Author Topic: UITVOERENDEN  (Read 5626 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Oliver

• Member
  • *
    • http://home.planet.nl/~bree0170/kees/
UITVOERENDEN
« on: 21 April 2006, 18:28:55 »
Kan iemand van jullie mij namen geven van mensen die
m.n. klassieke muziek op sopraansax spelen?
Groeten Oliver :smt039
[size=75]Selmer Soprane Series III (modif), Vandoren Optimum SL4, Rico GrandClassic Select 2,5, BG Classic[/size][/b]

Offline johnvs

• Member
  • *
Re: UITVOERENDEN
« Reply #1 on: 23 April 2006, 14:37:28 »
Quote from: "Oliver"
Kan iemand van jullie mij namen geven van mensen die
m.n. klassieke muziek op sopraansax spelen?

De beroemdste is natuurlijk Marcel Mule.
Ik weet zo gauw geen musici die alleen maar sopraan spelen maar zie bijvoorbeeld Claude Delangle,( http://shop.classicsax.com/tek9.asp?pg= ... =jnrndpemm )
Ik zou ook eens naar een Selmer saxofoondag gaan (je hoeft er geen Selmer voor te hebben om mee te doen ( http://www.selmer.nl/index.php?option=c ... 0&Itemid=1 )
Sopraan:Yamaha Custom 875, Sugal Dave liebman
Altsax: Mark VI, Lebayle 8 gemod. naar DG
Tenor: Guardala BN, DG Crescent Contrabas: Frans uit 1868 en van Zalinge bas Gitaar: Gibson ES335, D\'Aquisto New Yorker

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #2 on: 23 April 2006, 15:39:47 »
Kenneth Tse. CD: lyric soprano.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Oliver

• Member
  • *
Jan Garbarek
« Reply #3 on: 24 April 2006, 07:28:19 »
Jan Garbarek ken ik.
Ik heb zo'n beetje z'n complete discography.
Zijn muziek zou ik niet typisch klassiek willen noemen.
Zelfs niet het eerste stuk van Officium met het Hilliard Ensemble
dat een van mijn favorite stukken is
Ik denk meer aan bv het stuk Largo from Serse, van Handel dat je ook prima (m.i.) met een sopraan zou kunnen spelen.
Graag nog meer suggesties.
[size=75]Selmer Soprane Series III (modif), Vandoren Optimum SL4, Rico GrandClassic Select 2,5, BG Classic[/size][/b]

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #4 on: 24 April 2006, 08:32:35 »
Ik denk niet dat je onder de klassieke saxophonisten snel iemand zult vinden die alleen sopraansax speelt. Het is toch meer de soort muziek die de keuze voor een bepaalde sax bepaalt dan het instrument zelf. Ik denk dan ook dat je meer moet zoeken naar muziek dan naar saxofonisten en dan kijken of saxofoonopnames kunt vinden.

Heel bekend is bv het Concerto in dkl. Opus 9 van Tomasi-Albinoni of concert in g kl. van J. Hasse, Monoloog van Erland van Koch, Suite Hellenique van Pedro Iturralde. Veel saxofoonkwartetten waarbij de sopraansax een hoofdrol speelt. Vergeet daarbij niet de frans klassieke componisten ( daar komt de klassieke saxofoonmuziek ook vandaan) zoals Singelee, J. Francaix, J. Ibert, Desenclos.

Kijk verder ook eens op de site van vandoren, bij sheetmusic.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #5 on: 25 April 2006, 11:18:10 »
Zijn muziek zou ik niet typisch klassiek willen noemen.
Zelfs niet het eerste stuk van Officium met het Hilliard Ensemble
dat een van mijn favorite stukken is

Dat ben ik met je eens. Ik had het nog nooit gehoord maar heb een klein stukje beluisterd via amazon.com. Jouw link werkt niet bij mij.
Ik vind het een bijzonder gebruik van verschillende instrumenten en stijl. Dat trekt me wel, maar van wat ik gehoord heb (kwaliteit van weergave is natuurlijk niet bijzonder) vind  ik de klank van de sax niet wat ik ervan zou willen. Je kunt goed horen dat hij een jazz muzikant is, vandaar ook het absoluut niet klassieke karakter, terwijl ik denk dat wanneer hij met een wat meer sonoor en open, helder geluid meer het verschil in stijlen die elkaar zoeken, zou kunnen benadrukken. Het is uitdagend om verschillende stijlen met elkaar te combineren maar ik vind wel dat ze elkaar ergens moeten verbinden. Dat zou wat mij betreft een klassieke klank zijn in deze improvisaties. Ergens moet  wel een eenheid te vinden zijn. Aan de andere kant is het best mogelijk dat ik, wanneer ik deze CD vaker gehoord heb, dat juist het aantrekkelijke ga vinden. Nu  maar een heel klein stukje gehoord. Ik heb de CD dan ook besteld.

Offline Oliver

• Member
  • *
Link
« Reply #6 on: 26 April 2006, 14:17:24 »
Pieter, de link moet werken.
Ik heb al even contact gehad met iemand die het al gedownload heeft.
En bedankt voor de namen.
Groeten, Oliver :smt039

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #7 on: 26 April 2006, 17:55:37 »
Dat die link niet werkt ligt aan mijn pc ben ik bang. In ieder geval sluit windows het programma af wanneer ik het wil openen. Maakt niet uit, ik heb een stukje gehoord en dat heeft me nieuwsgierig genoeg gemaakt.

Offline Ellis11

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #8 on: 16 September 2006, 14:27:37 »
Johan van der Linden

Offline JazZeus

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #9 on: 29 May 2007, 17:17:49 »
Branford Marsalis: Zoek eens naar "Pavane" (Componist: Gabriel Fauré)Hij heeft een prachtige uitvoering.
Selmer Serie III
Meyer 6
Rico La Voz Medium Hard