Dank voor jullie reaktie. Ik kan me er grootendeels wel in vinden.
Waar ik naar toe wil? Weer starten met spelen en daarvoor een niet te dure sax aanschaffen.
En als je begint lees je hier en daar een studiesax! en de vertaling daarvan is dan dat je er dan niet meteen een buil aan valt. ( de prijs )
Maar als een goekope, meestal studie sax, net zo een goede keuze is en meer is gestoeld op smaak, waarom dan ooit een sax van 15000.
Als het om de sound gaat, dus om je lijjf, hoe je blaast, mondstuk en riet, kan je toch altijd uit de voeten met een studiesax, als het mechaniek maar goed werkt.
Is er dan echt geen verschil in klank tussen een goedkope messing of een dure rood-koperen of een van zilver ?
Is een dure sax beter uitgevoerd en verdiend die minder vaak tuning in de afstelling? zijn de polsters van betere kwaliteit en gaan die langer mee?
( ga ervan uit dat er normaal met de sax wordt omgesprongen )
Wat ik uit sommige reviews op youtube haal, professionals, zoals ze zelf zeggen, blazen op een yanagisawa van 4500 of meer, en daarna op een
type van 450, ( merk even vergeten, maar maakt dus niet uit ) en ze zijn zelf verbaasd over het minimale verschil in klank en bediening.
Daarna een zelfde soort test op een ander type sax, b.v. eerst een tenoor of alt, en daarna op een sopraan, en dan blijkt ineens de goedkope versie precies te veel speling in het mechaniek te hebben waardoor hij eigenlijk niet bespeelbaar is.
Al met al denk ik het maar te houden bij een goedkope sax, b.v. Stewart-Ellis, een Dimavery, of toch die L&K voor 325 in de opruiming.
Of kies ik dan toch precies een verkeerde?
Wellicht nog een reaktie graag.
Waar je naar toe wilt, is dus gewoon spelen zonder al te grote investeringen.
Zo moelijk is dat toch niet?
Maar je zit allerlei mitsen en maren te bedenken,' ik lees hier en daar, youtube ' enzv..
Er zijn mensen die in bovenstaande posten hun advies hebben gegeven. Die weten echt wel waar ze het over hebben.
Maar als jij een sax van 4500 wilt kopen, prima. Daar kun je ook op leren spelen, is geen probleem.
Tis alleen wel een rib uit je lijf, maar goed, ieder zijn portemonnee.
En verschil in klank, nogmaals, als beginner haal je geen verschil in klank tussen een dure of goedkopere sax. Dat kunnen alleen de gevorderden.
Ik heb trouwens je oude posten van jaren terug even gelezen.
Toen was je geobsedeerd over rieten, hele theorieën had je erover. Terwijl je toen nog maar net begonnen was.
Je hebt auto's van 10.000 of 50.000 euro.
Waarom zou je die dure kopen als die van 10 net zo hard rijd, en ook droog van a naar b komt?
Omdat die van 50 misschien meer emotie is voor mensen die het kunnen/willen betalen.
De bestuurder zelf gaat er niet beter van auto rijden.
Het gaat vaak om emotie.. ook bij muziekinstrumenten.
Bovenstaand advies van the martin is prima, dat zijn goede niet al te dure saxen waar je prima op kan leren spelen.