Author Topic: Onzuivere sax?  (Read 6282 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline jeebee50

• Member
  • *
Onzuivere sax?
« on: 17 March 2021, 14:02:56 »
Ik heb een nieuwe sax Selmer 80SAII. Wat mij opvalt is dat de stemming anders is t.o.v. mijn vorige sax (ook Selmer 80SA II).
Opvallend is bijv. de cis (alles los). Deze komt op het stemapparaat op -10 (op de fis gestemd). Maar als ik slechts alleen de octaafklep indruk (hoge cis) schiet hij omhoog naar +30. En dit zonder verandering in embouchure. Zou dit nog technisch op te lossen zijn?
Hij is wat bijgesteld omdat het in de palmkleppen ook erg hoog was. Ik zag dat er wat halve maantjes van kurk geplaatst waren bij de D en Dis-gaten.
-- To sax or not to sax, that's no question --

Alt sax Selmer SA 80-II jubilee, mondstuk Selmer Claude Delangle, rieten: van Doren Jazz 2,5

Offline Windbuil

• Member
  • *
Re: Onzuivere sax?
« Reply #1 on: 17 March 2021, 16:54:20 »
De halve maantjes doen alleen wat bij DIE geopende kleppen.
Ik stem mijn saxen altijd op de gegrepen G met acceptabel resultaat. Probeer dat ook eens.
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #2 on: 17 March 2021, 22:31:16 »
Test je nieuwe sax met de hals van de oude om te zien of de oorzaak in de hals of de body zit.
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline Milachica

• Aspirant
  • **
« Reply #3 on: 21 March 2021, 09:38:03 »
Is het voornamelijk de cis, of rekken de octaven steeds verder op naarmate je hoger komt?

Stem de sax eens op greep midden F en vergelijk deze met de overgeblazen F vanaf greep lage Bb. Zijn deze gelijk?

Offline jeebee50

• Member
  • *
« Reply #4 on: 22 March 2021, 13:40:24 »
De hals heb ik niet meer dus dat kan ik niet controleren.
Van de midden F en overgeblazen F is deze laatste 20 cent te hoog, maar de lage Bes is dat ook al vanzelf t.o.v. de andere lage noten.
Daar kan ik wel mee leven.
In principe zijn natuurlijk de lage noten al lager t.o.v. het midden en de hoge hoger dat compenseer ik wel wat. Maar zo'n uitschieter van die cis is erg vervelend en die hoge cis is ook niet zo goed te corrigeren door mij.
Grote verschillen zijn er met octaafsprongen in het gebied: als bijv. in het laag g t/m g mooi gelijk blijft en ik druk de octaafklep in dan schiet hij vanaf de a sterk omhoog (daar gaat trouwens ook beide octaafkleppen open.) Daar begint het eigenlijk.
-- To sax or not to sax, that's no question --

Alt sax Selmer SA 80-II jubilee, mondstuk Selmer Claude Delangle, rieten: van Doren Jazz 2,5

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #5 on: 22 March 2021, 22:36:52 »
Hoge F en E zijn acceptabel, Dis en D zijn omlaag gebracht met kurk en de hoge cis is ook te hoog. Dat kan de hals zijn. Als die iets te vroeg breder begint te worden kan zoiets ontstaan.
Lastig om dat technisch op te lossen. Met een mondstuk met een grotere kamer kan je in dat gebied meer corrigeren.
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline Windbuil

• Member
  • *
« Reply #6 on: 23 March 2021, 11:19:07 »
Op mijn Yanagisawa B6 baritonsax was de Cis met oktaaf-klep ook nogal te hoog. Ik bespeurde dat als ik de Cis-klep wat dichter drukte de intonatie veel beter werd. Ik heb echter nooit een voorziening kunnen bedenken waarmee dat "automatisch" zou gaan. Iets zoals je wel ziet op de sopraansaxen.
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap

Offline jthole

• Member
  • *
« Reply #7 on: 16 June 2021, 09:02:10 »
Dat de C#'' te laag is, is volgens mij een bekend iets bij de SA80 II (en veel altsaxen). Die veel te hoge C#''' verbaast me een beetje. Kan het zijn dat je onbewust probeert de C#'' op te drijven en dan met de octaafklep veel te hoog uitkomt op de C#'''?
A: Martin Indiana + Selmer SA80 II / Vandoren V16
T: Martin Committee III / OL Tone Edge
B: Keilwerth Toneking / OL Tone Edge