Main Menu

Improviseren

Started by Jannaa, 27 September 2016, 11:02:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jannaa

Ik wil graag 'simpel' leren improviseren. Dus liefst zonder allerlei ingewikkelde schema's :(.
Op mijn Hafabra D-examen ga ik namelijk een stuk uit het hoofd spelen. Bij een 'lange' herhaling die er in voor komt wil ik proberen te improviseren.
Mijn eigen saxleraar is 'klassiek' klarinet-geschoold en geen expert om me dit te leren.

Er zijn best veel leraren die sax-improvisatie-lessen aanbieden, maar wonen allemaal op een nogal grote afstand.
Want ik woon zelf namelijk zo ongeveer in de middle no where  :).

Kent iemand een geschikte website/boek o.i.d. met handige, simpele  sax-improvisatie-tips?

Al vast bedankt!
Altsaxofoon Yanagiawa WO1; mondstukken Selmer S80 C*, Yamaha 4C en ESM 5*Alt Classic; rietbinder François Louis
Tenorsaxofoon Selmer 80 Super Action

Windbuil

Ga eens naar de site van Jelske Hoogervorst https://www.echtimproviseren.nl/blog/jouw-grootste-improvisatiefrustratie-2
Jelske is een fijne no-nonsens vrouw.

Improviseren is net als fietsen; je leert het door het te doen. Met vallen en opstaan en al.
De fiets in het improviseren is de majeur pentatonische toonladder. Die moet je zonder daarbij na te hoeven denken kunnen spelen in op zijn minst C, G, F, A en Bes.

Succes!
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap

Janneman

Alto    - Yanigisawa A901 brons neck
Tenor - Yanigisawa T901
Bariton - Yanigisawa B-901

Jannaa

Quote from: Windbuil on 29 September 2016, 11:01:28
Ga eens naar de site van Jelske Hoogervorst https://www.echtimproviseren.nl/blog/jouw-grootste-improvisatiefrustratie-2
Jelske is een fijne no-nonsens vrouw.

Improviseren is net als fietsen; je leert het door het te doen. Met vallen en opstaan en al.
De fiets in het improviseren is de majeur pentatonische toonladder. Die moet je zonder daarbij na te hoeven denken kunnen spelen in op zijn minst C, G, F, A en Bes.

Succes!

Bedankt. In de zomervakantie heb ik in Amsterdam met een groep een zondag een 'gratis' improvisatie introductie-les kunnen volgen bij Jelske Hoogervorst. Haar website met blogs volg ik.
Altsaxofoon Yanagiawa WO1; mondstukken Selmer S80 C*, Yamaha 4C en ESM 5*Alt Classic; rietbinder François Louis

Jannaa

Milachica

Hoor je in je hoofd licks die goed zouden kunnen passen? Dan zou je die eens in kunnen zingen op een memorecorder en dan proberen na te spelen.

Jannaa

Quote from: Milachica on 01 October 2016, 10:06:39
Hoor je in je hoofd licks die goed zouden kunnen passen? Dan zou je die eens in kunnen zingen op een memorecorder en dan proberen na te spelen.

Dit is een leuke tip. Ga ik proberen. Dankjewel.

ruit

Kijk ook eens naar het aanbod van de online cursussen bij Impro Circle (Werner Janssen), want die kan ik je zeker aanbevelen.

http://www.improcircle.nl/

Werner Janssen heeft de nodige ervaring in de klassieke en moderne muziek (o.a. Metropole Orkest).

Je kunt gratis een proefles aanvragen (ik heb zowel de "Basic" alsook de "101 improvisatietips" ontvangen).
Bijv. de cursus "Basic" gaat o.a. ook over improviseren in de klassieke muziek.

Ik ben zelf deze week gestart met de cursus "101 improvisatietips".

Jannaa

Quote from: ruit on 05 October 2016, 12:55:25
Kijk ook eens naar het aanbod van de online cursussen bij Impro Circle (Werner Janssen), want die kan ik je zeker aanbevelen.

http://www.improcircle.nl/

Werner Janssen heeft de nodige ervaring in de klassieke en moderne muziek (o.a. Metropole Orkest).

Je kunt gratis een proefles aanvragen (ik heb zowel de "Basic" alsook de "101 improvisatietips" ontvangen).
Bijv. de cursus "Basic" gaat o.a. ook over improviseren in de klassieke muziek.

Ik ben zelf deze week gestart met de cursus "101 improvisatietips".

Dankjewel, ziet er gedegen uit.

ruit

Zowel Jelske Hoogervorst als Werner Janssen ken ik van de maandelijkse blogs (nieuwsbrief) met gratis tips.

Jelske start deze maand ook met een online-cursus, maar daarvan heb ik nog geen (proef)les gezien.

Die van Werner had ik al ervaring met een aantal gratis improvisatietips (korte uitvoering van de betaalde versie) en die spraken mij toen al aan.
Het gaat mij om vooral om jazz-improvisatie, want anders had ik misschien wel voor de "BASIC" gekozen.

De keuze tussen de cursussen van Jelske en Werner heeft uiteraard te maken met persoonlijke voorkeur.

Jannaa

Quote from: ruit on 05 October 2016, 13:45:30
Zowel Jelske Hoogervorst als Werner Janssen ken ik van de maandelijkse blogs (nieuwsbrief) met gratis tips.

Jelske start deze maand ook met een online-cursus, maar daarvan heb ik nog geen (proef)les gezien.

Die van Werner had ik al ervaring met een aantal gratis improvisatietips (korte uitvoering van de betaalde versie) en die spraken mij toen al aan.
Het gaat mij om vooral om jazz-improvisatie, want anders had ik misschien wel voor de "BASIC" gekozen.

De keuze tussen de cursussen van Jelske en Werner heeft uiteraard te maken met persoonlijke voorkeur.

Van beiden ben ik (nu) op de hoogte.
Dankjewel.

Milachica

Probeer ook eens om overbekende liedjes (wilhelmus, kortjakje, zie de maan schijnt, etc...), dus liedjes waarbij je je niet hoeft af te vragen hoe de volgende toon gaat klinken, uit je hoofd te spelen. Gewoon een willekeurige noot pakken op je sax, en van daaruit de gekozen melodie spelen. Als dat gelukt is, pak je dezelfde melodie vanaf een andere willekeurige noot. Zo leer je je instrument kennen op een manier waarbij je je gehoor koppelt aan vingerzettingen, maar op een melodieuze manier. Dit werkt dus veel creatiever dan het oefenen van toonladders (en ik durf te beweren dat als het gaat om leren improviseren, je de toonladders beter kunt vervangen door dit soort melodie-oefeningen ;) ).

Improviseren is uiteindelijk een combinatie van precies kunnen spelen wat je in je hoofd hoort, en het kunnen toepassen van onderliggende regels zoals akkoordenschema's, verhaalopbouw, etc. In hoeverre je die zaken goed kan combineren zal ook wel te maken hebben met een bepaalde dosis talent, maar er is heel veel aan te leren door te oefenen en goed te luisteren naar bekende solisten en je af te vragen waarom bepaalde solo's goed werken.

Uiteindelijk is improviseren natuurlijk het supercoolste dat je op een sax kunt doen  ;D

Jannaa

Quote from: Milachica on 09 October 2016, 12:17:33
Probeer ook eens om overbekende liedjes (wilhelmus, kortjakje, zie de maan schijnt, etc...), dus liedjes waarbij je je niet hoeft af te vragen hoe de volgende toon gaat klinken, uit je hoofd te spelen. Gewoon een willekeurige noot pakken op je sax, en van daaruit de gekozen melodie spelen. Als dat gelukt is, pak je dezelfde melodie vanaf een andere willekeurige noot. Zo leer je je instrument kennen op een manier waarbij je je gehoor koppelt aan vingerzettingen, maar op een melodieuze manier.

Bedankt voor de tip.

Windbuil

Dat is de methode die Jelske Hoogervorst promoot!!
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap

Milachica

Quote from: Windbuil on 09 October 2016, 19:04:34
Dat is de methode die Jelske Hoogervorst promoot!!
Nou kijk eens aan... daar hoef je dus ook niet meer naar toe  ;D ;D ;D
Allemaal gratis op het Saxforum!

(ik heb nog nooit gehoord van Jelske Hoogervorst, dus ik kan het niet van haar gestolen hebben ;) )