Ok, ik denk dat ik het heb gevonden! Toch gewoon het corpus-oktaafklepje dat niet genoeg opende. Op het oog leek het ver genoeg open, iets van 2,5 mm, maar niet echt nagemeten. Maar nadat ik allerlei speling heb weggewerkt, blijkt hij toch nog een halve millimeter verder open te kunnen, iets van 3-3,5 mm. Dat maakt een hoop verschil! Nooit gedacht...
Volgens de boekjes (lees: de Haynes Manual van Stephen Howard) moet er ietsjes speling zitten tussen de oktaafklep-halspin en de ring van de hals-oktaafklep. Die zat er inderdaad, maar het leek erop dat de corpus-oktaafklep daardoor minder dan maximaal openging. Eerst uitgeprobeerd met wat plakband op de pin, zodat die speling minder werd, en dat leek veelbelovend. Daarna dus de stoute schoenen aangetrokken en de hals-oktaafklep bijgebogen. Na wat plussen en minnen leek het probleem toch heel redelijk verholpen! Het enige is dus dat ik nu geen speling tussen de pin en de ring heb, en dat zou problemen kunnen opleveren als ik de hals er onder een net andere hoek op wil schroeven. Dan kan er druk op komen, en heb je dus een permanent lekkende oktaafklep. Maar voorlopig neem ik maar even voor lief dat ik dat gewoon keurig recht moet doen.
Verder zit er naar mijn smaak nog iets te veel speling op het onderste mechaniek van de oktaafklep. Het hefboompje dat aan de ene kant aan de duimtoets zit, aan de andere kant de hals-oktaafklep activeert, en met zijn as de corpus-oktaafklep-activeert als de g-klep wordt ingedrukt (snapt u het nog?), heeft zichtbaar flinke speling rond de as. Dit levert een duidelijke 'double action' op in de oktaafklep. Ik ga later nog eens kijken of ik (een deel van) die speling eraf kan krijgen, en dan zou het best eens kunnen dat dit het hoofdprobleem was. Kan ik dan de hals-oktaafklep eventueel weer wat meer speling geven, als ik daar tegen problemen aanloop. Maar voor nu is het even goed genoeg.
Overigens had ik ook nog geprobeerd wat met het buisje in het corpus te spelen, maar dat is niet gelukt: bij de Reference (althans mijn exemplaar...) is dat niet echt een buisje, maar meer een soort van dikke popnagel. Ik heb wel geprobeerd daar dus een klein buisje (opgerold plakband) in te schuiven, maar dat kreeg ik toch niet voor elkaar.
Bedankt voor alle tips!