Author Topic: Receptief inzicht: wie kent de publicatie?  (Read 50213 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Jannaa

  • Blazer
  • ***
  • Posts: 182
Re: Receptief inzicht: wie kent de publicatie?
« Reply #30 on: 14 December 2014, 12:51:44 »
Altsaxofoon Yanagiawa WO1; mondstukken Selmer S80 C*, Yamaha 4C en ESM 5*Alt Classic; rietbinder François Louis
Tenorsaxofoon Selmer 80 Super Action

Offline nessie

  • Member
  • *
  • Posts: 127
Re: Receptief inzicht: wie kent de publicatie?
« Reply #31 on: 15 December 2014, 20:34:50 »
Van harte gefeliciteerd Jannaa, zowel met je theorie C als met je praktijk B.

En wat wordt nu je volgende stap?

Offline Windbuil

  • Member
  • *
  • Posts: 1.067
  • Gender: Male
Re: Receptief inzicht: wie kent de publicatie?
« Reply #32 on: 15 December 2014, 22:59:09 »
Wat is in vredesnaam Receptief Inzicht?
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap

Offline Jannaa

  • Blazer
  • ***
  • Posts: 182
Re: Receptief inzicht: wie kent de publicatie?
« Reply #33 on: 15 December 2014, 23:37:53 »
Van harte gefeliciteerd Jannaa, zowel met je theorie C als met je praktijk B.

En wat wordt nu je volgende stap?

Dank je wel.
Praktijk C, lijkt me een logische stap  ::)
Altsaxofoon Yanagiawa WO1; mondstukken Selmer S80 C*, Yamaha 4C en ESM 5*Alt Classic; rietbinder François Louis
Tenorsaxofoon Selmer 80 Super Action

Offline Jannaa

  • Blazer
  • ***
  • Posts: 182
Re: Receptief inzicht: wie kent de publicatie?
« Reply #34 on: 15 December 2014, 23:42:43 »
Wat is in vredesnaam Receptief Inzicht?
Inzicht in de algemene karakteristieken van muzikale stijlperioden zoals renaissance, barok, classicisme, romantiek en eigentijdse muziek, verschillen muzikale genres zoals klassiek, wereldmuziek, latin, jazz, R&B, rock en pop. Op grond van beluisterde muziek aangeven uit welke stijlperiode de muziek afkomstig is en welk genre het betreft.


Dit staat in het raamleerplan (de exameneisen), en daar moet je het als kandidaat maar mee doen. >:(
Altsaxofoon Yanagiawa WO1; mondstukken Selmer S80 C*, Yamaha 4C en ESM 5*Alt Classic; rietbinder François Louis
Tenorsaxofoon Selmer 80 Super Action

Offline Windbuil

  • Member
  • *
  • Posts: 1.067
  • Gender: Male
Re: Receptief inzicht: wie kent de publicatie?
« Reply #35 on: 16 December 2014, 10:03:04 »
Dank je wel Janaa.
Stijlleer dus.
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap

Offline drietenor

  • met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • Posts: 1.793
  • anser custodis animus
Re: Receptief inzicht: wie kent de publicatie?
« Reply #36 on: 16 December 2014, 13:43:56 »
Vallen de interpretatie, -en stijlverschillen tussen, bijvoorbeeld Amerikaanse en een Oostenrijkse musici hier ook onder?
Je kan vaak aan een uitvoering horen welke musici er spelen.

 
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline Jannaa

  • Blazer
  • ***
  • Posts: 182
Re: Receptief inzicht: wie kent de publicatie?
« Reply #37 on: 16 December 2014, 14:19:28 »
Voor jou een vraag en voor mij ook. Het is een onduidelijk geformuleerd examenonderdeel. Maar gelukkig is het me gelukt om er een 8 voor te scoren, dus wat mij betreft is dit onderwerp hier nu wel genoeg uitgekauwd hoor. :)

Altsaxofoon Yanagiawa WO1; mondstukken Selmer S80 C*, Yamaha 4C en ESM 5*Alt Classic; rietbinder François Louis
Tenorsaxofoon Selmer 80 Super Action

Offline Jannaa

  • Blazer
  • ***
  • Posts: 182
Re: Receptief inzicht: wie kent de publicatie?
« Reply #38 on: 16 March 2016, 23:36:45 »
Ben inmiddels ook voor het C-praktijkexamen geslaagd.
En nu bezig met theorie voor het D-examen. En loop weer tegen 'receptief inzicht' aan. Ook nu weer nergens duidelijkheid te krijgen. Heeft iemand van jullie misschien een tip? Of ken je iemand die onlangs D-theorie examen heeft gedaan en weet wat ik kan verwachten bij dit onderdeel? Zou mooi zijn!
Altsaxofoon Yanagiawa WO1; mondstukken Selmer S80 C*, Yamaha 4C en ESM 5*Alt Classic; rietbinder François Louis
Tenorsaxofoon Selmer 80 Super Action

Offline Janneman

  • Als Candy Dulfer 'm zou spelen, zou 'ie twaalf weken op 1 staan.
  • Member
  • *
  • Posts: 380
  • Gender: Male
    • SaxTips
Re: Receptief inzicht: wie kent de publicatie?
« Reply #39 on: 17 March 2016, 11:02:03 »
Voor het D-examen moet je van elke periode in de muziekgeschiedenis de onderdelen “Muziek” maar
ook “Kenmerken” leren. De onderdelen “De tijd van “ en “Componisten “blijven informatief.


Je kunt de muziekgeschiedenis verdelen in 6 perioden:
1. Middeleeuwen
2. Renaissance
3. Barok
4. Klassieke periode
5. Romantiek
6. 20e eeuw

Op het examen krijg je een muziekfragment te horen, die je moet kunnen plaatsen in een periode uit de
muziekgeschiedenis. Die fragmenten kun je horen bij de theorieles . Ook moet je weten welke muzikale vormen,
er werden gecomponeerd in een bepaalde periode plus de kenmerken. Dus het onderdelen” Muziek en Kenmerken” moet je wel leren, de
onderdelen “De tijd van” en “Componisten” zijn informatief, die hoef je dus niet te leren.

Hieronder volgt een korte beschrijving van elke periode:

Middeleeuwen (ong. 500 – 1400)
De tijd van: Karel de Grote, kruistochten, gilden, de pest, heksenvervolgingen, kerk is
het centrum van de cultuur,
Kenmerken: muziek staat in dienst van het geloof, vocale eenstemmige muziek
Muziek: Gregoriaanse muziek (eenstemmige liederen gezongen door monniken)
Componisten: onbekend

Renaissance (ong. 1400 – 1600)
De tijd van: Leonardo Da Vinci, ontdekking van Amerika, Beeldenstorm, wedergeboorte
van Griekse oudheid, de mens zelf staat centraal
Kenmerken: ontstaan meerstemmigheid, naast vocale ook instrumentale muziek, meer
gebruik van majeur- en oorspronkelijk mineurtoonladders, naast geestelijke
ook wereldlijke muziek
Muziek: polyfone mis, motet, madrigaal
Componisten: Palestrina, Josquin Desprez, Orlando Dilasso
31

De barok (ong. 1600 – 1750)
De tijd van: De gouden eeuw, Rembrandt, einde 80-jarige oorlog, Lodewijk de 14e,
3-standen maatschappij, opbloei openbaar theater door ontwikkeling burgerij
Kenmerken: instrumentale muziek werd belangrijk, ontstaan opera, orgel en klavecimbel
als begeleidingsinstrument , veel versieringen, ingewikkelde vormen zoals
fuga (polyfonie= meerstemmig, verschillende melodieën door elkaar)
Muziek: opera, oratorium, concerto grosso, suite, sonate, soloconcert
Componisten: Monteverdi, Vivaldi, Bach, Händel

De klassieke periode (ong.1750 – 1800)
De tijd van : uitvinding stoommachine, de Franse revolutie, Napoleon, invloed van burgerij
wordt groter, klassieke oudheid van Grieken is een voorbeeld, op zoek naar
evenwicht en eenvoud
Kenmerken: ook strakke structuur en eenvoud in muziekvorm, duidelijk afgescheiden
delen, crescendo en decrescendo effecten, ontstaan piano, meer
blaasinstrumenten
Muziek: symfonie, sonate, opera, kamermuziek, soloconcert
Componisten: Haydn, Mozart en Beethoven

Romantiek (ong. 1800 – 1900)
De tijd van: liberale grondwet in Nederland (1848), industriële revolutie,
Kenmerken: uitvinding saxofoon door Adolphe Sax, uitvinding van ventiel voor koperen
blaasinstrumenten, in de kunst wil men alledaagse werkelijkheid ontvluchten,
gevoel komt op eerste plaats, natuur als thema, vorm is soms onduidelijk
delen gaan in elkaar over, grote dynamische tegenstellingen, verbetering
instrumenten, virtuoze passages
Muziek: Grote opera’s, symfonisch gedicht, grote symfonieën, sololied met piano
Componisten: Wagner, Chopin, Liszt, Verdi, Johann Strauss,

De 20e eeuw (1900 – heden)
De tijd van: het eerste vliegtuig, de wereldoorlogen, crisisjaren, snelle ontwikkelingen in
technologie
Kenmerken: behoefte aan vernieuwing en experimenten, veel verschillende muziekstijlen,
complexe ritmes
Muziek: impressionisme, expressionisme en atonale muziek, elektronische muziek ,
jazz, opkomst populaire muziek,
Componisten: Debussy, Schönberg, Strawinsky,
Alto    - Yanigisawa A901 brons neck
Tenor - Yanigisawa T901
Bariton - Yanigisawa B-901

Offline Jannaa

  • Blazer
  • ***
  • Posts: 182
Re: Receptief inzicht: wie kent de publicatie?
« Reply #40 on: 17 March 2016, 13:41:03 »
Handig overzicht, dankjewel.
Altsaxofoon Yanagiawa WO1; mondstukken Selmer S80 C*, Yamaha 4C en ESM 5*Alt Classic; rietbinder François Louis
Tenorsaxofoon Selmer 80 Super Action