Welk mondstuk voor fanfare en dweilorkest

Started by Enrico, 02 July 2017, 02:20:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Enrico

Ik heb jaren bij een fanfare gespeeld op een sopraan met een Selmer D met een riet van VanDoren (3.0). Nu speel  ik sinds een jaar of 2 op een tenor, met nog een standaard mondstuk (Selmer C*) met een VanDoren riet van 3.

Nu speel ik ook bij een dweilorkest en zoek nu een mondstuk met meer power. Nu heb ik gelezen dat een metalen mondstuk niet te gebruiken is bij een fanfare. Zelf zat ik te denken richting een Soloist D of iets in die richting, maar misschien denk ik wel helemaal verkeerd.

Hebben jullie tips in welke richting ik moet zoeken, zodat ik gericht kan testen welk mondstuk het best bij me past?

Windbuil

Een metalen mondstuk niet gebruiken in fanfare? Grote onzin lijkt me. Metalen mondstukken produceren door hun grotere massa meer volume. De kamervorm helpt daar ook aan mee.
Ik heb een zgan Berg Larsen mondstuk voor tenorsax ter overname. Is vast goedkoper dan een Soloïst D.
Belangstelling? PB me dan even.
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap

the martin

Ik zou in een fanfare ook geen metalen mondstuk gaan gebruiken... (Hoewel er ook klassieke metalen mondstukken zijn)
Het gaat daar toch meer om de groepssound

Mijn tip: Gebruik voor beide situaties een ander mondstuk

Komende vanaf een C* met klassiek vandoren 3 riet zou ik er dan een Otto Link 6 of Berg Larsen 90 (2 sms)
En dat mogen ook gerust de hardrubber varianten zijn hoor..

Dat is een overgang van .070 inch naar .090 inch tipopening
Dus zal je forse in rietsterkte naar beneden moeten
Een Vandoren V16 2,5 riet lijkt mij dan een prima beginpunt misschien zelfs sterkte 2(Vandoren klassiek 3 is ongeveer vergelijkbaar met een V16 3,5)

drietenor

De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810