op het podium staat, vanuit en andere hoek bekijken. Ik leer studenten bijvoorbeeld dat ze (naast de harmonische stuff) ook kunnen nadenken over hoe ze, met de start van hun solo, eerst goed de aandacht van het publiek gaan trekken (is de solo voor je heel rustig? probeer er dan bijvoorbeeld ineens wat meer tempo in te brengen! Af als de solo voor je heel heftig is, start dan bijvoorbeeld heel zacht en signaal de band om een paar maten lang te switchen naar half-time. Op die manier onderscheid je jezelf en maak je het leuker voor je publiek).
Voor het middelste deel van je solo kun je nadenken over het verhaal dat je wilt vertellen. Wil je een bepaalde emotie overbengen? heb je een klein thema wat je spontaan hebt bedacht wat je een paar keer wilt terig laten komen in je solo? etc
Voor het einde van je solo kun je nadenken over een uitsmijter. Doe bijvoorbeeld een leuk 1-tweetje met je drummer en werk samen toe naar een hoogtepunt voordat je uitstapt

.
Onderstaande video is een mooi voorbeeld van twee dikke solo's waar dat beiden heel goed inzit

Dat zijn een paar tips

Ik heb er een tijd geleden ook een compleet videolesprogramma aan gewijd. Misschien een goede tip
http://hellosaxophone.com/FSWPnew.htmlGroetjes en sterkte
