Mondstuk piept...

Started by Allegra, 04 August 2017, 10:57:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Allegra

Hallo allemaal, twee jaar geleden heb ik bij mijn Ladyface een OL Early Babbit gekocht. Ik heb daar een aantal maanden met heel veel plezier op gespeeld, fantastisch geluid. Daarna begon hij ineens vreselijk te piepen  :-\. Ik heb alles geprobeerd wat ik kon bedenken om het er uit te krijgen, maar niks hielp. Dus de OL is in de kast beland en ik speel sindsdien weer op de Meijer (wat mij overigens prima bevalt). Nu ben ik anderhalf jaar verder en heb afgelopen week toch weer de OL gepakt. Ik heb intussen zoveel embouchure- en toonoefeningen gedaan dat ik hoopte dat het nu goed zou gaan. Niet dus. Ik piep nog net zo hard als voorheen. Heeft iemand enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn? Ik zou het super vinden om toch ook weer op dit mondstuk te kunnen spelen...

Groeten, Allegra
Tenor: Conn Ladyface
Mondstuk: Otto Link STM Early Babbitt + Meyer 7M

drietenor

Er zijn veel redenen waarom een mondstuk piept.
In dit geval zou ik de volgende willen suggereren.
Het is mij opgevallen dat scherp spelende mondstukken veel gevoeliger zijn voor kleine lekken
dan minder scherp spelende mondstukken.
Als een scherp spelend mondstuk opeens gaat piepen kan dat komen door een klein lek
in een polster komen. Een minder scherp mondstuk hoeft dan niet te piepen.
Als het klopt dan piept ie niet bij de hoge F, tenzij het lek in de kurk of tenon zit.
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Allegra

Quote from: drietenor on 04 August 2017, 14:00:07
Als een scherp spelend mondstuk opeens gaat piepen kan dat komen door een klein lek
in een polster komen. Een minder scherp mondstuk hoeft dan niet te piepen.
Als het klopt dan piept ie niet bij de hoge F, tenzij het lek in de kurk of tenon zit.

Dank voor je reactie Drietenor! Ik heb het intussen uitgeprobeerd, maar de hoge F piept net zo hard als de rest...
Komende week ga ik naar de saxofoon winkel (ben op zoek naar een andere rietbinder voor de Meyer), dan zal ik het daar eens voorleggen.

the martin

Misschien gebruik je een te zwaar riet?

Allegra

Quote from: the martin on 07 August 2017, 11:39:06
Misschien gebruik je een te zwaar riet?

Dank voor je reactie! Vanochtend bij de saxofoonwinkel geweest en andere rietbinder voor de Meyer gekocht. Gevraagd of zij een idee hadden wat betreft de OL. Mondstuk en sax zijn nagekeken. Mondstuk prima in orde, polster van de hoge F lag er bijna uit, dus die is vervangen.
Hun advies: ander merk riet gaan proberen. Nou heb ik jaren geleden ooit eens wat 'favorietsets' besteld waar van alles bij zit, dus er ligt nog genoeg in de kast... Ook lichter dan wat ik nu speel. Uitproberen dus.

the martin

Vroegah, toen ik nog een OL STM speelde gebruikte ik V16s....

drietenor

Dus de vraag is nu welke rieten piepen het minst.
Voor mij zijn dat de meer klassieke rieten.
Lenny Picket kan trouwens erg nauwkeurig overblazen op zijn tenor met basklarinet rieten.
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Maceo

Dat Lenny Picket  kan overblazen op basklarinetrieten, prima, dat geloof ik wel.
Maar dat heeft niks te maken met het probleem van TS. ( interessant doen is ook in de mode ).
Maar voor TS,. je hebt een mondstuk waar je maanden zonder problemen op speelde.
Na een paar maanden ga je 'ineens' piepen. Zoiets gaat niet ineens.
Misschien zijn er wat veranderingen geweest, zou vanalles kunnen zijn. Goed over nadenken,...ik weet niet hoelang geleden het allemaal was.
Vervolgens blijkt dat je sax en mondstuk in orde zijn, volgens de saxofoonwinkel.
En die winkel adviseert je vervolgens om maar andere rieten te gaan proberen. Tuurlijk adviseren ze dat, in de verwachting dat je meteen bij hun een berg rieten gaat kopen..
Wat ik eruit begrijp is dat je dat niet heb gedaan, omdat je nog genoeg verschillende rieten had liggen die je dan zou gaan proberen.
Vervolgens horen we niks meer over het resultaat daarvan, maar komen er reacties over overblazen van Lenny Picket of over vroegah.
Mijn vraag is, heb je al verschillende rieten geprobeerd met meer of minder resultaat??? ( persoonlijk denk ik niet dat het daaraan ligt, maar dat terzijde )

Allegra

Quote from: Maceo on 12 August 2017, 20:02:44

Mijn vraag is, heb je al verschillende rieten geprobeerd met meer of minder resultaat??? ( persoonlijk denk ik niet dat het daaraan ligt, maar dat terzijde )

Yep, na een paar drukke dagen had ik vandaag tijd om een heleboel verschillende rieten in verschillende sterktes te proberen (ik wist niet dat er nog zo veel in de kast lag). De ene piepte nog harder dan de ander. Totdat ik een Rico La Voz Medium probeerde. Piep weg, geluid geweldig, blaast lekker. Ik heb er een tijd op gespeeld en de piep bleef weg en het geluid prima! Ik dacht er al over na om de OL weer te verkopen, maar hij blijft...

Het enige wat ik dan nog niet snap: ik heb er twee jaar geleden maanden lang op gespeeld met een VanDoren Jazz 3 (speel ik al jaren, bevalt uitstekend), zonder problemen. En dat gaat dus nog steeds niet. Rara hoe kan dat?

the martin

Die La Voz medium zit qua sterkte iets onder de VD Jazz 3

Gok modus aan...
Je hebt tijden met een Jazz 3 gespeeld die lichter uit viel bij de overgang naar een nieuwe Jazz 3 heb je een riet te pakken die flink zwaarder uitvalt?

Als je met zoveel verschillende rieten (in vergelijkbarer sterktes???) problemen hebt is er toch wel iets aan de hand
Embouchure!? Of toch het mondstuk!?