Author Topic: Leuke (liefst bekende) liedjes met saxsolo  (Read 6892 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline MacGyverGear

• Newbie
  • *
Leuke (liefst bekende) liedjes met saxsolo
« on: 16 June 2017, 00:35:12 »
Speel al n aantal jaar op n altsax en heb nu n paar keer opgetreden en vond het een zeer motiverende ervaring. Het er naartoe leven en het ervoor oefenen alleen al was een goeie stok achter de deur, (daar waar ik zelf niet zo gedisciplineerd ben :) )
Nu ben ik opzoek naar leuke liedjes met een saxsolo erin die ik met een altsax zou kunnen oefenen en misschien ooit ook uitvoeren :D

Ik ben op dit moment nog niet heel goed met toptones dus een saxsolo ala "Something got me started - Simply Red" is een behoorlijke kluif (ben er al wel mee bezig ;)).

Ook heb ik de vrijheid om sommige dingen een beetje te transposen maar soms lukt het ook wel in de originele key. Zat vanavond weer eens te oefenen op "Too Hot van Kool and the Gang" Is eigenlijk een Tenor maar is zo'n te gekke track en n gave solo :)

Heb dus al een paar titels maar ik hoor graag als jullie bv liedjes spelen of kennen. Alle suggesties zijn welkom en mag van alles zijn dus, van lichte jazz/soul tot disco, rock of pop of zelfs nederlandstalig. Thanx alvast!!

Offline Janneman

• Als Candy Dulfer 'm zou spelen, zou 'ie twaalf weken op 1 staan.
  • Member
  • *
    • SaxTips
Re: Leuke (liefst bekende) liedjes met saxsolo
« Reply #1 on: 16 June 2017, 11:49:39 »
Kleine investering en jaren plezier. Als je het boek hebt heb je ook toegang tot de sheets voor piano, gitaar, bas en drums en kan je ooit nog eens met andere muzikanten samen spelen.
24 Play Along Standards with Live Band
1   Mas Que Nada [Ben, Jorge]
2   Satin Doll [Ellington, Duke] [Strayhorn, Billy]
3   So What [Davis, Miles]
4   Son of a Preacher Man [Springfield, Dusty]
5   Sway (¿quién Será?) [Ruiz, Pablo Beltrán]
6   Tain't What You Do (It's the Way That Cha Do it) [Fitzgerald, Ella]   7   Take Five [Brubeck, Dave]
8   The Girl From Ipanema (Garota De Ipanema) [Jobim, Antonio Carlos]   9   The Thrill is Gone [King, B. B.]
10   Try a Little Tenderness (The Commitments) [Redding, Otis]   11   Tuxedo Junction [Manhattan Transfer, The]
12   Please Send Me Someone to Love [Mayfield, Percy]
13   Nobody Knows the Trouble I've Seen [Armstrong, Louis]   14   Lean on Me [Withers, Bill]
15   Knock on Wood [Floyd, Eddie]
16   I Get the Sweetest Feeling [Wilson, Jackie]
17   Hi-heel Sneakers [Tucker, Tommy]
18   (Something Inside) So Strong [Siffre, Labi]
19   Birdland [Weather Report]
20   Cantaloupe Island [Hancock, Herbie]
21   Chan Chan [Segundo, Compay]
22   Crazy Rhythm [Baker, Chet]
23   Need Your Love So Bad [Fleetwood Mac]
24   Wade in the Water [Lewis, Ramsey]
Alto    - Yanigisawa A901 brons neck
Tenor - Yanigisawa T901
Bariton - Yanigisawa B-901

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #2 on: 16 June 2017, 12:17:47 »
Er zijn er teveel om op te noemen
Luister maar eens naar Randy Crawford bijv... heb je er zo een paar te pakken

Voor nu...
Dit is wel een uitdagende solo EN melodie (van 1 van mijn favo altisten, Gerald Albright)
Kun je zo de muziek overschrijven

Offline MacGyverGear

• Newbie
  • *
« Reply #3 on: 16 June 2017, 14:27:22 »
Oeh.. dat begint al gelijk goed. Thanx!! (Y)
Het zijn niet helaas niet echt heel bekende liedjes voor me. Daarbij is het is een redelijk openbare sfeer als ik optreed, dus een beetje mainstream ('bekend') is dan wel meegenomen. ;) 

Cantaloupe island heb ik weleens geprobeerd al, maar dat stukje waar de solo wat complexer wordt struikel ik n beetje ;).. ff oefenen nog :D
Maar zitten leuke suggesties tussen! Die van Fleetwood Mac is wel n eye opener.. eigenlijk een gitaarsolo, maar heel compatible voor n altsax..

Een bijkomstigheid is dat ik ook graag zing. De combi van saxsolo in een gezongen liedje is extra leuk om in te studeren.

De leukste liedjes waar ik nu op studeer zijn bv:
Walk and don't look back - Peter Tosh, Mick Jagger en Too Hot - Kool and the Gang. De solootjes speel ik gewoon een beetje na op gehoor.. (helaas niet erg goed met partituren lezen..) maar met wat luisteren en oefenen kom ik er meestal wel.

Om een beetje een idee te geven van het niveau waarin ik verkeer, hieronder een linkje van waar ik wat probeer te improviseren..  ;D
En nog een liedje wat ik zelf heb gemaakt en ook zing. Deze heb ik ook n keer live gedaan en nu dus de smaak van het live spelen te pakken gekregen :)

[soundcloud]https://soundcloud.com/macgyvergear/on-my-own[/soundcloud]

#Invalid YouTube Link#
Edit: Het plakken embedden van Soundcloud en YT werkt niet echt lijkt wel.. ?? nog n poging hieronder dus..

https://soundcloud.com/macgyvergear/on-my-own

Offline Maceo

• Member
  • *
« Reply #4 on: 16 June 2017, 16:16:48 »
Er zijn er teveel om op te noemen
Luister maar eens naar Randy Crawford bijv... heb je er zo een paar te pakken

Voor nu...
Dit is wel een uitdagende solo EN melodie (van 1 van mijn favo altisten, Gerald Albright)
Kun je zo de muziek overschrijven

Albright is m.i. de beste altist samen met Parker.
Ik speel niet voor niks op zijn sax! ;D ;)

Offline MacGyverGear

• Newbie
  • *
« Reply #5 on: 17 June 2017, 00:10:20 »
Ik had de link van Gerald Albright nog niet kunnen checken.. maar mooie speelstijl.. wel een beetje hoog gegrepen voor mij misschien ;) 
Ik zocht eigenlijk naar kleine solootjes in liedjes maar gewoon een zangmelodie spelen is idd ook een goed idee.. dan wordt de keuze idd heel groot ineens :)

Crusaders vind ik wel erg te gek maar die saxplayer, manman!! En is volgens mij een tenor ook wat hij speelt toch?
Vind Soul shadows erg fijn.. maar voordat ik die solo kan spelen, duurt nog wel n paar jaar...

Steely Dan heeft mooie tracks.. Deacon Blue bv zit een mooie (maar complexe) solo in..

Ik heb vanavond even geluisterd geluisterd en geëxperimenteerd met Need Your Love - Feetwood Mac. dat is wel redelijk te doen.. daar ga ik me de komende weken ook mee aan de gang. :)

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #6 on: 19 June 2017, 08:27:28 »
Spandau Ballet voor de wat toegankelijkere solo's

Offline MacGyverGear

• Newbie
  • *
« Reply #7 on: 20 June 2017, 21:28:47 »
Dat is een goeie ja :) Dank (Y)

Kwam ook nog wat leuke klassieker tegen in een leuke verzameling saxsolo's op YT..

Veel van de wat rauwere solo's is wel met n tenor gedaan.. de verleiding groeit weer... maar zitten ook mooie alt solo's bij. :)